Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-2/443/12/05
z 2 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-2/443/12/05
Data
2005.03.02



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
podmiot zarządzający (zarządca)
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. ordynacji podatkowej uprzejmie proszę o wydanie interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualnej. Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco: w dniu 30.06.2004 r. pomiędzy mną jako zleceniobiorcą a działającym jako organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego X zawarta została umowa. Na mocy przedmiotowej umowy zobowiązałem się do odpłatnego wykonywania funkcji zarządcy komisarycznego przedsiębiorstwa państwowego. Zgodnie z postanowieniami ustawy o przedsiębiorstwach państwowych zarządca komisaryczny wykonuje funkcje organów przedsiębiorstwa. Z powyższego stanu wynika wątpliwość prawna czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15), czynności wynikające z przedmiotowej umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W mojej ocenie umowa ta podlega wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Stanowisko wydaje się uzasadnione tym, że spełnione są przesłanki dopuszczające zastosowanie wyłączenia, a mianowicie:� pomiędzy mną a przedsiębiorstwem istnieje stosunek prawny określający warunki wykonywania określonych umową czynności,� strony przewidziały wynagrodzenie za wykonywane czynności,� zarówno z istoty funkcji zarządcy komisarycznego wykonującego funkcję organów przedsiębiorstwa państwowego jak i powszechnie obowiązujących przepisów prawa-ustawy o przedsiębiorstwach państwowych wynika, że zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za moje działania. Bezsprzecznie, bowiem występując w stosunkach zewnętrznych uprawniony jestem do zaciągania zobowiązań w imieniu podmiotu, który reprezentuję, a za skutki takich zobowiązań odpowiada przedsiębiorstwo. Trudno jest, zatem w treści umowy umieszczać zapisy regulowane przepisami prawa.� z treści umowy wynika, iż wolą stron było zawarcie umowy zlecenia, a więc umowy, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo podnoszę, iż zawierając powyższą umowę X jako organ założycielski przedsiębiorstwa dokonywał czynności prawnej za przedsiębiorstwo w ramach ustawowego upoważnienia. Za takim stanowiskiem przemawia fakt, że koszty ustanowienia zarządu komisarycznego w tym moje wynagrodzenie obciążają koszty przedsiębiorstwa państwowego.Ponadto za prezentowanym stanowiskiem przemawiaj ą następujące fakty:� zarządca komisaryczny działa na podstawie programu zatwierdzonego przez organ założycielski i zdaje okresowe kwartalne sprawozdanie z jego realizacji,� brak jest odniesienia w umowie o odpowiedzialności zarządcy,� w ramach wykonywanych czynności korzystam wyłącznie ze środków technicznych i finansowych przedsiębiorstwa.� nie prowadziłem działalności gospodarczej w zakresie czynności zarządzania przedsiębiorstwemNadmieniam, że z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ( handel detaliczny ) jestem płatnikiem podatku VAT. Przedstawiając powyższe wnoszę jak na wstępie pisma.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na Pana pismo z dnia 21.01.2005 r. (data wpływu do urzędu 25.01.2005r.) dotyczące zapytania odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wynikających z umowy zlecenia w przedmiocie pełnienia funkcji zarządcy komisarycznego informuję, że nie podzielam Pana stanowisko w sprawie.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Pana w piśmie, że w dniu 30.06.2004r pomiędzy Panem a działającym jako organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego X zawarta została umowa zlecenia w przedmiocie odpłatnego wykonywania funkcji zarządcy komisarycznego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym pojęcie działalności gospodarczej stosownie do postanowień zawartych w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, (...), również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem zawartym w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Ponadto art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą istniały więzy prawne, w ramach których odpowiedzialność za wykonane przez zleceniobiorcę czynności ponosiłby zleceniodawca, czy też by istniał element trwałego podporządkowania zleceniobiorcy zleceniodawcy.

Kontrola sposobu wykonywania zarządu i jego efektów, o której mowa w § 4 pkt 2 umowy zlecenia, nie oznacza przejęcia odpowiedzialności przez zleceniodawcę za czynności zleceniobiorcy lecz jedynie czuwanie nad wykonaniem zadań naprawczych (m.in. nad terminowością ich wykonywania). Ponadto organ założycielski określa co prawda w umowie Pana wynagrodzenie lecz nie pokrywa ich kosztów, gdyż obciążają one przedsiębiorstwo. Otrzymując to wynagrodzenie działa Pan na własny rachunek, ponieważ organ założycielski nie odpowiada ani za działania ani za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonywania przez Pana obowiązków wynikających z umowy zlecenia. W związku z tym, organ założycielski nie jest z Panem związany więzami tworzącymi stosunek prawny jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe informuję, że nie podzielam Pana stanowiska w sprawie i stwierdzam, iż wynagrodzenie z tytułu sprawowania zarządu komisarycznego stanowi obrót i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych. Niniejsza interpretacja dotyczy konkretnego stanu faktycznego oraz klasyfikacji statystycznej przedstawionej we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 w/w ustawy). Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj