Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US72/RPP1/443-626/2004/MK
z 8 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US72/RPP1/443-626/2004/MK
Data
2004.11.08



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
programy lojalnościowe


Pytanie podatnika
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej Spółka prowadzi sprzedaż paliw na wyspecjalizowanych stacjach. Pomiędzy Spółką a dostawcą paliw istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę w zakresie uczestnictwa w programie lojalnościowym. Jedną z korzyści tego programu jest uzyskiwanie, po spełnieniu określonych w Regulaminie Programu Lojalnościowego warunków, premii pieniężnej, która zostaje przeznaczona na modernizację stacji patronackiej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Z analizy przedstawionego Regulaminu Programu Lojalnościowego dla Uczestników Stacji Franchisingowych i Patronackich (...) wynika, iż program prowadzony jest w edycjach miesięcznych. Elementem programu jest fundusz z wyodrębnionymi dla poszczególnych uczestników subkontami, na których gromadzone są środki finansowe stanowiące dodatkową premię za realizację umów franchisingu lub umów patronackich. Środki finansowe przyznawane są uczestnikowi programu pod warunkiem, iż uzyska on określoną procentowo wielkość zakupów paliwa zrealizowanych w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Wysokość przyznawanych środków finansowych ustalana jest jako iloczyn ilości (określonej w m#179;) paliw, zakupionych przez uczestnika programu i kwoty jednostkowej odpisu. Środki finansowe zgromadzone w funduszu mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie przedsięwzięć modernizacyjnych realizowanych przez uczestników programu w trakcie obowiązywania programu na stacjach uczestniczących we Franchisingowej Sieci Paliw lub w Sieci Stacji Patronackich. Podstawą do wypłaty środków pieniężnych z wyżej wymienionego funduszu jest wniosek złożony w terminie 14 dni od zakończenia danej edycji programu wraz z załączonymi udokumentowanymi kosztami wykonania przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane regulacje ustawy o VAT, należy zauważyć, że pomiędzy stronami transakcji istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę, na podstawie której Spółka może domagać się wypłaty premii pieniężnej. Premia ta nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania Spółki, stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości, przeznaczenia środków pieniężnych przekazanych w postaci premii na ściśle określony cel.
Zatem nasuwa się wniosek, że pomiędzy stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Odpłatność ta została określona jako iloczyn ilości (określonej w m#179;) paliw, zakupionych przez uczestnika programu i kwoty jednostkowej odpisu.

Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy nie jest, jak w przypadku udzielenia nabywcy rabatu, zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np. z tytułu zakupu określonej ilości produktów. Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Spółkę. Tym samym premia nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, ewentualnie może powodować efektywnie zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo, iż ekonomiczny wymiar premii i rabatu jest taki sam to fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków.

Zatem przyznane premie będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania i nie będą pomniejszać podstawy opodatkowania. Zapłata premii jest bezpośrednio związana z wzajemnym świadczeniem ze strony Spółki, dlatego czynność tę należy uznać za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta winna zostać udokumentowana przez świadczącego usługę, zgodnie z art. 106 ust. 1 w/cyt ustawy o VAT tj. fakturą VAT, spełniającą wymogi, o których mowa w §12 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj