Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1-443/5/05
z 9 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1-443/5/05
Data
2005.02.09
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
bilety
dopłata
dotacja
przejazdy
Pytanie podatnika
Zgodnie z przepisami zawartymi w ust. 1, 2, 3 art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami transportu zbiorowego (tj. Dz.U. z 2002 r. nr 175 poz. 1440 z późn. zm.), finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorząd Województwa przekazuje do przedsiębiorstwa dopłaty do krajowych autobusowych przejazdów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania tym podatkiem jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwotę należną czyli obrotem jest także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Tą inną dopłatą jest dokonywany przez Samorząd Województwa czyli Urząd Marszałkowski dopłata do biletów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg. Zdaniem przedsiębiorstwa kwota otrzymanej dopłaty jest kwotą, która zawiera podatek VAT (dopłata w kwocie brutto). Pyta także podatnik czy w świetle postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o VAT pozostaje w mocy art. 8a ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami transportu zbiorowego (tj. Dz.U. z 2002 r. nr 175, poz. 1440 z późn. zm.) wyłączający z kwoty dopłat kwoty podatku VAT.
Tut. organ postanowił uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za prawidłowe.Ze skierowanego do tut. organu pisma wynika, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest przewóz osób. W ramach tej działalności Spółka zobowiązana jest do realizacji uprawnień do ulg ustawowych za przewóz osób, przysługującym niektórym pasażerom. Tytułem zwrotu związanych z tym kosztów Spółka otrzymuje stosowną dopłatę finansowaną ze środków samorządu województwa czyli urząd marszałkowski. Dopłata ta w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Wobec powyższego podstawą opodatkowania jest kwota otrzymanej dopłaty pomniejszona o kwotę należnego podatku. Ponadto informuję, iż art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) pozostaje bez wpływu na moc obowiązującą art. 8a ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tj. Dz. U. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.