Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-174/12/PH
z 10 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-174/12/PH
Data
2012.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
ewidencja
prowadzenie ewidencji
przeładunek
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
W zakresie przeładunku przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przeładunku przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, jest:

  • nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3, Nr 5 i Nr 6,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przeładunku przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca („Spółka”) jest podmiotem zajmującym się produkcją oraz dystrybucją olejów i środków smarnych dla przemysłu, a także motoryzacji („Wyroby”). Spółka zamierza dokonywać przemieszczeń Wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi. Przemieszczane Wyroby będą przewożone w opakowaniach, na paletach.

Przesyłki będą dokonywane przez przewoźników w formie przesyłek kurierskich, jak również w innej formie. Z uwagi na brak legalnej definicji pojęcia „przesyłek kurierskich” Wnioskodawca rozumie to pojęcie, tak jak przyjęto w Raporcie z kontroli wzorców umownych stosowanych przez firmy kurierskie z maja 2009r., opracowanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów („Raport” – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Raport z kontroli wzorców umownych stosowanych przez firmy kurierskie Warszawa 2009, dostęp: www.uokik.gov.pl/download.php...id=597 ). Zgodnie z Raportem usługa kurierska polega na przyśpieszonym przewozie rzeczy z jednego miejsca w drugie. Jak wskazano w Raporcie, „usługa zwana potocznie kurierską może stanowić – według obowiązujących przepisów prawa – usługę pocztową bądź przewozową. Jeżeli nadawana w firmie kurierskiej przesyłka zawiera korespondencję, wówczas świadczona jest usługa pocztowa, a zastosowanie do niej znajdują przepisy Prawa Pocztowego i Kodeksu cywilnego. W przypadku, gdy przesyłka zawiera rzeczy inne niż korespondencja wykonywana jest usługa przewozu, do której stosuje się przepisy Prawa przewozowego oraz rozporządzenia reklamacyjnego”.

Wyroby będą wysyłane:

  • w ramach kilku przesyłek ze składów podatkowych (np. „Al”, „A2”, „A3”) do innego składu podatkowego („C”) – wariant pierwszy,
  • w ramach kilku przesyłek z jednego składu podatkowego („A1”) do innego składu podatkowego („C”) – wariant drugi.

W obydwu powyższych wariantach każdej z przesyłek będzie towarzyszył odrębny elektroniczny dokument administracyjny (dalej „e-AD”) wygenerowany w drodze zgłoszenia w Systemie Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych („EMCS”); dla każdej przesyłki jako miejsce dostawy wskazany zostanie skład podatkowy C.

Ze względu na to, iż pojazdy, przy użyciu których dokonywane będą dostawy, potencjalnie mogą mieć wolną przestrzeń ładunkową, w celu optymalizacji procesów logistycznych i ograniczenia kosztów transportu, Spółka zamierza dokonywać przeładunku kilku przesyłek Wyrobów na jeden środek transportu (w którym znajdować się będą inne przesyłki Wyrobów), a w niektórych przypadkach wszystkie przesyłki zostaną przeładowane na nowy środek transportu. W pewnych sytuacjach decyzja o dokonaniu przeładunku zostanie podjęta jeszcze przed rozpoczęciem dostawy, jednak czasem decyzja taka zapadnie już w trakcie dokonywanej dostawy, w wyniku okoliczności, których wystąpienia uprzednio nie przewidziano.

Na etapie przeładunku, gdy przesyłki dokonywane będą w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie wysyłać komunikat PL812 „Powiadomienie o przeładunku wyrobów” dla każdej przeładowywanej przesyłki Wyrobów objętej odrębnym e-AD, określając w nim w szczególności środek transportu, którym będą dalej transportowane Wyroby. W komunikacie tym wskazany zostanie środek transportu wspólny dla kilku przesyłek Wyrobów, w efekcie czego jednym środkiem transportu przewożonych będzie kilka przesyłek Wyrobów, dla których wystawiono kilka odrębnych e-AD. Przeładunek odbędzie się w miejscu („B”), które w zależności od sytuacji czasem stanowić będzie skład podatkowy, a w innych przypadkach będzie to miejsce, które tego statusu posiadać nie będzie. Po dokonaniu przeładunku Wyroby zostaną wysłane do składu podatkowego C. Mogą zdarzyć się sytuacje, w których przed dostarczeniem wyrobów do punktu C nastąpi kilka przeładunków w kilku różnych punktach B1, B2, B3 itd.

Przesyłki Wyrobów będą dokonywane w ramach czterech scenariuszy:

  1. Przesyłki dokonywane będą w formie przesyłek kurierskich, a przeładunek odbywać się będzie poza składem podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący:
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – Al, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C;
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które znajdować się będzie poza składem podatkowym, na jeden środek transportu:
      • brak zgłoszenia przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego sie do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C:
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD.
  2. Przesyłki dokonywane będą w formie przesyłek kurierskich, a przeładunek odbywać się będzie w składzie podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący:
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A1, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C;
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które stanowić będzie skład podatkowy, na jeden środek transportu:
      • brak zgłoszenia przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego się do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C:
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD.
  3. Przesyłki dokonywane będą w formie innej niż przesyłki kurierskie, a przeładunek odbywać się będzie poza składem podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący:
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – Al, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które znajdować się będzie poza składem podatkowym, na jeden środek transportu:
      • zgłoszenie przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego się do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C:
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD;
  4. Przesyłki dokonywane będą w formie innej niż przesyłki kurierskie, a przeładunek odbywać się będzie w składzie podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący:
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – Al, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które stanowić będzie skład podatkowy, na jeden środek transportu:
      • zgłoszenie przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego się do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C:
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy w przypadku dokonywanego poza składem podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812)...
  2. Czy w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812)...
  3. Czy w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przeładunku, w oparciu o przepisy dotyczące obowiązków ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych polegających na wprowadzeniu do składu podatkowego, magazynowaniu oraz wyprowadzeniu ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, a także do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce na podstawie § 42 ust. 1 rozporządzenia ws. kontroli...
  4. Czy w przypadku dokonywanego poza składem podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812)...
  5. Czy w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812)...
  6. Czy w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przeładunku, w oparciu o przepisy dotyczące obowiązków ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych polegających na wprowadzeniu do składu podatkowego, magazynowaniu oraz wyprowadzeniu ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, a także do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce na podstawie § 42 ust 1 rozporządzenia ws. kontroli...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. w przypadku dokonywanego poza składem podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka nie będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812).
  2. w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka nie będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812).
  3. w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przeładunku, w oparciu o przepisy dotyczące obowiązków ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych polegających na wprowadzeniu do składu podatkowego, magazynowaniu oraz wyprowadzeniu ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, a także do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce na podstawie § 42 ust. 1 rozporządzenia ws. kontroli.
  4. w przypadku dokonywanego poza składem podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812).
  5. w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812).
  6. w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji przeładunku, w oparciu o przepisy dotyczące obowiązków ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych polegających na wprowadzeniu do składu podatkowego, magazynowaniu oraz wyprowadzeniu ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, a także do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce na podstawie § 42 ust. 1 rozporządzenia ws. kontroli.

Uzasadnienie:

  1. W zakresie pytań nr 1 i 2
    Przepis § 12 ust. 1 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur stanowi, że przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym odbywa się w obecności lub za wiedzą naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce dokonywania przeładunku.
    Zgodnie z § 12 ust. 2 właściwy naczelnik urzędu celnego zamieszcza w EMCS informacje dotyczące przeładunku. Przy czym w przypadku, gdy przeładunek odbywa się jedynie za wiedzą właściwego naczelnika urzędu celnego, z wyłączeniem jego obecności, podmiot dokonujący przeładunku przekazuje temu organowi określone dane, w celu ich zamieszczenia w EMCS. Zatem z powyższych przepisów wynika, że co do zasady przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym łączy się z obowiązkiem zamieszczenia w EMCS informacji w zakresie tego przeładunku.
    W opinii Wnioskodawcy, podmiot dokonujący przeładunku wyrobów akcyzowych realizuje wymogi wynikające z przytoczonych przepisów, poprzez wysłanie do systemu EMCS komunikatu PL812. Wynika to z faktu, że adresatem komunikatu PL812 jest właściwy naczelnik urzędu celnego w miejscu przeładunku wskazany w pozycji 2a tego dokumentu, a dodatkowo dane, które powinny być wprowadzone do EMCS (i które podmiot dokonujący przeładunku jedynie za wiedzą właściwego naczelnika urzędu celnego ma obowiązek przekazać), pokrywają się z danymi umieszczanymi w komunikacie PL812. Wszystkie te dane mogą zostać wprowadzone w odpowiednich rubrykach tego komunikatu. Powiązanie komunikatu PL812 z obowiązkiem powiadomienia, o którym mowa w § 12 ust 1 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur, jest zatem ewidentne.

    Obowiązek powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o przeładunku i zamieszczenia w EMCS informacji o przeładunku, w pewnych sytuacjach podlega jednak ograniczeniu. Zgodnie z § 12 ust. 4 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur, obowiązku powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego nie stosuje się w przypadku wyrobów akcyzowych przesyłanych w formie przesyłek kurierskich, o ile:
    • dla każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiany jest oddzielny e-AD;
    • przeładunek polega wyłącznie na przeniesieniu przesyłki wyrobów akcyzowych z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tej przesyłki;
    • zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania wyrobów akcyzowych, nie ulegają uszkodzeniu.

    Należy wskazać, że w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, przesłanki, o których mowa w § 12 ust. 4 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur będą spełnione. Wynika to z faktu, że dla każdej przesyłki kurierskiej Wyrobów, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiany będzie oddzielny e-AD, ponadto przeładunek polegał będzie wyłącznie na przeniesieniu przesyłek Wyrobów z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tych przesyłek i wreszcie nie ulegną uszkodzeniu zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania Wyrobów. Innymi słowy, zachowana zostanie tożsamość i ilość przemieszczanych Wyrobów. Wynika to zresztą z samej istoty przesyłek kurierskich, na co słusznie wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur. W uzasadnieniu tym stwierdzono, że „z uwagi na zagwarantowanie w takim przypadku zachowania tożsamości i ilości przewożonych wyrobów, odstąpiono w stosunku do firm kurierskich od obowiązku dochowania warunków określonych w projekcie rozporządzenia dla podmiotów dokonujących przeładunku”.

    Wobec powyższego nie budzi wątpliwości, że w przypadku przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich. Spółka nie będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812).

    Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy przeładunek Wyrobów będzie się odbywał w składzie podatkowym czy też poza takim składem. Co prawda § 12 ust. 4 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur wprost odnosi się jedynie do przeładunku przesyłek kurierskich dokonywanego poza składem podatkowym. Jednak nieuzasadnione byłoby wyciąganie na tej podstawie wniosku, iż w przypadku przeładunku przesyłek kurierskich w składzie podatkowym brak obowiązku powiadomienia nie miałby zastosowania. Nie może być tak, że kurierzy, którzy czasem tylko z przyczyn losowych są zmuszeni do dokonania przeładunku wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, zostają z tego powodu obciążeni dodatkowymi obowiązkami.

    Nakładanie dodatkowych obowiązków na podmioty dokonujące przeładunku w składzie podatkowym w praktyce mogłoby prowadzić do sytuacji, w której w celu uniknięcia konieczności spełnienia pewnych obowiązków, podmioty te dokonywałyby przeładunku poza składem podatkowym, np. przed bramą magazynu stanowiącego taki skład. Przyjęcie, że przeładunek w składzie podatkowym wiąże się ze skutkami bardziej niekorzystnymi dla podatnika niż przeładunek poza takim składem, skutkowałoby zaistnieniem absurdalnej sytuacji, niepożądanej z punktu widzenia tak podatników, jak organów podatkowych.
    Za przyjęciem stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę przemawia również interpretacja celowościowa przepisów rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur. Prawodawca wyłączył obowiązek informowania o przeładunku w odniesieniu do przesyłek kurierskich, w przypadku których przeładunek nie łączy się z naruszeniem tożsamości i ilości wyrobów akcyzowych. Jeżeli przesyłka będzie dokonywana w formie przesyłek kurierskich, to przesłanka ta zostanie spełniona niezależnie od tego, czy przeładunek będzie dokonywany w składzie podatkowym czy też poza nim. Kierując się regułą rozsądnego prawodawcy należy przyjąć, że nie ustanowił on prawa niespójnego i niekonsekwentnego. Dlatego należy uznać, że wyłączenie obowiązku informowania o przeładunku dotyczy również sytuacji, gdy przeładunek wyrobów akcyzowych jest dokonywany w składzie podatkowym.

    W związku z powyższym uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku przeładunku Wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Spółka nie będzie zobowiązana do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812), niezależnie od tego, czy przeładunek będzie się odbywał w składzie podatkowym czy też poza takim składem.
  2. W zakresie pytań nr 3 i 6
    Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
    Zaistnienie określonych zdarzeń gospodarczych w składzie podatkowym wiąże się z koniecznością wypełniania szeregu obowiązków formalnych o charakterze ewidencyjnym. Należą do nich w szczególności ewidencjonowanie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu, ich magazynowania oraz wyprowadzenia ze składu. Należy jednak wskazać, że obowiązki te są związane z określonymi czynnościami, o których mowa wyżej, podczas gdy w przypadku przeładunku Wyrobów żadna z tych czynności nie będzie mieć miejsca. Trzeba wskazać, że przeładunek nie jest równoznaczny z dokonaniem którejkolwiek spośród czynności wskazanych powyżej, z którymi łączy się powstanie obowiązków ewidencyjnych. Fakt ten ewidentnie wynika z analizy definicji składu podatkowego, w której czynność przeładunku wyraźnie wyodrębniono od magazynowania, wprowadzenia czy wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu.
    Na okoliczność tę słusznie zwrócono uwagę w praktyce organów podatkowych. Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2010r. (sygn. ILPP3/443-13/10-4/TW) „przeładunek wprowadzanych do składu podatkowego Wnioskodawcy w procedurze zawieszonego poboru akcyzy wyrobów akcyzowych, (...) będzie uregulowanym w art. 47 ust. 4 ustawy przeładunkiem, o ile w trakcie zamierzonej dystrybucji nie dojdzie do magazynowania tych wyrobów”. Jak można wywnioskować z uzasadnienia przedstawionego przez organ podatkowy, przeładunek i magazynowanie to nie tylko czynności odrębne, ale i rozłączne w tym znaczeniu, że nie mogą występować równocześnie.
    Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zaznaczyć, że jedyną czynnością, która będzie wykonywana w składzie podatkowym B, będzie przeładunek Wyrobów. Czynność przeładunku ogranicza się do zmiany środka transportu przewożonych Wyrobów. Powyższe oznacza, że Spółka nie będzie dokonywać w składzie podatkowym B produkcji Wyrobów, ich wprowadzenia do składu podatkowego, magazynowania czy wyprowadzenia ze składu podatkowego, tj. nie będzie dokonywać czynności, które podlegają obowiązkowi ewidencji. W związku z tym należy uznać, że czynność przeładunku nie pociąga za sobą tych samych obowiązków ewidencyjnych, co czynności, o których mowa wyżej. Co więcej, nie istnieją przepisy nakładające takie obowiązki w odniesieniu stricte do czynności przeładunku. Rozciąganie obowiązków związanych z dokonywaniem ściśle określonych czynności na czynność przeładunku wyrobów akcyzowych byłoby przejawem wykładni rozszerzającej na niekorzyść podatnika i przez to pozostawałoby w sprzeczności z przepisami Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej oraz orzecznictwem polskich sądów. W związku z powyższym uznać należy, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku przeładunku Wyrobów nie znajdą zastosowania przepisy nakazujące ewidencjonowanie innych, określonych w przepisach zdarzeń w składzie podatkowym.
    Zgodnie z § 42 ust. 1 rozporządzenia ws. kontroli podmiot wysyłający niektóre wyroby akcyzowe przed dniem dokonania wysyłki jest obowiązany powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku wykonywania kontroli stałej – komórkę kontroli, o zamiarze dokonania wysyłki, podając datę i godzinę wysyłki oraz odbiorcę, rodzaj i ilość wysyłanych wyrobów akcyzowych.
    W przypadku przeładunku dokonywanego w trakcie przemieszczenia przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego przepis ten nie znajdzie jednak zastosowania. Wynika to z faktu, że zawarty w nim wymóg dotyczy wyłącznie sytuacji gdy występuje wysyłka wyrobów akcyzowych. Natomiast przeładunek wyrobów w składzie nie wiąże się z dokonaniem wysyłki gdyż polega jedynie na zmianie środka transportu.

