Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście
ZF/415-7/05
z 28 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZF/415-7/05
Data
2005.02.28
Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
ławnik
rekompensaty
sądy
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym rekompensata pieniężna otrzymywana przez ławnika za czas wykonywania czynności w sądzie na podstawie art. 172 ustawy z dnia 27.07.2001r. prawo o ustroju sądów powszechnych? W jakiej informacji o dochodach (PIT 8B/11 czy PIT-R) należy wykazać rekompensaty wypłacone ławnikom w 2004r. ?
Dnia 15 lutego 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika z zapytaniem: 1) Czy należy opodatkować rekompensatę pieniężną jaką otrzymuje ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie na podstawie art. 172 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) 2) W jakiej informacji o dochodach wykazać wypłacone w 2004r. rekompensaty ławników (PIT 8B/11 czy PIT R) W dniu 24 lutego 2005r.uzupełniono wniosek o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w myśl ustawy z dnia 27 lipca 2001r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) ławnicy z tytułu pełnienia swoich funkcji otrzymują: - na podstawie art.172 § 3 ustawy rekompensatę pieniężną za czas wykonywania czynności w sądzie - na podstawie art.173 ustawy diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu (dotyczy ławników zamieszkałych poza siedzibą sądu) Wysokość rekompensaty pieniężnej za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 3% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego i wynosi w 2004r. 51,53zł a w 2005r. 53,08 zł za jeden dzień uczestnictwa w czynności sądowej. Art. 172 § 2 ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych określa, że za czas zwolnienia od pracy ławnik zachowuje prawo do świadczeń wynikających ze stosunku pracy z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia. Wynagrodzenie to rekompensowane jest przez Skarb Państwa poprzez zwrot utraconych zarobków do wysokości określonej w art. 172 § 4 przedmiotowej ustawy. Płatnik, przy wypłacie rekompensat ławnikom, nie dokonywał potrąceń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, stosując się do pisma Ministerstwa Finansów z dnia 11 lutego 1992r. Zdaniem płatnika, rekompensaty pieniężne wypłacane ławnikom nie powinny podlegać opodatkowaniu. Samo przyjęcie sformułowania rekompensata przez ustawodawcę nie jest właściwe ponieważ dla osób pełniących funkcje ławnika i pozostających równocześnie w stosunku pracy wypłacane przez sąd świadczenie jest odszkodowaniem za utracony zarobek, dla pozostałych ławników nie pozostających w stosunku pracy wypłacona należność niczego nie rekompensuje, a jest szczególnym rodzajem świadczenia za pełnione funkcje społeczne i obywatelskie. Zdaniem płatnika za właściwą informację o uzyskanych dochodach za rok podatkowy 2004 należy przyjąć informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R, która to informacja powinna zawierać dane dotyczące wypłaconych ławnikowi rekompensat i kwot stanowiących zwrot kosztów dojazdu jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań – Śródmieście nie podziela stanowiska płatnika. Diety te i zwrot kosztów wolne są od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są diety i zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00zł. 2) Na podstawie art.172 § 3 ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych rekompensaty pieniężne wypłacane ławnikom za czas wykonywania czynności w sądzie należy uznać zgodnie z art.13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z treścią tego przepisu, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art.10 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem funkcji społecznych i obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów o których mowa w punkcie 7. Zatem Sąd wypłacając te rekompensaty obowiązany jest jako płatnik do poboru zaliczki na podatek dochodowy za zasadach określonych w art. 41 ust.1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 tejże ustawy. Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy płatnik obowiązany jest przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-4). Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacje o wysokości dochodów uzyskanych w 2004 roku oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy Sąd jako płatnik podatku dochodowego winien sporządzić w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym na druku PIT-11/8B. Reasumując, wypłacane ławnikom rekompensaty za czas wykonywania czynności w sądzie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według wskazanych powyżej zasad. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia, jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.