Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.II-PP-443/18/2004
z 2 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-PP-443/18/2004
Data
2004.09.02



Autor
Urząd Skarbowy w Nisku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania czynności maklerskich lub innych o podobnym charakterze

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dokumenty
faktura VAT
fakturowanie
komis
komisant
kontrahent zagraniczny
umowa komisu
wywóz towarów


Pytanie podatnika
dotyczy zasad opodatkowania, stawki podatku VAT oraz fakturowania umów komisu w eksporcie


Odpowiadając na pismo spółki z o.o. „J.” w R. z dnia 30.07.2004 r. (data wpływu 2.08.2004 r., znak: L.dz. PH/253/2004), uzupełnione pismem z dnia 18.08.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), wyjaśnia jak niżej:

Z treści złożonych przez podatnika pism wynika, że spółka będąca producentem wyrobów z wikliny jako komitent dostarcza towar wraz ze specyfikacją komisantowi na podstawie umowy komisu sprzedaży. Następnie komisant wysyła towar do odbiorcy finalnego mającego siedzibę w Szwajcarii, czyli poza terytorium Wspólnoty. Komitent jako potwierdzenie wysyłki towaru otrzymał dokument SAD-3 oraz fakturę eksportową, a po upływie 30 dni należność za wysłany towar, pomniejszoną o prowizję komisanta i koszty frachtu. W opinii podatnika wykonana przez niego czynność polegająca na dostawie towarów do komisanta, który następnie dokonuje eksportu tych towarów, podlega opodatkowaniu według stawki 0-procentowej.

Zasady dotyczące opodatkowania umów komisu zostały uregulowane w art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: miedzy komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej – art. 7 ust. 1 pkt 3, tzw. „komis sprzedaży”,
  2. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta – pkt 4 ww. artykułu, zwany „komisem zakupu”.

W przedmiotowej sytuacji miejsce ma wydanie towarów między komitentem – spółką z o.o. „J.”, a komisantem – eksporterem, a następnie wydanie towaru przez komisanta osobie trzeciej - odbiorcy finalnemu z siedzibą poza terytorium Wspólnoty.

W sytuacji, gdy komisant jest eksporterem przedmiotu umowy komisu, zasadne jest stosowanie przepisów dotyczących eksportu towarów. Zgodnie z art. 2 pkt 8 przywołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w opisanym wyżej art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:

  1. dostawcę lub w jego imieniu, albo
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zatem z jednej strony wydanie towarów między komitentem a komisantem, traktowane jak dostawa krajowa, a następniez drugiej strony wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej, rozpatrywanew przedmiotowej sytuacji jak eksport towarów.

Podstawą opodatkowania, w myśl art. 30 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jest dla:

  1. komitenta w przypadku dostawy towarów dla komisanta - kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku (pkt 3 ww. artykułu),
  2. komisanta w przypadku dostawy towarów osobie trzeciej, na rachunek komitenta – kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku (pkt 2 lit. a ww. artykułu),
  3. komisanta w przypadku dostawy towarów nabytych przez komisanta na rzecz komitenta – kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku (pkt 2 lit. b ww. artykułu).

Zgodnie zatem z powyższym uregulowaniem, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług u podatnika będącego w przedmiotowej sytuacji komitentem, jest kwota należna z tytułu dostawy towarów komisantowi, pomniejszona o kwotę prowizji komisanta oraz o kwotę podatku. U komisanta natomiast podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu dostawy towarów, pomniejszona o kwotę podatku.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy komitent opodatkowuje wydanie towarów komisantowi na zasadach ogólnych, traktując tą czynność jako sprzedaż krajową i stosuje stawkę podatku VAT obowiązującą dla danego towaru w kraju. Obowiązek podatkowy dla komitenta powstanie co do zasady w chwili wydania towaru będącego przedmiotem umowy komisu między komitentem a komisantem, zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, a jeżeli wydanie towaru powinno być potwierdzone fakturą - stosownie do art. 19 ust. 4 ww. ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Komitent, w przypadku, gdy jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ww. ustawy, wydając towar komisantowi jest obowiązany zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności:

  1. dokonanie sprzedaży (wydanie towaru),
  2. datę dokonania sprzedaży (wydania towaru),
  3. cenę jednostkową bez podatku,
  4. podstawę opodatkowania,
  5. stawkę i kwotę podatku,
  6. kwotę należności oraz
  7. dane dotyczące podatnika (komitenta) i nabywcy (komisanta).

Komisant natomiast wydając towar, który jest przedmiotem umowy komisu osobie trzeciej - odbiorcy finalnemu mającemu siedzibę poza terytorium Wspólnoty, traktuje czynność wydania towaru jak eksport towarów. Ma więc, w myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, prawo jako eksporter do zastosowania 0-procentowej stawki podatku od towarów i usług, pod warunkiem określonym w art. 41 ust. 6, zgodnie z którym podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc ma obowiązek posiadać dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Chodzi tu o dokument celny potwierdzony przez urząd celny wyjścia, potwierdzający procedurę wywozu. Jest nim dokument SAD,a dokładnie jego karta 1A opatrzona okrągłą pieczęcią z napisem „VAT”. Komisant dokonując eksportu towaru ma obowiązek wystawić fakturę VAT, zwaną potocznie „fakturą eksportową”.

Analizując stan faktyczny przedstawiony przez „J.” sp. z o.o. w przedmiotowym piśmie z dnia 30.07.2004 r. oraz przepisy obowiązującej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, zdaniem tut. organu podatkowego spółka z o.o. „J.” będąca komitentem, wydając towar komisantowi, opodatkowuje obrót z tego tytułu na zasadach ogólnych stawką właściwą dla danego towaru w kraju, wystawiając jednocześnie komisantowi fakturę VAT. Komisant natomiast dokonując eksportu towaru będącego przedmiotem umowy komisu stosuje stawkę 0-procentową, pod warunkiem posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz wystawia fakturę „eksportową”.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku uznaje, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 22.07.2004 r. jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj