Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu
PP/443-130/04
z 15 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-130/04
Data
2004.09.15



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
dotacja
refundacja ceny leków


Pytanie podatnika
W sprawie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanych refundacji z Narodowego Funduszu Zdrowia związanych z dostawą wyrobów medycznych oraz sposobu ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży wyrobów podlegających refundacji.


W dniu 19.08.2004r. Spółka złożyła do tutejszego organu wniosek o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanych refundacji z Narodowego Funduszu Zdrowia związanych z dostawą wyrobów medycznych oraz sposobu ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży wyrobów podlegających refundacji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wyrobów medycznych. Na podstawie umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia Spółka otrzymuje refundację części lub całości ceny wyrobów. We wniosku Spółka wskazuje, iż przedmiotowa sprzedaż dokonywana jest zarówno na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (w tym przypadku sprzedaż ta ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kas fiskalnych) jak i na rzecz aptek (tzw. sprzedaż hurtowa). Według wyjaśnień Spółki w obydwu przypadkach podstawę opodatkowania z tytułu dokonanej sprzedaży stanowi całkowita cena wyrobu (cena płacona przez klienta plus kwota refundowana z NFZ) a rozliczenie kwoty refundacji następuje:

#9679; w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej – na podstawie not wystawianych na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia

#9679; w przypadku sprzedaży hurtowej - Spółka otrzymuje od aptek całą należność z tytułu dokonanej sprzedaży, apteki po dokonaniu sprzedaży wyrobów pacjentowi obciążają Spółkę częścią refundacji, którą Spółka im zwraca, a sama obciąża tą kwotą Narodowy Fundusz Zdrowia

Na tle tak zaistniałej sytuacji powstała w Spółce wątpliwość, czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od 1 maja 2004r , obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów medycznych częściowo lub całkowicie refundowanych z NFZ powstaje w momencie ich wydania (sprzedaży) i czy podstawę opodatkowania winna stanowić całkowita cena wyrobu.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Spółka wyraża pogląd, iż sposób ewidencjonowania i rozliczania podatku z tytułu przedmiotowej sprzedaży winien odbywać się na zasadach opisanych w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego, tzn. podstawę opodatkowania stanowi całkowita cena wyrobu, ewidencjonowana przy zastosowaniu kas fiskalnych, a w przypadku sprzedaży hurtowej całkowita wartość faktury. Zdaniem Spółki w obowiązującym stanie prawnym, nie można jednoznacznie stwierdzić, że „refundacja” mieści się w kategorii pojęcia – „dotacja, subwencja lub dopłata o podobnym charakterze”, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późniejszymi zmianami) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w wyżej powołanym piśmie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży tych towarów lub usług. Obejmuje ona całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana na podstawie odrębnych przepisów dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z warunku wynikającego z powołanego przepisu art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, określającego związek między dostawą towarów lub świadczeniem usług wynika, że tylko w sytuacji, gdy w wyniku udzielonej dotacji obniżeniu ulega cena konkretnego produktu lub cena określonej usługi, to taka dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepis art. 19 ust. 21 odnośnej ustawy precyzuje, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tego tytułu, obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Odnosząc powyższe do sytuacji scharakteryzowanej w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że refundacja (dotacja) otrzymana z Narodowego Funduszu Zdrowia, mająca na celu dopłatę do ceny określonego rodzaju wyrobu medycznego, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obowiązek podatkowy od otrzymanej refundacji z NFZ powstanie z chwilą, gdy kwota refundacji wpłynie na konto bankowe Spółki. W przypadku uznania rachunku bankowego Spółki zaliczką z tytułu refundacji, obowiązek podatkowy powstanie w części odpowiadającej tej zaliczce. Należy przy tym zwrócić uwagę na to, że w kwocie przekazanej refundacji zawarty jest podatek należny z tytułu otrzymanej dopłaty.

Dla celów opodatkowania dotacji, subwencji, itp., należy wystawić fakturę wewnętrzną, co wynika pośrednio z art. 106 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Natomiast obowiązek podatkowy od tej części należności za wyrób medyczny, którą płaci nabywca, powstanie na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie:

#9679; z chwilą wydania wyrobów medycznych – zgodnie z art. 19 ust. 1 cytowanej ustawy

#9679; jeśli dostawa wyrobów powinna być potwierdzona fakturą obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towarów – zgodnie z art. 19 ust. 4 cytowanej ustawy

Dodatkowo tutejszy organ wyjaśnia, że podatek należny od kwot dopłat otrzymanych z NFZ należy wykazać dopiero w miesiącu wpływu gotówki na rachunek bankowy Spółki. Ze względu na to, iż niezależnie od tego, jaką część płatności za lek reguluje kupujący, specyfika ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej powoduje, że w miesięcznych raportach fiskalnych figurować będzie 100% wartości sprzedaży i należnego od tej sprzedaży podatku. Zatem na koniec miesiąca rozliczeniowego podatek należny dotyczy zarówno kwot otrzymanych od klientów, jak i tych, które mają zostać zrefundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dlatego też do czasu wpływu refundacji na rachunek bankowy Spółki należy zmniejszyć podatek należny o wartość podatku przypadającą na kwotę refundacji.

Odnosząc się natomiast do sprzedaży udokumentowanej fakturami, za które jak Spółka podkreśla w całości płaci nabywca, podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży wyrobów medycznych stanowić będzie całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku- zgodnie z wcześniej powołanym art. 29 ust.1 ustawy o VAT. W takim przypadku obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie na zasadach ogólnych, określonych we wcześniej przytoczonych przepisach art. 19 ust. 1 i ust. 4 odnośnej ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że przedstawiony przez Spółkę sposób ewidencjonowania i rozliczania obrotu z tytułu sprzedaży wyrobów medycznych refundowanych częściowo lub całkowicie z NFZ jest nieprawidłowy.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie i stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj