Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grudziądzu
USI/443-111/04
z 18 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USI/443-111/04
Data
2004.08.18



Autor
Urząd Skarbowy w Grudziądzu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
grunty
organ władzy publicznej
podatnik
przeniesienie prawa użytkowania wieczystego
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Dot. kwestii naliczania podatku VAT w przypadku nabycia prawa własności gruntu zabudowanego, sprzedaży nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste (przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności) gruntów niezabudowanych lub zabudowanych, przekształcania prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności, sprzedaży części nieruchomości na polepszenie warunków zagospodarowania przyległych nieruchomości.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu, działając na podstawie art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w związku ze złożonym pismem z dnia 24.05.2004r.

Przedmiotowe pismo zawierało szereg zapytań w kwestii stosowania przepisów ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jednak pytający nie przedstawił własnej opinii odnośnie poruszanych zagadnień. Z kolei w dn. 3.06.2004r. jako uzupełnienie złożono pismo, w którym powtórzono 4 zapytania - w niniejszym piśmie strona omówiła stan faktyczny oraz stanowisko w kwestii poruszanych problemów, i tak:

1. Zapytanie dot. kwestii naliczania podatku VAT w przypadku nabycia prawa własności gruntu zabudowanego w trybie przepisów art. 231 § 2 kodeksu cywilnego, w sytuacji gdy budynek stanowi własność posiadacza, natomiast następuje przeniesienie prawa własności gruntu będącego w jego posiadaniu. Strona wyjaśnia, iż zrzeszeni rzemieślnicy w ramach Cechu Rzemiosł Różnych w ... na początku lat osiemdziesiątych wznieśli własnym kosztem i staraniem na gruncie stanowiącym wówczas własność Skarbu Państwa, a obecnie Gminy, kompleks domków letniskowych oraz garaży. Zabudowany przez rzemieślników grunt o powierzchni 6.083 m kw. przewidziany był do oddania w użytkowanie wieczyste na rzecz Cechu. W tej sprawie w dn. 2.07.1979r. została wydana decyzja nr ZGT-3/15/22/79 Zarządu Gospodarki Terenami, lecz prawo użytkowania wieczystego gruntu nie zostało ujawnione w księdze wieczystej. Wnioskiem z dn. 8.07.1993r. Cech Rzemiosł Różnych wystąpił o uchylenie decyzji, gdyż nie był zainteresowany nabyciem gruntu. W celu umożliwienia uregulowania stanu prawnego działek na rzecz właścicieli budynków Zarząd Miasta Grudziądza decyzją nr MK.72242-u-4/95 z dn. 20.11.1995r. uchylił powyższą decyzję o oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste. W związku z powyższym zostały podjęte czynności przygotowawcze związane z regulacją stanu prawnego – grunt został podzielony i utworzone nowe nieruchomości.

W piśmie uzupełniającym z dn. 2.06.2004r. strona przedstawiła własne stanowisko w sprawie. Zdaniem strony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa możliwe jest zbycie wymienionego gruntu w trybie art. 231 § 2 kodeksu cywilnego, który stanowi, że właściciel gruntu na którym wzniesiono budynek lub inne urządzenie o wartości przenoszącej znacznie wartość zajętej na ten cel działki, może zażądać, aby ten kto wzniósł budynek lub inne urządzenie nabył od niego własność działki za odpowiednim wynagrodzeniem. Pytającego opisuje wątpliwość, czy w powyższym przypadku, wziąwszy pod uwagę fakt, że następuje sprzedaż tylko gruntu, gdyż budynek stanowi własność posiadacza, należałoby uznać, iż ze względu na dostawę budynku trwale związanego z gruntem zgodnie z art. 29 ust. 5 z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu – w związku z tym transakcja ta podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako towar używany stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1.

2. Zapytanie w kwestii naliczania podatku VAT w przypadku sprzedaży nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste (przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności) gruntów niezabudowanych lub zabudowanych. W tym przypadku następuje sprzedaż gruntu będącego już w dyspozycji wieczystego użytkownika, natomiast budynki stanowią jego własność.

