Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS II-2/423/431/AT/190/04/05
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS II-2/423/431/AT/190/04/05
Data
2005.02.25



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy można za koszty reklamy publicznej uznać całość kosztów uroczystości czy tylko niektóre.


Odpowiadając na pismo z dnia 30.12.2004r. (data wpływu 31.12.2004r.)uzupełnione w dniu 04.02.2005r. pismem z dnia 02.02.2005r. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa przy ocenie skutków w podatku dochodowym od osób prawnych, informuje, że :

stosownie do przepisu art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jednocześnie stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia reprezentacji i reklamy, nie określają też rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. W tej sytuacji należy odwołać się do wykładni językowej, zgodnie z którą pojęcie reprezentacji oznacza ,,okazałość”, ,,wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”, natomiast reklama to ,,rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie, zalecanie czegoś” (Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1981).Reklama publiczna to reklama skierowana do ogółu ludzi, dostępna dla wszystkich.

W ocenie tutejszego organu podatkowego w świetle zacytowanych przepisów w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych charakter tych wydatków powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, aby możliwa była ocena, że mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.

Jak wynika ze stanu faktycznego z okazji jubileuszu 100-lecia swego istnienia Bank zorganizował imprezę okolicznościową. Uroczystości miały częściowo otwarty charakter. Odbył się publiczny występ zaproszonego zespołu, msza, występy dzieci. Była również część oficjalna skierowana do określonego grona osób, na której wygłoszono okolicznościowe przemówienia, odznaczono okolicznościowymi medalami i odznaczeniami zasłużonych działaczy i pracowników, zorganizowano poczęstunek dla około 110 osób zaproszonych gości – klientów Banku.

Zdaniem Banku wszystkie koszty poniesione w związku ze zorganizowanym jubileuszem można uznać za reklamę publiczną, ponieważ część uroczystości była prowadzona w formie imprezy publicznej oraz ze względu na to, że na uroczystości zaproszeni zostali przedstawiciele lokalnej prasy i radia, którzy zdali relację z przebiegu imprezy w środkach masowego przekazu.

W ocenie tutejszego organu podatkowego, poniesione wydatki miały charakter reprezentacji i reklamy bez cech reklamy publicznej, ponieważ zdanie relacji z przebiegu imprezy okolicznościowej nie można utożsamiać z prowadzeniem reklamy w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Podanie informacji w publikatorach o imprezie nie jest równoznaczne z prowadzeniem reklamy wg wyżej powołanej definicji tego pojęcia ze słownika języka polskiego. Do reklamy publicznej nie można też zaliczyć pierwszej otwartej części uroczystości mającej jednoznacznie reprezentacyjny charakter mimo, że rozdawane były gadżety reklamowe.
W ocenie tutejszego organu podatkowego wydatki poniesione w związku z jubileuszem stanowiły element utrwalający dobry wizerunek Banku i dbałość o klienta. Potwierdzają to informacje zawarte w piśmie z 2.02.2005r., w którym stwierdzono, że ,,cała impreza miała na celu poinformowanie społeczeństwa o dorobku naszego Banku w całym okresie jego 100-letniego istnienia oraz eksponowanie pozycji Banku na rynku obecnym i przedstawienie swoich produktów licząc na pozyskanie nowych klientów.”
W związku z powyższym wydatki związane z jubileuszem Banku są stosownie do art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu do wysokości nie przekraczającej 0,25% uzyskanego w roku podatkowym przychodu.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki uważa za nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj