Interpretacja Urzędu Miasta Częstochowa
FK. II.0717/16/2005
z 28 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FK. II.0717/16/2005
Data
2005.02.28
Autor
Urząd Miasta Częstochowa
Temat
Podatki i opłaty lokalne
Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
podatek od nieruchomości
Pytanie podatnika
dot. sposobu składania deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości, oraz kwestii ustalania podstawy opodatkowania w przypadku kiedy przedmiot opodatkowania jest we współwłasności dwóch podmiotów będących osobami prawnymi
POSTANOWIENIE Prezydent Miasta Częstochowy działając na podstawie art. 14a § 1. § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2, i § 7, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych¹ Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) postanawia - uznać, że współwłaściciele winni składać odrębne deklaracje podatkowe na całą wartość przedmiotu opodatkowania będącego we współwłasności a dokonać zapłaty podatku w sposób solidarny. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia xxxx firma xxxxx zwróciła się do Prezydenta Miasta xxxxx w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do sposobu składania deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości oraz kwestii ustalania podstawy opodatkowania w przypadku kiedy przedmiot opodatkowania jest we współwłasności dwóch podmiotów będących osobami prawnymi. Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez Stronę oraz stanem prawnym w przedmiotowej sprawie Prezydent Miasta, zważył co następuje:Zgodnie z treścią art. 3 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, „jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach”.Z art. 91 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że „do solidarnej odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dla zobowiązań cywilnoprawnych”. Art. 366 kodeksu cywilnego stanowi, iż zobowiązanie solidarne polega na tym, że wierzyciel może żądać całości świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela poprzez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych. Natomiast, aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy solidarni pozostają zobowiązani. Z przytoczonych powyżej przepisów wynika następujący sposób postępowania w zakresie nieruchomości będącej we współwłasności.Współwłaściciele przedmiotowej nieruchomości, są odpowiedzialni solidarnie za zobowiązanie podatkowe. Zobowiązani są również do złożenia deklaracji określającej przedmiot opodatkowania oraz wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości jako, że nieruchomość ta stanowi odrębny przedmiot opodatkowania od pozostałych nieruchomości będących wyłączną własnością drugiego podatnika, a następnie zobowiązanie to winni regulować. Z punktu widzenia organu podatkowego nie ma znaczenia, który z podatników ureguluje należność lub też w jakich częściach poszczególni podatnicy będą tę należność regulować. Informuję zatem, że na przedmiotową nieruchomość (stanowiącą odrębny przedmiot opodatkowania) każdy ze współwłaścicieli winien złożyć deklaracje DN-1 odrębnie, wykazując łącznie przedmioty opodatkowania.Wzajemne rozliczenia pomiędzy współwłaścicielami nieruchomości, nie mają znaczenia dla organu podatkowego. Pouczenie Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika.Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Niniejsze postanowienie, jak stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikujących podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w xxxxx, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej izby skarbowej.Na postanowienie niniejsze służy stronom zażalenie w terminie 7 dni od daty Na postanowienie niniejsze służy stronom zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, za pośrednictwem Prezydenta Miasta xxxxxx, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w xxxxxxx. ________________ 2) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz.Urz. WE L 187 z 20.07.1999). Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie – z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej – dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.