Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/1-0050/324/04
z 27 stycznia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/1-0050/324/04
Data
2005.01.27
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki
Słowa kluczowe
korzyści
marża
turystyka
usługi turystyczne
Pytanie podatnika
dotyczy możliwości zaliczenia do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty określonych wydatków
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2004 r., dokonuje zmiany interpretacji przepisów prawa podatkowego udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli w piśmie z dnia 1.12.2004 r. (znak: US.III-443/90/2004): Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności (B.) podatnik zajmuje się m.in.:
Według podatnika, w pierwszych sześciu przypadkach podstawę opodatkowania stanowi prowizja, natomiast w przypadku usług turystyki podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona przez kwotę podatku należnego. Przez marżę podatnik rozumie różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Pytanie dotyczy możliwości zaliczenia do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty następujących wydatków:
Zgodnie z art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przy wykonywaniu usług turystyki podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwotę marży stanowi różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, natomiast przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Zasadą przy tym jest, zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy, iż opodatkowanie marży stosuje się jedynie w przypadku, gdy podatnik:
W przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie (tzw. usługi własne – opodatkowane na zasadach ogólnych), odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Podatnik w prowadzonej ewidencji obowiązany jest do wykazania, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne (art. 119 ust. 5 i 6). Zdaniem tut. organu, jeśli usługa opieki nad uczestnikami kolonii przez wychowawców zatrudnionych na podstawie umów zlecenia jest nabywana od podatnika podatku od towarów i usług, to strona winna zaliczyć ją do usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty. W przeciwnym przypadku będzie to usługa własna podatnika. Do usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty nie można również zaliczyć zakupu kart telefonicznych dla wychowawców kolonijnych. Natomiast pozostałe wydatki należy zaliczyć w całości do grupy usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty. Zaznaczyć dodatkowo należy, iż zgodnie z art. 119 ust. 4 ustawy VAT podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.