Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze
PP-443/77/03
z 16 czerwca 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/77/03
Data
2003.06.16
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy przy zaprzestaniu działalności
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
samochód ciężarowy
zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej
Pytanie podatnika
Czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej istnieje obowiązek zwrotu odliczonego podatku od towarów i usług z tytułu zakupu samochodu ciężarowego oraz zwrotu kwoty odliczonej z tytułu zakupu kasy fiskalnej?
W odpowiedzi na Pana zapytanie zawarte w piśmie z dnia 19.05.2003 r. Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze w oparciu o przepis art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje: Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż od dnia 12.08.2002 r. miał Pan zawieszoną działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi. Dnia 05.02.2003 r. oraz 15.04.2003 r. zakupił Pan działki rolne z przeznaczeniem na działalność rolniczą. Ma Pan zamiar z dniem 20.06.2003 r. rozpocząć budowę zespołu pieczarkarni. Według Pana jest to tylko zmiana profilu prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie powinien Pan zwracać ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej, jak również nie powinien sporządzać remanentu likwidacyjnego. Jak ustalono, złożył Pan w tutejszym Urzędzie druk VAT-Z o likwidacji działalności gospodarczej z dniem 19.05.2003 r., pismo z dnia 23.05.2003 r. informujące o sporządzeniu remanentu likwidacyjnego, arkusz spisu z natury na dzień zakończenia działalności oraz protokół z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej na dzień zakończenia działalności gospodarczej. Stan opisany wyżej wskazuje, iż działalność została przez Pana zlikwidowana. Zgodnie zatem z przepisem art. 6a ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają również towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie zostały odprzedane, w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie odrębych przepisów, do zawiadomienia właściwego organu o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej. Przepis ust. 1 ma zastosowanie do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Towarem zaś w myśl art. 4 pkt 1 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają zarówno składniki majątku zaliczane u podatnika do majątku obrotowego (materiały, produkty, towary handlowe), jak i środki trwałe. Tak więc w przypadku likwidacji działalnościgospodarczej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie również samochód ciężarowy. Natomiast w kwestii drugiego zapytania tutejszy Urząd informuje: Zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
2) zaprzestaną działalności, 3) nastąpi otwarcie likwidacji, 4) zostanie ogłoszona upadłość, 5) nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, 6) nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis. Obowiązek zwrotu ulgi, w myśl przepisu § 9 ust. 5 cytowanego wyżej rozporządzenia, powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu. Z dokumentacji podatkowej wynika, iż z dniem 01.12.2001 r. rozpoczął Pan ewidencjonowanie sprzedaży detalicznej za pomocą kasy fiskalnej, a z dniem 19.05.2003 r. zlikwidował działalność gospodarczą. Mając zatempowyższe na uwadze ma Pan obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.