Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-169/12/AŚ
z 23 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-169/12/AŚ
Data
2012.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
kanalizacja
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne
środek trwały


Istota interpretacji
Skoro podatnik nie dokonywał odliczenia „na bieżąco” całości podatku naliczonego, ze względu na zamiar nieodpłatnego przekazania wybudowanej kanalizacji Zakładowi, a zmiana przeznaczenia nastąpiła przed oddaniem ww. inwestycji do użytkowania, to odnośnie zakupów dokonanych do dnia, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług, powinien dokonać korekty podatku naliczonego w całości.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.)o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 marca 2012r. znak: IBPP3/443-169/12/AŚ oraz pismem z dnia 9 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 12 kwietnia 2012r. oraz z dnia 9 maja 2012r.):

W latach 2010 i 2011 Wnioskodawca poniósł wydatki na realizacje zadań inwestycyjnych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej bez przykanalików oraz wydatki związane z modernizacją istniejącej oczyszczalni ścieków. Zadania te Gmina realizowała we współdziałaniu z innymi Gminami tworzącymi, w ramach projektu pn: „...”. Zadanie to Gmina nadal realizuje w 2012 roku ponosząc koszty. Odbiór końcowy zadań inwestycyjnych zaplanowany jest na koniec 2012 roku. Całkowite poniesione koszty obejmują tzw: koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne. 85% kosztów kwalifikowalnych jest pokrywana ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa. Działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM, pozostała część jest finansowana ze środków własnych Gminy. Projekt ten jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Obecnie realizacją zadań własnych Gminy z zakresu kanalizacji, oraz oczyszczalni ścieków zajmuje się Zakład, który jest zakładem budżetowym Gminy. Zakład ten jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, posiada odrębny od Gminy rachunek bankowy zgodnie z ustawą o finansach publicznych i odrębny numer NIP.

Z chwilą rozpoczęcia inwestycji Gmina zakładała, że po jej zrealizowaniu część nowo wybudowanej kanalizacji oraz zmodernizowanej istniejącej oczyszczalni ścieków zostanie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie do zakładu.

Jednakże na dzień złożenia wniosku Gmina podjęła decyzję o likwidacji zakładu. W tej sytuacji w Gminie zostanie utworzony wydział, do zadań którego należeć będzie załatwianie spraw z zakresu: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku itp. zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142 poz. 1591 ze zm.).

W tak zaistniałym stanie prawnym, to Gmina będzie zawierać umowy na odprowadzenie i oczyszczanie ścieków. Za odprowadzone i oczyszczone ścieki Gmina będzie pobierać od mieszkańców opłaty według stawek określonych w umowach. Faktury będą wystawiane przez Gminę. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, posiada numer NIP.

Inwestycja pn: „...” realizowana w ramach projektu pn. „...”, na którą Gmina ponosiła nakłady w latach 2010 i 2011 i dalej ponosi w 2012r. (inwestycja nie została jeszcze zakończona) nie została jeszcze oddana do użytkowania. Będzie oddana dopiero po zakończeniu zadania.

W sytuacji kiedy zakład będzie zlikwidowany nakłady te będą od razu po oddaniu do użytkowania obiektu wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Do tej pory Gmina nie miała prawa do odliczeń podatku, bowiem budowana kanalizacja czy też modernizacja oczyszczalni ścieków nie służyła Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, dotychczas Gmina nie dokonywała odliczeń VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Gmina planowała bowiem, że zrealizowaną inwestycje przekaże nieodpłatnie w użytkowanie do zakładu – Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, a w przypadku braku możliwości przekazania (likwidacja zakładu) – nabyła takie prawo.

Efektem inwestycji pn: „...” jest wybudowanie kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w miejscowości ... ul. .... o długości 8 660mb wraz 155 szt. przepompowni oraz rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków z przepustowości 150m3/d do 250 m3/d. Będzie to środek trwały podlegający amortyzacji o wartości około 6 mln zł.

Pierwszy etap kanalizacji w centrum ... został wybudowany w latach 1995 -1997. Zaraz po wybudowaniu kanalizacja została przekazana w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, kolejny etap kanalizacji na ul. ... został wybudowany w 2008r i też przekazany zaraz po wybudowaniu Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w nieodpłatne użytkowanie. Obecnie budowana kanalizacja na ulicy ... zostanie zakończona i oddana do użytkowania z końcem 2012 roku.

Wybudowana cześć kanalizacji została przekazana na podstawie protokołu w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej .... Wybudowana cześć kanalizacji sanitarnej generuje obrót dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, To zakład zawiera umowy z mieszkańcami czyli świadczy usługi w zakresie odprowadzania ścieków.

Nabywcą faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową kanalizacji sanitarnej oraz modernizacją istniejącej oczyszczalni ścieków jest Gmina ...

Istniejąca oczyszczalnia ścieków nie jest wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych, ponieważ zaraz po wybudowaniu protokołem została przekazana w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej...

Właścicielem istniejącej oczyszczalni ścieków jest Wnioskodawca - Gmina ... Na podstawie protokołu oczyszczalnia została przekazana w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ...

Oczyszczalnia jest własnością Wnioskodawcy, a zatem poniesione nakłady zwiększą wartość majątku Gminy.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że przez zwrot użyty w pytaniu: „w przypadku, kiedy Gmina nie posiada zakładu” rozumie się etap inwestycji (moment) w którym Gmina likwiduje zakład, tworzy wydział do zadań którego będzie należeć zawieranie umów z mieszkańcami, czyli wybudowaną kanalizację Gmina będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wyjaśnił również, że przedmiotem pytania są jedynie wydatki opisane we wniosku poniesione w latach 2010, 2011, 2012r. Etapy oddane w latach 1995-1997 oraz 2008r. nie są przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytanie pierwsze ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 kwietnia 2012r.):

  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w przypadku, kiedy Gmina nie posiada zakładu...
  2. Czy Gmina będzie mogła w przyszłości odliczyć całość podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z budową kanalizacji oraz modernizacji oczyszczalni ścieków, czy tylko część podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na inwestycje od momentu likwidacji zakładu...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 12 kwietnia 2012r.) zgodnie z art. 86 ust 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. od podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004r nr 54, poz. 535 ze zm.) będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ w przypadku realizacji powyższego projektu w sytuacji braku zakładu - brak przesłanki nieodpłatnego przekazania, wystąpi związek nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

W przyszłości Gmina ... będzie mogła w całości skorzystać z odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.). Po likwidacji zakładu inwestycja ta będzie bowiem generować dochód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Obok tego mieć należy na uwadze to, że wykorzystanie towarów i usług do wykonywania określonych czynności (opodatkowanych i zwolnionych od podatku bądź niepodlegających podatkowaniu w ogóle) może ulegać zmianom w czasie. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego (ust. 7 i 8).

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W treści wniosku wskazano, iż w początkowych założeniach kanalizacja i zmodernizowana oczyszczalnia ścieków po oddaniu do użytkowania miała być nieodpłatnie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, w związku z czym Wnioskodawca nie obniżał podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego ww. obiektów.

Należy zaznaczyć, iż przekazanie w nieodpłatne użytkowanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku do prowadzenia działalności jednostce gospodarki komunalnej jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz do celów działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych tj. w tym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i modernizacja oczyszczalni ścieków oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania wybudowanej kanalizacji na ulicy Krakowskiej oraz zmodernizowanej oczyszczalni podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, bowiem w momencie otrzymania ww. faktur podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie poniesionego wydatku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednakże treść wniosku wskazuje, iż Gmina podjęła decyzję o likwidacji zakładu. W tej sytuacji w Gminie zostanie utworzony wydział, do zadań którego należeć będzie załatwianie spraw z zakresu: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku itp. zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

W tak zaistniałym stanie prawnym, to Gmina będzie zawierać umowy na odprowadzenie i oczyszczanie ścieków. Za odprowadzone i oczyszczone ścieki Gmina będzie pobierać od mieszkańców opłaty według stawek określonych w umowach. Faktury będą wystawiane przez Gminę.

Inwestycja pn: „...” realizowana w ramach projektu pn. „...”, na którą Gmina ponosiła nakłady w latach 2010 i 2011 i dalej ponosi w 2012r. (inwestycja nie została jeszcze zakończona) nie została jeszcze oddana do użytkowania. Będzie oddana dopiero po zakończeniu zadania.

W sytuacji kiedy zakład będzie zlikwidowany nakłady te będą od razu po oddaniu do użytkowania obiektu wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Innymi słowy Gmina prowadząca samodzielnie gospodarkę wodno – ściekową na swoim terenie, w związku ze świadczeniem usług z tytułu odprowadzania i oczyszczania ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

W związku więc z likwidacją Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i przejęciem przez Gminę wykonywania czynności z zakresu gospodarki ściekowej, poniesione wydatki na inwestycje staną się wydatkami związanymi z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony w treści wniosku opis zdarzenia przyszłego należy uznać, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w przypadku, kiedy Gmina nie posiada zakładu bowiem bezpośrednio po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Spełnione zostaną w takim przypadku podstawowe warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowej sytuacji na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia w postaci kanalizacji sanitarnej, oraz modernizowanej oczyszczalni zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług, z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przeznaczenie zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu.

W przypadku zmiany przeznaczenia wykorzystywanego przez podatnika towaru lub usługi zastosowanie znajdują przepisy art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1-3 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. Kolejne przepisy określające zasady dokonywania korekty zawarto w przepisach art. 91 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ten ostatni przepis adresowany jest więc również do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonywania czynności, w związku z którymi nie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

W treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja nie została jeszcze zakończona, nie została jeszcze oddana do użytkowania. A zatem środek trwały, który powstanie w wyniku przedmiotowej inwestycji nigdy nie był wykorzystywany do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Tym samym nie nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego, lecz zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środka trwałego. Mamy więc do czynienia z sytuacją, o której mowa w powołanym wyżej art. 91 ust. 8 ustawy o VAT. Korekty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych do wytworzenia środka trwałego należy dokonać na podstawie art. 91 ust. 7d.

Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy o VAT, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Ze względu więc na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją dotyczącą kanalizacji oraz modernizacji oczyszczalni ścieków, a tym samym ma prawo do skorygowania nieodliczonego podatku VAT poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Reasumując, skoro Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia „na bieżąco” całości podatku naliczonego, ze względu na zamiar nieodpłatnego przekazania wybudowanej kanalizacji wraz ze zmodernizowaną oczyszczalnią ścieków Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, a zmiana przeznaczenia nastąpiła przed oddaniem ww. inwestycji do użytkowania, to odnośnie zakupów dokonanych do dnia, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług, Wnioskodawca powinien dokonać korekty podatku naliczonego w całości, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia tych towarów i usług. Natomiast odnośnie zakupów dokonanych po dniu, w którym nastąpiła zmiana ich przeznaczenia, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę bądź też w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj