Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PD-1-415-43-04
z 29 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1-415-43-04
Data
2004.12.29



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
działalność dobroczynna
odliczenie od dochodu


Pytanie podatnika
Czy przekazana darowizna na wspieranie kościelnej działalności charytatywno – opiekuńczej, pomniejsza podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 14 października 2004 roku udziela informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej wysokości ulgi podatkowej z tytułu wspierania kościelnej działalności charytatywno - opiekuńczej.

Przepis art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dopuszcza możliwość odliczenia od dochodu przed jego opodatkowaniem kwot darowizn przekazanych na cele:
a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
b) kultu religijnego.
- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350,00 zł.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 tej ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 pkt. 9 musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873) sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie działalności charytatywnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Oprócz darowizn wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) od czasu wejścia w życie tej ustawy stanowi w zdaniu pierwszym, że „darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdania o przeznaczeniu jej na tę działalność".

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że dokonują Państwo darowizn na wspieranie kościelnej działalności charytatywno - opiekuńczej zgodnie z art. 38 oraz 39 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. 29 poz. 154 ze zm.).
Regulacja dotycząca kwestii wielkości kwoty, którą podatnik może odliczyć od dochodu z tytułu poczynionych darowizn zawarta w przepisie ustawy o podatku dochodowym nie zawiera odwołania do innych przepisów. Wykładnia gramatyczna wymienionego przepisu wyraźnie wskazuje na to, że odliczeniu od dochodu z tytułu darowizn poczynionych na cele wymienione w tym przepisie podlega kwota nie przekraczająca 350 zł.

Zaznacza się, że do oceny podatkowych skutków darowizn na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą miarodajny jest wyłącznie tekst ustawy podatkowej. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z Ordynacją podatkową obowiązki podatkowe ustalają ustawy podatkowe. Ustawami podatkowymi są ustawy regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych oraz podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Natomiast przepisami prawa podatkowego są ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nie podatkowych należności budżetowych, a także wydane na ich podstawie akty wykonawcze. Natomiast zakres podmiotowy obowiązku podatkowego, przedmiot opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego oraz stawki podatkowe określają ustawy podatkowe. Taką ustawą jest właśnie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych i rzeczą ustawodawcy podatkowego jest ustanowienie oraz zniesienie przywileju podatkowego. Dlatego przy darowiznach miarodajny jest wyłącznie tekst ustawy podatkowej. Taka wykładnia realizuje zresztą zasady konstytucyjne. Za uznaniem, że w przypadku wszelkich darowizn na działalność charytatywno - opiekuńczą ma zastosowanie ograniczenie wynikające z wymienionego wyżej przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może także przemawiać preambuła i art. 32 ust. 3 Konstytucji. Wynika z nich nakaz równego traktowania osób fizycznych, bez względu na ich wyznanie lub jego brak. Przyjęcie, że osoby fizyczne dokonujące darowizn na rzecz działalności charytatywno - opiekuńczej większości kościołów są uprzywilejowane podatkowe w stosunku do osób bezwyznaniowych, które chcą wesprzeć działalność opiekuńczo -charytatywną organizacji świeckich lub swoich związków, może naruszać zasadę równości.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą podlegają w 2004 roku odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do wysokości nie przekraczającej 350 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj