Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu
PP/443-179/04
z 5 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-179/04
Data
2004.11.05



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
obrót
podstawa opodatkowania
subwencja


Pytanie podatnika
Czy otrzymywane środki budżetowe należy doliczyć do obrotu zwolnionego z podatku od towarów i usług przy ustaleniu proporcji do osiągniętego obrotu w całości czy też nie.


Działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w odpowiedzi na pytanie zawarte w piśmie z dnia 17 września 2004 roku (data wpływu do tut. Urzędu – 20 września 2004 roku) uzupełnione wyjaśnieniami w trakcie rozmowy telefonicznej z księgową Zespołu Szkół Panią ... sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego wyjaśnia się co następuje.

Z przedstawionego w złożonym piśmie stanu faktycznego wynika, iż Zespół Szkół jako działalność statutową prowadzi usługi w zakresie edukacji. Oprócz tego posiada internat i stołówkę. Podstawowym źródłem finansowania są środki otrzymywane od Wydziału Finansowego Urzędu Miasta ... (na pokrycie własnych wydatków budżetowych jednostki) stanowiące subwencje. Oprócz tego, szkoła prowadzi środki specjalne i uzyskuje z nich dochody opodatkowane w całości podatkiem od towarów i usług. W 2003 roku Zespół Szkół otrzymał środki budżetowe w kwocie 4.839.521zł, przy równoczesnym obrocie ze środków specjalnych w wysokości 445.534 zł.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przepisu art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, który zakłada możliwość proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego Jednostka prosi o wyjaśnienie czy otrzymywane środki budżetowe należy doliczyć do obrotu zwolnionego z podatku od towarów i usług przy ustaleniu proporcji do osiągniętego obrotu w całości czy też nie.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z przytoczonych przepisów wynika, że wszelkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług i wchodzą w skład świadczenia należnego od nabywcy, zwiększają obrót podatnika stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług nie podlegają wszystkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i dopłaty, a jedynie te, których otrzymanie wpływa bezpośrednio na stosowaną przez podatnika cenę towaru lub usługi. Dofinansowanie bowiem musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Opodatkowaniu będzie więc podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach.

Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu kosztów działalności podatnika, a związek tego dofinansowania ma jedynie pośredni związek ze stosowanymi przez niego cenami, to otrzymane dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania.

A zatem, w świetle przywołanych przepisów dofinansowanie otrzymywane przez Zespół Szkół od dysponenta wyższego stopnia na pokrycie własnych wydatków budżetowych jednostki nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Regulacja art. 90 ust. 1 w/w ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie zgodnie z art. 90 ust. 7, w myśl którego do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Treść w/w przepisu nakazuje aby w ramach tego obrotu uwzględnić kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Chodzi o subwencje, które przekazywane są podmiotom ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, czyli takie które nie mają bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniami.

Przedstawiony w piśmie sposób wyliczenia proporcji jest zgodny z wymogami stawianymi w art. 90 ustawy

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w rozpatrywanym piśmie z dnia 17 września 2004 roku i przepisy prawa obowiązujące w dniu jej datowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj