Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piszu
PD-415/P/6/2005
z 15 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/P/6/2005
Data
2005.03.15



Autor
Urząd Skarbowy w Piszu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
fundusz świadczeń socjalnych
pomoc finansowa
szkoła publiczna
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie do wypoczynku indywidualnego, zapomogi z tytułu trudnej sytuacji materialnej, pomoc finansowana z tytułu zbilżających się świąt oraz świadczenie przeznaczone na zakup upominku z okazji zbliżających się świąt wypłacane emerytom i rencistom (byłym pracownikom poszczególnych szkół) z ZFŚS podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w wysokoci 10%


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a §1, i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piszu uznaje za prawidłowe stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 11.02.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

U Z A S A D N I E N I E

Pracodawca Zespół Ekonomicznej Obsługi Szkół i Przedszkoli z funduszu świadczeń socjalnych wypłaca zapomogi z tytułu trudnej sytuacji materialnej, dofinansowuje indywidualny wypoczynek, udziela pomocy finansowej z tytułu zbliżających się świąt oraz na zakup upominków z okazji tych świąt byłym pracownikom emerytom lub rencistom. Płatnik potrąca zryczałtowany podatek w wysokości 10% od w/w wypłat.

Ustosunkowując się do w/w stanu faktycznego sprawy organ podatkowy zważył co następuje.

Stosownie do treści art.30 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn.zm) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Zgodnie z brzmieniem art.21 ust.1 pkt 38 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280zł. Z powyższego zwolnienia wynika, iż nie wszystkie świadczenia pieniężne wypłacane emerytom są wolne od podatku dochodowego, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartością, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi zaś są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu) tj. przykładowo paczki żywieniowe, bilety na imprezy kulturalne, oświatowe, sportowe, bony, talony towarowe zakupione ze środków ZFSŚ itp.

Z przedmiotowego zwolnienia nie korzystają zaś wypłacane emerytom świadczenia pieniężne, które nie są ekwiwalentem świadczeń rzeczowych.

Art.21 ust. 1 pkt 26 w/w ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79. Zatem jeżeli wypłaty dokonane przez pracodawcę następują w okolicznościach określonych w wyżej powołanym przepisie, wówczas korzystają ze zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca byłym pracownikom szkół (emerytom i rencistom) dokonuje wypłat gotówkowych - nie będących ekwiwalentem świadczeń rzeczowych na cele inne niż wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego wypłaty te podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy.

W tym stanie sprawy postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj