Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP-2-443/128/04
z 15 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-2-443/128/04
Data
2004.12.15
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
bilety
brak
obowiązek podatkowy
sankcja pieniężna
Pytanie podatnika
Stan faktyczny:
Przedsiębiorstwo wykonuje działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób w komunikacji międzymiastowej. Jest upoważnione do kontroli dokumentów przewozu osób czyli tzw. biletów.W stosunku do podróżnych, którzy nie wykupili biletu uprawniającego do korzystania z usługi przewozowej oprócz właściwej należności za usługę przewozową pobierana jest opłata dodatkowa, która ma charakter sankcji finansowej, zgodnie z art. 33 a ustawy z dnia 15.11.1984 r. " Prawo przewozowe" i Rozporządzenia MT i GM z dnia 09.04.1999 r. w sprawie sposobu ustalania opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób oraz zabierania ze sobą do środka transportowego zwierząt i rzeczy. Ponieważ kwoty opłaty dodatkowej są wysokie, bardzo często podróżny nie uiszcza natychmiastowo opłaty dodatkowej, ale kontrolujący wystawia mu dokument zobowiązujący do uiszczenia tej opłaty. Podróżny wpłaca wtedy opłatę sanacyjną na konto Przedsiębiorstwa lub bezpośrednio do kasy firmy, a bardzo często są to kwoty trudne do wyegzekwowania. Pytanie: Na podstawie art. 14 a Ordynacji podatkowej Państwowe Przedsiębiorstwo zwraca się z prośbą o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. 1. Czy kwota opłaty dodatkowej staje się przychodem podatkowym w momencie wystawienia dokumentu zobowiązującego do uiszczenia opłaty, czy kasowo w momencie wpływu pieniędzy do firmy? 2. Czy kwota opłaty dodatkowej podlega opodatkowaniu podatkiem V AT wg ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ? Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego, podstawa opodatkowania i wgjakiej stawki podatkowej ?
W odpowiedzi na pismo z dnia 09.11.2004 r. (data wpływu do Urzędu 16.11.2004 r.) o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie informuje: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: Pobieranie opłat dodatkowych tytułem kary administracyjnej za brak biletu stanowiącego umowę za odpłatne świadczenie usługi transportu , zgodnie z art.33a ust.3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. Nr 50, poz.. 601 z 2000 r. ze zmianami), nie jest czynnością dotyczącą sprzedaży towaru lub usługi. Opłaty te mają charakter opłat sankcyjnych i nie mogą być traktowane jak opłaty za sprzedaż biletów. Pobór wymienionych opłat nie stanowi czynności określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym ww. opłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.