Na podstawie stanowiska prezentowanego przez stronę (w piśmie uzupełniającym z dn. 2.06.2004r.), należałoby w przypadku gruntów niezabudowanych przewidzianych pod zabudowę naliczyć podatek VAT, natomiast w przypadku gruntów zabudowanych budynkami powyżej 5 lat – uznać, że następuje dostawa budynku trwale związanego z gruntem, więc zgodnie z art. 29 ust. 5 z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu gdyż cała transakcja podlega zwolnieniu od podatku VAT jako towar używany (stosownie do postanowień art. 43 ust. 1pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1).

3. Zapytanie w kwestii naliczania podatku VAT w przypadku przekształcania prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności – dokonywanego w trybie przepisów ustawy z dn. 4 września 1997r. o przysługującemu osobom fizycznym przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, które następuje w drodze decyzji administracyjnej.

W powyższej kwestii pytający przedstawił własną opinię w piśmie z dn. 2.06.2004r. Zdaniem strony na podstawie zapisu art. 15 ust. 6 należy uznać, ze Gmina nie jest w tym zakresie podatnikiem z uwagi na fakt, iż czynności te nie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

4. Zapytanie dotyczy kwestii naliczania podatku VAT w przypadku sprzedaży części nieruchomości na polepszenie warunków zagospodarowania przyległych nieruchomości. Zbywane w tym trybie nieruchomości nie mogą stanowić odrębnych przewidzianych na cele budowlane nieruchomości, gdyż nie nadają się pod zabudowę, np. ze względu na powierzchnię, kształt, brak dostępu do drogi itp. – strona ma wątpliwości, czy można je uznać za dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane na podstawie art. 43 ust 2 pkt 9.

Odnośnie tego problemu pytający nie załączył własnej opinii.

W odpowiedzi na przedstawione pytania zawarte niniejszym w piśmie Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, co następuje:

Ad. 1.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż na omówione zapytanie tut. organ podatkowy udzielił odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów podatkowych w piśmie nr USI/443-99/04z dnia 21.07.2004r. (doręczono 22.07.2004r.)

Ad. 2.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu VAT, jest między innymi przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. W ustawie nie zdefiniowano dla jej potrzeb pojęcia wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z tym odnosząc się do regulacji zawartej w art. 22 c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, iż prawo użytkowania wieczystego gruntu jest niewątpliwie wartością niematerialną i prawną.

Na podstawie art. 235 § 1 Kodeksu cywilnego budynki i inne urządzenia wniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie.

Zatem opodatkowaniu podlega przeniesienie na podstawie umowy cywilnoprawnej przez podatnika prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego, a także niezabudowanego, które jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na marginesie należy zaznaczyć, że wskazane przez podatnika przepisy art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 2 pkt 1 odnoszą się do dostawy towarów i z tego też względu nie będą miały zastosowania w omawianym przypadku.

Ad. 3.

Ustawa z dnia 4 września 1997r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001r., Nr 120, poz. 1299 ze zm.) stanowi w art.2, iż użytkownik wieczysty składa wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności do właściwych organów wymienionych w pkt 1 i 2, które wydają decyzje w tej sprawie.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega świadczenie usług – przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych w tym prawa użytkowania wieczystego (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy). Jednakże świadczenie usług musi być realizowane przez podatnika działającego w takim charakterze.

W omawianej sytuacji prezydent miasta wydając decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, działa jako organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, co powoduje, iż nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT.

Oznacza to w konsekwencji, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 4

Stosownie do art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej jeżeli po wezwaniu do usunięcia braków podatnik nie uzupełnił pytania, należy pozostawić je bez rozpatrzenia, informując o tym podatnika pismem. Tut. organ podatkowy skierował do strony wezwanie z dn. 26.05.2004r. nr USIA/4433-88/04 w celu uzupełnienia żądania o własne stanowisko w sprawie (potw. odbioru 27.05.2004r.). Kolejne wezwanie nr USIA/4433-110/04 przesłano do Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w dn. 25.06.2004r. (data doręczenia 30.06.2004r.)

Jednakże w kwestii zapytania nr 4 nie uzupełniono stanowiska. Zatem ponieważ omawiane zapytanie nie zawiera własnej opinii w sprawie, pozostawia się je bez odpowiedzi..

Niniejszych odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w treści zapytania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj