Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-I-005/757/TŁ/04
z 1 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-I-005/757/TŁ/04
Data
2004.12.01



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
drogi publiczne
inwestycje
oświetlenie uliczne
przebudowa
stawki podatku


Pytanie podatnika
Urząd zwrócił się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z pytaniem o możliwość stosowania w roku 2004 preferencyjnej stawki podatkowej w podatku od towarów i usług na wykonanie nowego oświetlenia ulicznego, przebudowę istniejącego oświetlenia oraz wymianę uszkodzonych latarni na terenie Gminy Opole. Oświetlenie jest wykonywane na ulicach, przy których znajdują się budynki mieszkalne oraz budynki użyteczności publicznej i obiekty przemysłowe, a także przy terenach niezabudowanych.


Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia treść udzielonej przez Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informacji z dnia 9 sierpnia 2004 r., Nr PP/443-31-3-GK/04 o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzielonej na wniosek Urzędu Miasta Opola.

Urząd zwrócił się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z pytaniem o możliwość stosowania w roku 2004 preferencyjnej stawki podatkowej w podatku od towarów i usług na wykonanie nowego oświetlenia ulicznego, przebudowę istniejącego oświetlenia oraz wymianę uszkodzonych latarni na terenie Gminy Opole. Oświetlenie jest wykonywane na ulicach, przy których znajdują się budynki mieszkalne oraz budynki użyteczności publicznej i obiekty przemysłowe, a także przy terenach niezabudowanych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego, stwierdza, co następuje:

1. Stan prawny obowiązujący do dnia 30 kwietnia 2004 r.


Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), sprzedaż usług związanych z budową, utrzymaniem, remontami i modernizacją, autostrad, dróg, ulic, placów oraz obiektów mostowych (bez względu na symbol klasyfikacji statystycznej) - jako wymienionych w poz. 81 załącznika nr 3 do tej ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2002 r.), podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%. Tak ogólne sformułowanie tej pozycji, pozwalało na stosowanie preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług również do usług związanych z oświetleniem ulicznym. Jednakże stosownie do przepisu art. 4 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 213, poz. 1803), z dniem 1 stycznia 2003 r. zmianie uległo brzmienie załączników nr 1-3, 5, 6 i 8 ustawy o VAT. Zmiany te polegały na oznaczeniu towarów i usług oraz obiektów budowlanych wymienionych w tych załącznikach, nowymi oznaczeniami klasyfikacyjnymi (PKWiU oraz PKOB). I tak, w poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymienione zostały „roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych" (PKWiU 45.23.1). Natomiast roboty związane z montażem instalacji sygnalizacyjnych i oświetleniowych na drogach, lotniskach i w portach posiadają symbol PKWiU 45.34.21.

Należy jednak podnieść, że zgodnie z przepisem art. 5 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług... zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań pomiędzy tymi klasyfikacjami, wprowadzone po dniu 1 stycznia 2003 r., nie powodują zmian wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. W przypadku gdy po dniu 1 stycznia 2003 r. wprowadzone zmiany do ustawy o VAT dotyczące nowych oznaczeń klasyfikacyjnych towarów, usług oraz obiektów budowlanych (PKWiU, PKOB) prowadziłyby do zmiany dotychczas stosowanych stawek podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego albo prowadziłyby do zwolnienia od podatku lub opodatkowania, to podatnik stosuje - stosownie do art. 6 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. zmieniającej... - stawki lub zwolnienia określone w ustawie o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2002 r.
Zatem, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, do dnia 30 kwietnia 2004 r. stawka podatku VAT na wykonanie nowego oświetlenia ulicznego, przebudowę istniejącego oświetlenia oraz wymianę uszkodzonych latarni wynosi 7%.

2. Stan prawny obowiązujący od dnia 1 maja 2004 r.

W dniu 1 maja 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) tej ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca. Jednocześnie ustawodawca przepisem art. 146 ust. 2 określił, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu to, stosownie do art. 146 ust. 3 ustawy o VAT:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z definicją legalną zawarta w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. Drogi gminne, w myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, są drogami publicznymi. Również ulice leżące w ciągu dróg gminnych mają kategorię dróg publicznych. Budowa, przebudowa i utrzymanie dróg należy do zarządcy drogi, którym - w odniesieniu do dróg gminnych - jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Zatem roboty budowlano - montażowe dotyczące tych dróg (tzw. inwestycje drogowe) nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego i nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż drogi te są elementem układu komunikacyjnego na terenie gminy. Natomiast do zaliczenia robót budowlano-montażowych na drogach do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust. 3 ustawy o VAT konieczne byłoby uznanie, iż jej modernizacja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, co jest zgodne z art. 16 ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie - drogową, należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym, należy uznać, że roboty należące do inwestycji drogowej, polegające na wykonaniu nowego oświetlenia ulicznego, przebudowie istniejącego oświetlenia oraz wymianie uszkodzonych latarni opodatkowane są, od dnia 1 maja 2004 r., stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj