Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PD-1-415-43-04
z 29 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1-415-43-04
Data
2004.12.29
Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
darowizna
działalność dobroczynna
odliczenie od dochodu
Pytanie podatnika
Czy przekazana darowizna na wspieranie kościelnej działalności charytatywno – opiekuńczej, pomniejsza podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 14 października 2004 roku udziela informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej wysokości ulgi podatkowej z tytułu wspierania kościelnej działalności charytatywno - opiekuńczej. Przepis art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dopuszcza możliwość odliczenia od dochodu przed jego opodatkowaniem kwot darowizn przekazanych na cele: Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że dokonują Państwo darowizn na wspieranie kościelnej działalności charytatywno - opiekuńczej zgodnie z art. 38 oraz 39 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. 29 poz. 154 ze zm.). Zaznacza się, że do oceny podatkowych skutków darowizn na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą miarodajny jest wyłącznie tekst ustawy podatkowej. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z Ordynacją podatkową obowiązki podatkowe ustalają ustawy podatkowe. Ustawami podatkowymi są ustawy regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych oraz podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Natomiast przepisami prawa podatkowego są ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nie podatkowych należności budżetowych, a także wydane na ich podstawie akty wykonawcze. Natomiast zakres podmiotowy obowiązku podatkowego, przedmiot opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego oraz stawki podatkowe określają ustawy podatkowe. Taką ustawą jest właśnie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i rzeczą ustawodawcy podatkowego jest ustanowienie oraz zniesienie przywileju podatkowego. Dlatego przy darowiznach miarodajny jest wyłącznie tekst ustawy podatkowej. Taka wykładnia realizuje zresztą zasady konstytucyjne. Za uznaniem, że w przypadku wszelkich darowizn na działalność charytatywno - opiekuńczą ma zastosowanie ograniczenie wynikające z wymienionego wyżej przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może także przemawiać preambuła i art. 32 ust. 3 Konstytucji. Wynika z nich nakaz równego traktowania osób fizycznych, bez względu na ich wyznanie lub jego brak. Przyjęcie, że osoby fizyczne dokonujące darowizn na rzecz działalności charytatywno - opiekuńczej większości kościołów są uprzywilejowane podatkowe w stosunku do osób bezwyznaniowych, które chcą wesprzeć działalność opiekuńczo -charytatywną organizacji świeckich lub swoich związków, może naruszać zasadę równości. W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą podlegają w 2004 roku odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do wysokości nie przekraczającej 350 zł. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.