    Zgodnie z art. 41a ust. 1 ustawy, przemieszczenie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego bądź dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu.
    Trzeba zaznaczyć, że w opisanym zdarzeniu przyszłym przemieszczenie rozpocznie się z chwilą wyprowadzenia Wyrobów ze składu podatkowego Al, A2, A3 itd. To po otrzymaniu z Systemu e-AD z nadanym numerem ARC nastąpi wysyłka Wyrobów. Dalsze przemieszczenie po przeładunku nie będzie tożsame z dokonanie wysyłki, gdyż zastosowanie będą miały te same e-AD. Powyższe oznacza, że w przypadku przeładunku Wyrobów Spółka nie będzie zobowiązana do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce na podstawie § 42 ust 1 rozporządzenia ws. kontroli, ponieważ przepis ten ma zastosowanie tylko w przypadku rozpoczęcia nowego przemieszczenia (tj. dokonania wysyłki).
    Co do zasady potwierdzeniem zakończenia przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru jest raport odbioru (wynika to z art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy). Każdy raport odnosi się do jednej przesyłki, a tym samym do jednego e-AD. Gdyby uznać, że po przeładunku następuje nowa wysyłka wyrobów akcyzowych, to trzeba by przyjąć, że przemieszczenie zostało zakończone z chwilą dokonania przeładunku. Biorąc pod uwagę związek pomiędzy wysyłką wyrobów akcyzowych, e-AD i raportem odbioru, należy przyjąć, że wystawiony z chwilą rozpoczęcia wysyłki e-AD determinuje wygenerowanie w przyszłości raportu odbioru, m. in. w ten sposób, że w e-AD wskazane zostaje miejsce dostawy. W analizowanym przypadku takim miejscem jest skład C, a nie miejsce B, gdzie dochodzi do przeładunku.
    Z powyższego wynika, że e-AD, jak również raport odbioru, odnoszą się do wysyłki Wyrobów, która jest traktowana jako jednolita całość, bez względu na to, czy w trakcie przemieszczenia doszło do ich przeładunku. Oznacza to, że w przypadku przeładunku Wyrobów, jeżeli zachowana zostaje ich tożsamość, dalsza ich wysyłka nie powinna być traktowana jako nowa wysyłka.
    Wobec powyższego należy uznać, że skoro przeładunek w składzie B nie wiąże się z dokonaniem wysyłki z tego składu, wymóg powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego nie będzie mieć zastosowania. W związku z tym, w przypadku przeładunku w składzie podatkowym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce na podstawie § 42 ust 1 rozporządzenia ws. kontroli.
  3. W zakresie pytań nr 4 i 5
    Jak powiedziano wcześniej, zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur, przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym odbywa się w obecności lub za wiedzą naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce dokonywania przeładunku. W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, że w przypadku przedstawionego zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do przeładunku Wyrobów przemieszczanych w formie innej niż przesyłki kurierskie, dokonywanego poza składem podatkowym, istnieć będzie obowiązek poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812).
    Przepis § 12 ust. 1 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur dotyczy co prawda tylko przeładunku poza składem podatkowym. Jednak zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przeładunku w składzie podatkowym również należy powiadomić o tym takcie naczelnika urzędu celnego (komunikat PL812). Trzeba bowiem zauważyć, że co do zasady czynności wykonywane w składzie podatkowym są poddawane szczególnej kontroli. Wynika to z samej istoty przepisów regulujących tę instytucję. Tymczasem, jak już dowiedziono, w sytuacji, gdy przeładunek odbywa się w składzie podatkowym, nie znajdą zastosowania wymogi ewidencyjne odnośnie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, ich magazynowania oraz wyprowadzenia ze składu podatkowego, jak również obowiązek powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o wysyłce, ponieważ czynność przeładunku nie jest tożsama z innymi zdarzeniami zachodzącymi w składzie podatkowym, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy.

    Mając na uwadze sformalizowany charakter funkcjonowania składu podatkowego, a także wyłączenie przeładunku z obowiązków ewidencyjnych odnoszących się do wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, ich magazynowania oraz wyprowadzenia ze składu podatkowego, należy stwierdzić, że celem zachowania szczególnego charakteru składu podatkowego, podmiot dokonujący przeładunku powinien spełniać pewne wymogi informacyjne. W związku z powyższym uznać należy, że z wyjątkiem sytuacji, gdy przesyłka wyrobów akcyzowych jest dokonywana w formie przesyłek kurierskich, konieczne jest poinformowanie przez podmiot dokonujący przeładunku w składzie naczelnika urzędu celnego o takcie dokonania tej czynności.
    Jak dowiedziono w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2, podmiot dokonujący przeładunku wyrobów akcyzowych realizuje wymogi wynikające z tego przepisu, poprzez wysłanie do systemu EMCS komunikatu PL812. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na gruncie przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, w przypadku, gdy przesyłka Wyrobów odbywa się w formie innej niż przesyłki kurierskie, konieczne będzie poinformowanie przez Wnioskodawcę naczelnika urzędu celnego o przeładunku na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur (komunikat PL812). Obowiązek ten będzie aktualny zarówno w przypadku przeładunku w składzie podatkowym, jak i poza takim składem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3, Nr 5 i Nr 6,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Na podstawie uregulowań zawartych w art. 2 ust. 1 pkt 10, 12, 15, 15a i 26 ustawy:

  • skład podatkowy – miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego,
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy – procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe
  • e-AD – elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  • dokument zastępujący e-AD – dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD
  • system – krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W myśl art. 41 ust. 9 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych:

  1. w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  2. w celu dokonania eksportu;
  3. między składami podatkowymi na terytorium kraju, z wyjątkiem składów podatkowych tego samego podmiotu.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy, ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego.

Z powyższych przepisów wynika, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi tego samego podmiotu, nawet w przypadku kiedy przemieszczane wyroby są oznaczone znakami akcyzy.

W myśl art. 41 ust. 15 ustawy, w przypadku dokonania kontroli lub wystąpienia w trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy innego zdarzenia, które może mieć wpływ na przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem tej procedury lub na jej dokumentowanie, właściwy naczelnik urzędu celnego zamieszcza w Systemie informację o dokonanej kontroli lub o takim zdarzeniu.

Zgodnie z art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Natomiast w myśl art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.

Stosownie do art. 41a ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD.

Zgodnie z art. 47 ust. 4 ustawy, przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji:

  1. losowych, w przypadkach, w których dokonanie przeładunku jest możliwe tylko w miejscu zdarzenia losowego;
  2. w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w e-AD albo w dokumencie zastępującym e-AD.

Sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz sposób ewidencji dokumentów reguluje rozdział 2, wydanego zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie dokumentacji i procedur.

Stosownie do § 12 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur, przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym odbywa się w obecności lub za wiedzą naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce dokonywania przeładunku. W przypadku przeładunku, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu celnego zamieszcza w Systemie informacje dotyczące przeładunku, w szczególności w zakresie:

  1. daty i miejsca zdarzenia;
  2. danych kolejnego podmiotu organizującego transport lub kolejnego przewoźnika;
  3. oznaczenia środka transportu;
  4. numerów identyfikacyjnych zamknięć urzędowych lub pieczęci handlowych.

Ponadto zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur, w przypadku gdy przeładunek, o którym mowa w ust. 1, odbywa się jedynie za wiedzą właściwego naczelnika urzędu celnego, z wyłączeniem jego obecności, podmiot dokonujący przeładunku przekazuje niezwłocznie temu organowi dane, o których mowa w ust. 2, w celu ich zamieszczenia w Systemie.

Przy czym zauważyć należy, że stosownie do ust. 4 tego samego paragrafu rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur, przepisy ust. 1-3 nie mają zastosowania w przypadku wyrobów akcyzowych przesyłanych w formie przesyłek kurierskich, gdy:

  1. dla każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiany jest oddzielny e-AD;
  2. przeładunek polega wyłącznie na przeniesieniu przesyłki wyrobów akcyzowych z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tej przesyłki;
  3. zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania wyrobów akcyzowych, nie ulegają uszkodzeniu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem zajmującym się produkcją oraz dystrybucją olejów i środków smarnych dla przemysłu, a także motoryzacji („Wyroby”). Spółka zamierza dokonywać przemieszczeń Wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy między składami podatkowymi. Przemieszczane Wyroby będą przewożone w opakowaniach, na paletach.

Przesyłki będą dokonywane przez przewoźników w formie przesyłek kurierskich, jak również w innej formie. Z uwagi na brak legalnej definicji pojęcia „przesyłek kurierskich” Wnioskodawca rozumie to pojęcie, tak jak przyjęto w Raporcie z kontroli wzorców umownych stosowanych przez firmy kurierskie z maja 2009r., opracowanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z Raportem usługa kurierska polega na przyśpieszonym przewozie rzeczy z jednego miejsca w drugie. Jak wskazano w Raporcie, „usługa zwana potocznie kurierską może stanowić – według obowiązujących przepisów prawa – usługę pocztową bądź przewozową. Jeżeli nadawana w firmie kurierskiej przesyłka zawiera korespondencję, wówczas świadczona jest usługa pocztowa, a zastosowanie do niej znajdują przepisy Prawa Pocztowego i Kodeksu cywilnego. W przypadku, gdy przesyłka zawiera rzeczy inne niż korespondencja wykonywana jest usługa przewozu, do której stosuje się przepisy Prawa przewozowego oraz rozporządzenia reklamacyjnego”.

Wyroby będą wysyłane:

  • w ramach kilku przesyłek ze składów podatkowych (np. „Al”, „A2”, „A3”) do innego składu podatkowego („C”) – wariant pierwszy,
  • w ramach kilku przesyłek z jednego składu podatkowego („A1”) do innego składu podatkowego („C”) – wariant drugi.

W obydwu powyższych wariantach każdej z przesyłek będzie towarzyszył odrębny elektroniczny dokument administracyjny (dalej „e-AD”) wygenerowany w drodze zgłoszenia w Systemie Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych („EMCS”); dla każdej przesyłki jako miejsce dostawy wskazany zostanie skład podatkowy C.

Ze względu na to, iż pojazdy, przy użyciu których dokonywane będą dostawy, potencjalnie mogą mieć wolną przestrzeń ładunkową, w celu optymalizacji procesów logistycznych i ograniczenia kosztów transportu, Spółka zamierza dokonywać przeładunku kilku przesyłek Wyrobów na jeden środek transportu (w którym znajdować się będą inne przesyłki Wyrobów), a w niektórych przypadkach wszystkie przesyłki zostaną przeładowane na nowy środek transportu. W pewnych sytuacjach decyzja o dokonaniu przeładunku zostanie podjęta jeszcze przed rozpoczęciem dostawy, jednak czasem decyzja taka zapadnie już w trakcie dokonywanej dostawy, w wyniku okoliczności, których wystąpienia uprzednio nie przewidziano.

Na etapie przeładunku, gdy przesyłki dokonywane będą w formie innej niż przesyłki kurierskie, Spółka będzie wysyłać komunikat PL812 „Powiadomienie o przeładunku wyrobów” dla każdej przeładowywanej przesyłki Wyrobów objętej odrębnym e-AD, określając w nim w szczególności środek transportu, którym będą dalej transportowane Wyroby. W komunikacie tym wskazany zostanie środek transportu wspólny dla kilku przesyłek Wyrobów, w efekcie czego jednym środkiem transportu przewożonych będzie kilka przesyłek Wyrobów, dla których wystawiono kilka odrębnych e-AD. Przeładunek odbędzie się w miejscu („B”), które w zależności od sytuacji czasem stanowić będzie skład podatkowy, a w innych przypadkach będzie to miejsce, które tego statusu posiadać nie będzie. Po dokonaniu przeładunku Wyroby zostaną wysłane do składu podatkowego C. Mogą zdarzyć się sytuacje, w których przed dostarczeniem wyrobów do punktu C nastąpi kilka przeładunków w kilku różnych punktach B1, B2, B3 itd.

Przesyłki Wyrobów będą dokonywane w ramach czterech scenariuszy:

  1. Przesyłki dokonywane będą w formie przesyłek kurierskich, a przeładunek odbywać się będzie poza składem podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący:
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – Al, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C;
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które znajdować się będzie poza składem podatkowym, na jeden środek transportu
      • brak zgłoszenia przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego sie do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD.
  2. Przesyłki dokonywane będą w formie przesyłek kurierskich, a przeładunek odbywać się będzie w składzie podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący:
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A1, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C;
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które stanowić będzie skład podatkowy, na jeden środek transportu
      • brak zgłoszenia przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego się do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD.
  3. Przesyłki dokonywane będą w formie innej niż przesyłki kurierskie, a przeładunek odbywać się będzie poza składem podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący: :
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – Al, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które znajdować się będzie poza składem podatkowym, na jeden środek transportu
      • zgłoszenie przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego się do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C;
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD;
  4. Przesyłki dokonywane będą w formie innej niż przesyłki kurierskie, a przeładunek odbywać się będzie w składzie podatkowym. Schemat dokonywanego przemieszczenia będzie następujący: :
    • wysyłka Wyrobów ze składów podatkowych:
      • A1 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A1, miejsce odbioru – C;
      • A2 – wygenerowanie e-AD w EMCS: miejsce wysyłki – A2, miejsce odbioru – C
      • A3 – ...
    • przeładunek wyrobów w miejscu B, które stanowić będzie skład podatkowy, na jeden środek transportu
      • zgłoszenie przeładunku w EMCS poprzez wprowadzenie komunikatu PL812 dla e-AD odnoszącego się do przeładowywanej przesyłki Wyrobów;
    • przemieszczenie Wyrobów z B do C z wykorzystaniem jednego środka transportu;
    • zakończenie przemieszczenia w C
      • wysłanie przez odbiorcę kilku raportów odbioru – odrębny komunikat IE818 „Raport odbioru / raport wywozu” dla każdego e-AD.

Wnioskodawca prezentując swoje stanowisko w zakresie przedstawionych we wniosku wątpliwości, dokonał ich podziału na trzy grupy. W pierwszej z tych grup Wnioskodawca zawarł pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i Nr 2. Pytania te dotyczą obowiązku poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, przy czym pytanie oznaczone we wniosku Nr 1 dotyczy przeładunku dokonywanego poza składem podatkowym, zaś pytanie Nr 2 – przeładunku dokonywanego w składzie podatkowym.

Krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie przewiduje możliwości zmiany danych w dokumencie e-AD po jego pozytywnej walidacji przez system i nadaniu numeru ARC. W e-AD wskazuje się pierwszy środek transportu oraz, jeżeli są znane: kolejnego przewoźnika, lub informacje dotyczące kolejnych jednostek transportowych. Informacja o każdym następnym, nieznanym w momencie pozytywnej walidacji e-AD, środku transportu, nie jest umieszczana w e-AD.

W dalszej kolejności wskazać należy, że w przypadku przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym § 12 ust. 4 rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych wyłącza obowiązki zawarte w ust. 1 – ust. 3 tego przepisu, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:

  • wyroby akcyzowe przesyłane są w formie przesyłek kurierskich,
  • dla każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiany jest oddzielny e-AD,
  • przeładunek polega wyłącznie na przeniesieniu przesyłki wyrobów akcyzowych z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tej przesyłki,
  • zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania wyrobów akcyzowych, nie ulegają uszkodzeniu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, iż w przypadku przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur poprzez wysłanie komunikatu PL812. Dotyczy to zarówno przeładunku tych przesyłek poza składem podatkowym jak i w składzie podatkowym.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i Nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Druga grupa pytań sformułowanych przez Wnioskodawcę, zawiera pytania oznaczone we wniosku Nr 3 oraz Nr 6. Pytania te dotyczą obowiązku prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji przeładunku w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, przy czym pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 dotyczy wyrobów akcyzowych przemieszczanych w formie przesyłek kurierskich, natomiast pytanie Nr 6 – wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie.

Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Stosownie do art. 53 ust. 6 i ust. 7 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5:

  • może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.
  • powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 55 ust. 2 ustawy, Minister Finansów przepisami rozporządzenia z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 ze zm.) określił m. in. sposób prowadzenia ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej przez podmiot prowadzący skład podatkowy oraz szczegółowy zakres danych, które powinny się znajdować w tej ewidencji.

Stosownie do § 9 ww. rozporządzenia, podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej „ewidencją”, której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.

Ewidencja powinna być prowadzona w sposób ciągły, umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, w szczególności czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi oraz stanów zapasów tych wyrobów.

Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.

Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje zamknięcia ewidencji i jej miesięcznego podsumowania.

Raport z miesięcznego zamknięcia i podsumowania ewidencji, prowadzonej w formie elektronicznej, podmiot prowadzący skład podatkowy przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Natomiast w myśl uregulowań zawartych w § 12 rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe, ewidencja powinna zawierać:

  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny – lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do składu podatkowego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub wyprowadzone ze składu podatkowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  11. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  12. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  13. informacje na temat wyrobów akcyzowych:
    • wprowadzonych do składu podatkowego,
    • zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
    • wyprodukowanych w składzie podatkowym,
    • magazynowanych w składzie podatkowym,
    • wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
    • wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
    • wykorzystanych na własny użytek.

Zgodnie zaś z cyt. wcześniej art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (...).

Dokonując analizy powyższych przepisów należy zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe, gdzie jednoznacznie wskazano, że celem prowadzenia ewidencji składu podatkowego jest umożliwienie identyfikacji przeprowadzonych operacji gospodarczych, w szczególności związanych m. in. z obrotem wyrobami akcyzowymi.

Jak słusznie wskazał Wnioskodawca, „co do zasady czynności wykonywane w składzie podatkowym są poddawane szczególnej kontroli. Wynika to z samej istoty przepisów regulujących tę instytucję.” Jednakże tut. organ nie zgadza się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż kontrola ta może być dokonywana w sposób odmienny, niż poprzez realizację wskazanego w § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe obowiązku prowadzenia ewidencji umożliwiającej identyfikację przeprowadzonych w składzie podatkowym operacji gospodarczych.

Dodatkowo zwrócić należy uwagę, powyższe stanowisko pozostaje w zgodności z zasadami określonymi na poziomie wspólnotowym. W art. 16 ust. 2 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U. UE L z dnia 14 stycznia 2009r. Nr 9, str. 12 ze zm.), wskazano szereg obowiązków spoczywających na podmiocie prowadzącym skład podatkowy. I tak, uprawniony prowadzący skład podatkowy ma obowiązek:

  1. w miarę potrzeby złożyć gwarancję zabezpieczającą ryzyko związane z produkcją, przetwarzaniem i przechowywaniem wyrobów akcyzowych;
  2. przestrzegać wymogów określonych przez państwo członkowskie, na którego terytorium znajduje się skład podatkowy;
  3. prowadzić ewidencję zapasów i przemieszczania wyrobów akcyzowych dla każdego składu podatkowego;
  4. wprowadzać wszelkie wyroby akcyzowe przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do jego składu podatkowego i je księgować zaraz po zakończeniu przemieszczania, chyba że zastosowanie ma art. 17 ust. 2;
  5. wyrażać zgodę na wszelkie monitorowanie i kontrole zapasów.

Warunki dotyczące gwarancji, o której mowa w lit. a), są określane przez właściwe organy państwa członkowskiego, które wydało zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

A zatem, w szczególności wobec brzmienia przepisu art. 16 ust. 2 pkt c Dyrektywy Rady 2008/1118/WE, zasadnym jest stwierdzenie, iż obowiązki ewidencyjne nałożone w § 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe na podmiot prowadzący skład podatkowy, należy rozumieć jako konieczność odnotowania w ewidencji składu podatkowego informacji o dokonywanych na terenie składu przeładunkach wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Przy czym wskazać należy, iż powyższy obowiązek dotyczy przeładunku wszystkich wyrobów akcyzowych przeładowywanych na terenie określonego składu podatkowego, niezależnie od okoliczności, czy wyroby akcyzowe są przemieszczane w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich, czy też w formie innej niż przesyłki kurierskie.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż Wnioskodawca nie jest zobowiązany w celu dopełnienia powyższego obowiązku, do prowadzenia odrębnej ewidencji dotyczącej wyłącznie przeładunków wyrobów akcyzowych przeładowywanych na terenie określonego składu podatkowego. Informacje o dokonanych przeładunkach mogą zostać umieszczone w istniejących ewidencjach.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3 i Nr 6 należy uznać za nieprawidłowe.

Trzecia i ostatnia grupa pytań sformułowanych przez Wnioskodawcę, zawiera pytania oznaczone we wniosku Nr 4 oraz Nr 5. Pytania te dotyczą obowiązku poinformowania właściwego naczelnika urzędu celnego o przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, przy czym pytanie oznaczone we wniosku Nr 4 dotyczy przeładunku dokonywanego poza składem podatkowym, zaś pytanie Nr 5 – przeładunku dokonywanego w składzie podatkowym, jednakże w obu sytuacjach przemieszczanie wyrobów w procedurze zawieszonego poboru akcyzy jest dokonywane w formie innej niż przesyłki kurierskie.

W przypadku kiedy nie jest spełniony pierwszy z warunków wskazanych w § 12 ust. 4 rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur, tj. wyroby akcyzowe nie są przesyłane w formie przesyłek kurierskich, nie może zostać zastosowane zwolnienie od obowiązków informacyjnych, o których mowa w § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4, zgodnie z którym w przypadku dokonywanego poza składem podatkowym przeładunku wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Wnioskodawca będzie zobowiązany do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur poprzez przesłanie do Systemu komunikatu PL812, należy uznać za prawidłowe.

Natomiast nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż jedynie ze względu na okoliczność, że „co do zasady czynności wykonywane w składzie podatkowym są poddawane szczególnej kontroli. Wynika to z samej istoty przepisów regulujących tę instytucję.”, również w przypadku dokonywanego w składzie podatkowym przeładunku wyrobów przemieszczanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w formie innej niż przesyłki kurierskie, Wnioskodawca będzie zobowiązany do poinformowania o przeładunku naczelnika urzędu celnego na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur poprzez przesłanie do Systemu komunikatu PL812.

Należy bowiem zwrócić uwagę, iż z literalnego brzmienia tytułu Rozdziału 4 rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur „Szczegółowe warunki dokonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym” wynika, że regulacje zawarte w tym Rozdziale nie dotyczą przeładunku dokonywanego w składzie podatkowym. Również analiza pozostałych przepisów o podatku akcyzowym nie wskazuje, aby istniała jakakolwiek podstawa do nałożenia na podmiot dokonujący przeładunku wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym obowiązków informacyjnych, o których mowa w § 12 ww. rozporządzenia.

Ponadto, jak wskazano we wcześniejszej części niniejszej interpretacji, informacje o dokonanym przeładunku, powinny zostać umieszczone w ewidencji składu podatkowego, w którym przeładunek miał miejsce.

Tym samym w przypadku opisanych przesyłek w formie innej niż przesyłki kurierskie, przeładowywanych w składzie podatkowym, nie ma zastosowania § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poinformowania naczelnika urzędu celnego o przeładunku wyrobów w składzie podatkowym poprzez wysłanie komunikatu PL812.

Zgodnie z § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur, nadawca przesyłki nie ma obowiązku przesyłania komunikatu PL812 informującego o przeładunku, gdy przeładunek odbywa się w składzie podatkowym. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie poinformowania systemu i organów podatkowych o planowanym przeładunku, jednak powiadomienie to nie następuje na podstawie § 12 rozporządzenia ws. dokumentacji i procedur.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 5, należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 3, Nr 5 i Nr 6,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Jednocześnie w tym miejscu należy wyjaśnić, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była analiza pojęcia „przesyłki kurierskiej”, ponieważ Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie zarówno pytania jak i stanowiska własnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie, w jakim zastosowanie znajdują przepisy prawa podatkowego. Natomiast w zakresie przepisów odnoszących się do czynności związanych z kontrolą wykonywaną przez Służbę Celną, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj