Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.II-PP-443/12/2004
z 17 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-PP-443/12/2004
Data
2004.08.17



Autor
Urząd Skarbowy w Nisku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
homologacja
leasing
paliwo
przeróbki
rata leasingowa
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
dotyczy:
- możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych do samochodów ciężarowych, w przypadku, gdy podatnik nie posiada na te pojazdy odpisu świadectwa homologacji lub też odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji,
- możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych do samochodów ciężarowych tzw. furgonów, w których dokonano przeróbek polegających na wyposażeniu w większą aniżeli 10 liczbę miejsc siedzących oraz wstawieniu okien bocznych, w przypadku, gdy nie wydano na te pojazdy nowych świadectw homologacji uwzględniających te przeróbki,
- możliwości odliczenia podatku naliczonego od czynszu (raty) z tytułu użytkowania samochodu ciężarowego na podstawie umowy leasingu


Działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, odpowiadając na pismo z dnia 14.07.2004 r., uzupełnione następnie w dniu 3.08.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia jak niżej.

Pismem z dnia 14.07.2004 r., uzupełnionym w dniu 3.08.2004 r. prezes spółki N. sp. z o.o. w N. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z wnioskiem o udzielenie informacji w następujących sprawach:

  1. możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych do samochodów ciężarowych w przypadku, gdy podatnik nie posiada na te pojazdy odpisu świadectwa homologacji lub też odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji,
  2. możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych do samochodów ciężarowych tzw. furgonów, w których dokonano przeróbek polegających na wyposażeniu w większą aniżeli 10 liczbę miejsc siedzących oraz wstawieniu okien bocznych, w przypadku, gdy nie wydano na te pojazdy nowych świadectw homologacji uwzględniających te przeróbki,
  3. możliwości odliczenia podatku naliczonego od czynszu (raty) z tytułu użytkowania samochodu ciężarowego na podstawie umowy leasingu.

Ad 1 i 2. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ww. ustawy. W przywołanym powyżej przepisie mowa jest o samochodach osobowych i innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej ładowności, mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie:DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza liczbę miejsc (siedzeń) łącznie z siedzeniem kierowcy.

Ustalenie ww. parametrów następuje na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa.

W odpowiedzi na pytanie związane z brakiem świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, Ministerstwo Finansów w piśmie opublikowanym w BI z 1.06.2004 r., nr 16(483) stwierdza, że „z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem”.

Mając na uwadze powyższą interpretację art. 86 ust. 5 ww. ustawy o VAT, w sytuacji, gdy dla danego typu samochodu świadectwo homologacji zostało wydane, jego braku podatnika nie powoduje, że nie może on, obliczając dopuszczalną ładowność, wykorzystać wynikających z tego świadectwa parametrów. Zatem w przypadku ładowności wyższej niż określona wg powyższego wzoru przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie paliw do napędu samochodu.

Dodać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 4 omawianej ustawy, cytowany wyżej przepis art. 86 ust. 3 nie ma zastosowania w stosunku do pojazdów samochodowych służących do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisach prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie. Zatem ograniczenie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych nie ma odniesienia do pojazdów służących do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, po spełnieniu wskazanego wyżej warunku dotyczącego homologacji.

Ad 3. Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w art. 86 ust. 7 ogranicza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tytułu użytkowania samochodu na podstawie umów leasingu jedynie w stosunku do samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według podanego w punkcie 1 i 2 wzoru. Jeżeli zatem, ładowność samochodów, o których pisze we wniosku podatnik, po wykorzystaniu parametrów wynikających z posiadanych przez jednostkę na przedmiotowe pojazdy homologacji, jest większa niż określona wzorem, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) leasingowego. W przypadku natomiast, gdy podatnik będzie dysponował nowymi świadectwami homologacji, a takie winny zostać wydane na pojazdy po dokonanych w nich przeróbkach polegających na wyposażeniu w większą aniżeli 10 liczbę miejsc siedzących oraz wstawieniu bocznych szyb, zastosowanie znajdować będzie powołany wyżej przepis art. 86 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji tej podatnikowi również będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) z tytułu użytkowania samochodu marki „Mercedes” Benz 212 TDI na podstawie umowy leasingowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku uznaje, że przysługuje spółce prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych oraz czynszu leasingowego. Zatem stanowiska spółki zawarte w piśmie z dnia 14.07.2004 r. są prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj