Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
III/443-16/05
z 1 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-16/05
Data
2005.03.01



Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
transport
usługi
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Opodatkowanie usług transportu międzynarodowego (stawka).


Postanowienie

Wnioskiem z dnia 20.01.2005r. (data wpływu do tut. organu - 31.01.2005) Podatnik zwrócił się o interpretację co do stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług. Z zapytania, które wpłynęło do tut. organu podatkowego wynika, iż Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług, na zlecenie spedytora, świadczy usługi transportowe polegające na przewożeniu towarów od exportera do portu morskiego w Gdyni lub Gdańsku (na terytorium kraju). Transportowany towar następnie jest przewożony poza terytoruim Wspólnoty przez innego przewoźnika niż Podatnik. Zdaniem Podatnika, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 02.04.2004r. w przedmiotowej sprawie można zastosować stawkę 0%.

Z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wynika, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się min. do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do art. 83 ust. 3 powołanej ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się min. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty. Na podstawie art. 83 ust. 5 ust. 1 ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora: - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastapiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) wynika, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy (§ 7 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2004r.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i treść cytowanych przepisów, Podatnik świadczy usługę transportu towarów na terytorim kraju, która to usługa stanowi część transportu międzynarodowego. Po spełnieniu warunków dotyczących udokumentowania transportu (art. 83 ust. 5 ustawy), Strona ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT - 0%. Podkreślenia wymaga, iż w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W przedmiotowej sprawie należność za transport na odcinku krajowym należy wykazać ze stawką 0% (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj