Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-325/04/CIP/01
z 28 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-325/04/CIP/01
Data
2004.05.28



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi weterynaryjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniami:
1. według jakiej stawki podatku od towarów i usług opodatkowane są po dniu 1 maja 2004 roku usługi weterynaryjne PKWiU 85.20,
2. jaka jest kwota obrotu uprawniająca podatnika świadczącego wyłącznie w/w usługi do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT oraz w jaki sposób tą kwotę ustalić;
3. jakie są obowiązki podatnika w zakresie rejestracji dla potrzeb podatku VAT,
4. jaka stawka podatku VAT powinna zostać wpisana na fakturze przed datą przekroczenia limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego
5. czy jest obowiązek ewidencjonowania świadczonych usług weterynaryjnych przy pomocy kasy fiskalnej.
W ocenie podatnika świadczenie usług weterynaryjnych zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 85.20 po dniu 1 maja 2004 roku podlega opodatkowaniu według stawki VAT 7%. Podatek winien zostać odprowadzany dopiero od obrotu powyżej 45.700,- zł, liczonego od dnia 1.05.2004r.


Stan faktyczny:

Lekarz weterynarii w ramach prywatnej praktyki lekarskiej świadczy wyłącznie usługi weterynaryjne zakwalifikowane do grupowania PKWiU 85.20.

Ocenia prawna stanu faktycznego:

Ad.1 Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) – zwanej dalej ustawą VAT - dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 129 ust. 1.

W załączniku Nr 3 poz. 152 wymieniono usługi zaliczone do grupowania PKWiUex 85 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej – wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku”.

Dział 85 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zatytułowany "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej” obejmuje : usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego (PKWiU 85.1), usługi weterynaryjne (PKWiU 85.2), usługi opieki społecznej (PKWiU 85.3).

W świetle w/w przepisów stwierdzić należy, że świadczenie przez podatnika usług weterynaryjnych - zaliczonych przez niego do grupowania PKWiU 85.20 – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy VAT w zw. z treścią poz.152 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

Ad.2 W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 maja 2004 roku zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został przez ustawodawcę uregulowany w art.2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) – zwanej dalej „starą” ustawą VAT – zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT podlegała sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, eksport i import towarów lub usług oraz czynności wymienione w ust.3 cyt. przepisu.

Jednocześnie w art.7 ust.1 „starej” ustawy VAT ustawodawca - jako wyjątek od w/w zasady opodatkowania - przewidział przedmiotowe zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 „starej” ustawy VAT podatnikami były osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jeżeli wykonywały we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art.2.

Wyjątek od w/w zasady powszechności opodatkowania zawarto w art.14 w/w ustawy. Przepis ten w ust. 1 pkt 1 stanowił, że zwalnia się od podatku VAT tych podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3 tej ustawy, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 euro. W przepisie nie wprowadzono przy tym rozróżnienia na wartość sprzedaży podlegającą opodatkowaniu i zwolnioną co oznacza, że wartość sprzedaży uprawniającą do korzystania ze zwolnienia na podstawie art.14 ust.1 pkt 1 ustawy VAT należało traktować jako sumę wartości opodatkowanej i zwolnionej.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że podatnicy, którzy do dnia 30 kwietnia 2004 roku świadczyli wyłącznie usługi zwolnione przedmiotowo na podstawie art.7 „starej” ustawy VAT byli podatnikami zwolnionymi z obowiązku płacenia podatku VAT niezależnie od wysokości uzyskanego z tego tytułu obrotu. Dopiero w momencie wykonania pierwszej czynności opodatkowanej podatnicy ci tracili prawo do zwolnienia przedmiotowego i przechodzili na zasady zwolnienia podmiotowego co oznacza, że dopiero w tym momencie podatnicy ci zobowiązani byli do określania wysokości sprzedaży na podstawie art.14 ust.1 pkt 1 tej ustawy.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy, stan faktyczny sprawyoraz pytanie podatnika stwierdzić należy, że jeżeli w 2003 roku oraz w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 roku podatnik uzyskiwał wyłącznie obrót z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych, to przepis art.14 ust.1 „starej” ustawy VAT nie miał w stosunku do niego zastosowania, a co za tym idzie - brak jest podstaw do zastosowania art.168 ust.3 „nowej” ustawy VAT przy ocenie prawa podatnika do korzystania ze zwolnienia podmiotowego po dniu 1 maja 2004 roku. Podatnik jest bowiem de facto podatnikiem rozpoczynającym w ciągu roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu i zastosowanie winny mieć przepisy „nowej” ustawy VAT, odnoszące się do podatników rozpoczynających w ciągu roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych, tj. m.in. art.113 ust.9 „nowej” ustawy VAT co oznacza, że podatnik ten zwolniony jest od podatku VAT do momentu uzyskania w 2004 roku wartości sprzedaży w wysokości 45.700,- zł (liczonej w proporcji do okresu prowadzonej w tym roku sprzedaży).

Ad.3 Odnośnie rejestracji dla potrzeb podatku VAT wskazać należy, że obowiązki podatnika w tym zakresie określone zostały w art.96 ust.1 i ust.3 „nowej” ustawy VAT, z których to przepisów wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art.113 ust.1 i 9 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Zwolnienie podmiotowe utraci moc w momencie przekroczenia w 2004 roku wartość sprzedaży w wysokości 45.700,- zł (liczonej w proporcji do okresu prowadzonej w tym roku sprzedaży)

Ad.4 Przed utratą zwolnienia podmiotowego podatnik na udokumentowanie świadczonych usług winien wystawiać rachunki, o których mowa w art.87-90 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, bez ujmowania kwoty i stawki podatku VAT.

Ad.5 Do dnia 31.12.2004r. usługi PKWiU 85 (tj. m.in. usługi weterynaryjne) zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002r. w sprawie kas rejestrujących.(Dz.U. Nr 234, poz.234 z późn.zm.) w zw. z art.165 ustawy VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj