Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PD/415-51/04
z 30 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-51/04
Data
2004.12.30
Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
ewidencja środków trwałych
leasing
składnik majątkowy
środek trwały
wartość środka trwałego
Pytanie podatnika
dotyczy obowiązku wprowadzenia do ewidencji środków trwałych samochodu zakupionego w wyniku realizacji umowy leasingu
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, w związku z pana wnioskiem z dnia 14.12.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, dotyczącej obowiązku wprowadzenia do ewidencji środków trwałych samochodu zakupionego w wyniku realizacji umowy leasingu, informuje, co następuje: Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 30.11.2004 r. wykupił po 2,5-letnim leasingu samochód ciężarowy „Citroen” C-15, za cenę uzgodnioną w umowie leasingu, tj. 3.565,00 zł brutto (2,922,13 zł netto). Samochód w trakcie trwania umowy leasingu był wykorzystywany do rozwożenia towaru do sklepów. Podatnik nie zamierza nadal wykorzystywać samochodu do działalności gospodarczej i uważa, że w związku z tym nie ma obowiązku wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Z załączonej do wniosku kserokopii faktury VAT wynika, że nabywcą samochodu „Citroen” C-15, będącego wcześniej przedmiotem leasingu jest FH „R.” R. Zbigniew. Z posiadanej dokumentacji wynika, że w 2004 r. pan R. prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie stwierdza, że przedstawione w sprawie stanowisko podatnika jest nie w pełni prawidłowe. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. Księgi uważa się za rzetelne, jeżeli dokonywane w nich zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi przede wszystkim są: faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej „fakturami”, odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, oraz inne wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z przedstawionych w sprawie dokumentów i wyjaśnień niezbicie wynika, że:
Poniesienie tego typu wydatku w danym dniu, udokumentowane fakturą VAT z tego dnia, rodzi obowiązek dokonania stosownego zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:
Wyjątkiem od tej zasady jest nabycie środków trwałych, od których dokonywane są odpisy amortyzacyjne - zarachowania odpisów w koszty dokonuje się na koniec miesiąca, kwartału lub roku, w zależności od przyjętej metody. Nabywając środek trwały, którego wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przekracza 3.500 zł, podatnik nie ma obowiązku wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a wydatki poniesione na jego nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania. Tak więc w tym przypadku to cena nabycia (wartość początkowa) środka trwałego zwalnia z obowiązku ujęcia nabytego środka w ewidencji środków trwałych, a nie zamiar zaprzestania wykorzystywania samochodu w działalności po jego wykupieniu w wyniku realizacji umowy leasingu. Oczywiście podatnik może dowolnie rozporządzić składnikiem swojego majątku: może go użytkować, może go przeznaczyć do dalszej odsprzedaży, może wycofać z działalności gospodarczej i przekazać np. na własne potrzeby itd. W zależności od sposobu rozporządzenia zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale to zagadnienie nie jest już przedmiotem zapytania podatnika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.