Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
PP. 443/140/2004
z 20 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP. 443/140/2004
Data
2004.11.20



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Utrata zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
dochód
gmina
klasyfikacja statystyczna
opłata
przedszkole
wartość sprzedaży


Pytanie podatnika
Czy opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu gminnym, odprowadzana na rachunek bankowy gminy i stanowiąca dochód budżetu gminy podlega ustawie o podatku od towarów i usług? Który z podmiotów (gmina czy przedszkole) powinien uwzględnić ją w obrocie będącym podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług?


Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie udziela odpowiedzi na zapytanie zawarte w piśmie jednostki z dnia 20.10.2004 r. (data wpływu 21.10.2004 r.) dotyczące stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług:

Jednostka zwróciła się z zapytaniem czy opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu gminnym, odprowadzana na rachunek bankowy gminy i stanowiąca dochód budżetu gminy podlega ustawie o podatku od towarów i usług i który z podmiotów (gmina czy przedszkole) powinien uwzględnić ją w obrocie będącym podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Dodatkowo jednostka wyjaśniła, że przedmiotową opłatę pobiera na podstawie uchwały Rady Gminy nr IV/30/99 z dnia 19.02.1999 r. w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia prowadzone przez przedszkole gminne. Powyższa uchwała uchwalona została w oparciu o przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 42 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) oraz art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.). Zdaniem jednostki wyżej wymieniona opłata wynika z realizacji zadań organów władzy publicznej, które realizowane są za pomocą jej jednostek organizacyjnych (np. przedszkole) i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2003 r. o podatku od towarów i usług nie podlega ustawie o podatku VAT.

Odpowiadając na powyższe pytanie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Artykuł 15 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W świetle powyższego przedszkole powinno uwzględnić w swoim obrocie będącym ewentualnie podstawą opodatkowania podatkiem VAT opłatę stałą za pobyt dziecka w przedszkolu.

Należy zwrócić uwagę, że przedszkole może korzystać w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia podmiotowego. Przepis ten zwalnia od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro .Do wartości sprzedaży nie wlicza się podatku. Nie wlicza się także do niej odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (wynika to z przepisu art. 113 ust. 2 cyt. ustawy o VAT). Jednocześnie organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z treścią art. 168 ust. 1 w roku 2004 kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1, przyjmuje się w wysokości określonej przepisem wykonawczym wydanym na podstawie art. 14 ust. 11 pkt 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) . Zgodnie natomiast z przepisem art. 168 ust. 3 do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1.01.2004 do 30.04.2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Aby poprawnie ustalić ww. wartość, należy dokonać prawidłowej klasyfikacji sprzedawanych towarów i świadczonych usług w celu ustalenia ich ewentualnego zwolnienia od podatku lub podlegania opodatkowaniu oraz - w przypadku podlegania opodatkowaniu - ustalenia prawidłowych stawek opodatkowania. Do prawidłowego określenia stawek podatku VAT od czynności, których przedmiotem są towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie ustawy o statystyce publicznej, o których mowa w art. 2 pkt 6 i art. 8 ust 3 cyt. ustawy o VAT. Zatem konieczną i niezbędną czynnością dla określenia zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT oraz wysokości stawek tego podatku jest identyfikacja wyprodukowanych wyrobów i świadczonych usług na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Klasyfikacji wyrobów dokonuje ich producent a klasyfikacji usług świadczący usługę. W przypadku trudności i wątpliwości co do jej prawidłowości może on zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym w Łodzi.

Z uwagi na fakt, że przedszkole nie jest organem władzy publicznej ani urzędem obsługującym ten organ, nie ma zastosowania cytowany przez jednostkę art. 15 ust. 6, dlatego też tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska jednostki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj