Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-462/12/JD
z 26 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-462/12/JD
Data
2012.07.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
specjalna strefa ekonomiczna
sprzedaż odpadów
zezwolenie
złom


Istota interpretacji
Czy dochody Spółki z tytułu sprzedaży złomu w postaci odpadów produkcyjnych stanowią dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 30 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy dochody Spółki z tytułu sprzedaży złomu stanowiącego odpady produkcyjne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy dochody Spółki z tytułu sprzedaży złomu stanowiącego odpady produkcyjne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spotka prowadzi na podstawie Zezwolenia z dnia 10 kwietnia 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zwanego dalej: Zezwolenie) działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w zakresie następujących wyrobów wytwarzanych na terenie strefy:

  • grzejniki i kotły centralnego ogrzewania - numer 28.22 PKWiU,
  • wytwornice pary i ich części - numer 28.30.1 PKWiU.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dostarcza klientom wyroby w postaci:

  • grzejników,
  • kotłów centralnego ogrzewania,
  • wytwornic pary i ich części o ściśle określonych parametrach.

W procesie produkcyjnym powstają odpady produkcyjne - część surowca używanego do produkcji w postaci wiór i pyłów aluminium oraz zgary aluminium zasolone i zgary aluminium zaolejone, które Spółka sprzedaje jako złom. Spółka nie zalicza dochodu uzyskanego ze sprzedaży złomu i odpadów produkcyjnych do działalności korzystającej ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody ze sprzedaży złomu i odpadów produkcyjnych Spotka zalicza do pozostałych przychodów uzyskiwanych poza działalnością w specjalnej strefie ekonomicznej. Jako koszt uzyskania tego przychodu Spółka traktuje wartość surowca według ceny zakupu wyliczanej zgodnie z metodą polegającą na ustaleniu wartości rozchodu począwszy od tej jednostki towaru, która została przyjęta na magazyn najwcześniej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochody Spółki z tytułu sprzedaży złomu w postaci odpadów produkcyjnych stanowią dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej: „UPDOP”) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Zgodnie z art. 17 ust. 4 UPDOP zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż warunkiem korzystania ze zwolnienia jest uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej o przedmiocie określonym w zezwoleniu, a działalność ta musi być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. W myśl art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zezwolenie na prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez określony czas określonej liczby pracowników przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność na terenie strefy oraz dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Zwolnienie strefowe dotyczy dochodów z działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy określonych w zezwoleniu poszczególnymi numerami PKWiU.

Spółka uzyskała Zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:

  • 28.22 - grzejniki i kotły centralnego ogrzewania,
  • 28.30.1 - wytwornice pary i ich części.

Dopóki więc działalność gospodarcza Spółki zgodnie z przyporządkowaniem poszczególnych rodzajów działalności odpowiednim kategoriom statystycznym będzie odpowiadała kategoriom ujętym w Zezwoleniu, to dochód uzyskany z tych rodzajów działalności będzie objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP.

Jeżeli zatem dany rodzaj działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu - dochód uzyskany z tego tytułu nie podlega zwolnieniu podatkowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP. Zwolnienie podatkowe nie będzie obejmowało zatem dodatkowych czynności wykonywanych przez Spółkę - między innymi takich jak dostawa powstającego w trakcie procesu produkcyjnego złomu i innych odpadów - które to czynności dodatkowe, zdaniem Spółki, nie mieszczą się w ramach rodzajów działalności określonych w Zezwoleniu. Zezwolenie nie obejmuje bowiem swym zakresem przedmiotowym dochodów uzyskanych ze sprzedaży złomu. Dochody z tego tytułu mają charakter pochodny w stosunku do działalności objętej Zezwoleniem i nie stanowią działalności pomocniczej zdefiniowanej w Rozporządzeniu Rady (EWO) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U. UE z 1993 r. nr 76, poz. 1; ze zm.). Zwolnienia podatkowe, stanowiące wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny. Dlatego też w omawianej sytuacji wobec braku objęcia w Zezwoleniu przychodów uzyskanych ze sprzedaży złomu i odpadów produkcyjnych przedmiotowym zwolnieniem dochód uzyskany z tego tytułu winien być opodatkowany na zasadach ogólnych.

Stanowisko Spółki potwierdzają w tym zakresie:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 stycznia 2008 r., sygn. IBPB3/423-188/JS,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 marca 2008 r. o sygn. IBPB3/423-18/08/JS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj