Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP-II-443-2/2004/WD
z 9 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-443-2/2004/WD
Data
2004.04.09



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
agent
bilety
przewóz krajowy
przewóz międzynarodowy
przewóz osób
stawki podatku
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku należy opodatkować opłatę pobieraną przez agenta z tytułu sprzedaży biletów na przewozy krajowe i międzynarodowe?


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze. zm.), w odpowiedzi na pismo Spółki z dnia 03.03.2004 r. w sprawie udzielenia wyjaśnień dotyczących stawki podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży przez agenta biletów na przeloty krajowe i przeloty międzynarodowe, informuje:

Przedmiotem zapytania Strony jest rozstrzygnięcie kwestii dotyczącej stawki podatkowej przy świadczeniu usług pośrednictwa przy sprzedaży biletów lotniczych w ruchu krajowym i międzynarodowym. Podatnik pełni funkcję agenta przy sprzedaży usług transportu lotniczego. Prowadzi osobiście sprzedaż biletów na rzecz nabywców usług przewozowych. Od usług pobiera prowizję od nabywcy biletu, niewliczoną w cenę biletu lotniczego. W ocenie Wnioskodawcy prowizja, jaką pobiera od w/w usług winna być opodatkowana:

    - wg stawki 7 % - w przypadku prowizji uzyskiwanej ze sprzedaży biletów lotniczych w ruchu krajowym - na podstawie § 66 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym.
    - wg stawki 0 % - w przypadku prowizji uzyskiwanej ze sprzedaży biletów lotniczych w ruchu międzynarodowym - na podstawie § 60 ust. 1 pkt 11 w/w rozporządzenia Ministra Finansów.

Analizując powyższe zagadnienie, tutejszy Urząd stwierdza, że stanowisko Strony znajduje uzasadnienie w zacytowanych przepisach podatkowych.

Prawidłowość stosowania obniżonej stawki podatkowej 7% od prowizji uzyskiwanej ze sprzedaży biletów lotniczych w ruchu krajowym znajduje uzasadnienie w przepisach § 66 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym, wydanego na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że usługi świadczone na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych usług o podobnym charakterze, związane m. in. ze sprzedażą biletów dotyczących przewozu taborem lotniczym - objęte zostały obniżoną 7%-ową stawką podatku od towarów usług. (Do dnia 31 grudnia 2003 r. dyspozycja tego przepisu zawarta była w powołanym przez Podatnika § 66 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r.).
Zasadność zastosowania obniżonej do 0% stawki podatku od prowizji uzyskiwanej ze sprzedaży biletów lotniczych w ruchu międzynarodowym wynika z kolei z dyspozycji § 60 ust. 1 pkt. 11 w/w rozporządzenia Ministra Finansów. Przepis powyższy stanowi, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług, o których mowa w § 53 ust. 3 (usługi pośrednictwa, rzeczoznawstwa, spedycji międzynarodowej), związane z usługami transportu międzynarodowego określonymi w § 54 ust. 1 (chodzi m. in. o przewóz osób przez przewoźnika powietrznego, będący eksportem usług) i w § 55 (stanowiącym, że usługi międzynarodowego transportu osób są usługami eksportowymi w całości, jeżeli są wykonywane przez przewoźnika powietrznego).

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w zacytowanych przepisach prawa podatkowego. Należy podkreślić, że symbol wg PKWiU, wg którego zakwalifikowane zostały usługi agentów nie ma w tym przypadku znaczenia, ponieważ cytowane wyżej przepisy podatkowe nie odwołują się do tej symboliki przy ustanowieniu obniżonych stawek podatkowych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj