Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suwałkach
U.S.XIII-415/7/41/05
z 21 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.XIII-415/7/41/05
Data
2005.03.21



Autor
Urząd Skarbowy w Suwałkach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
osoba nie będąca pracownikiem
Państwowa Inspekcja Weterynaryjna
podróż
zadania
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy Powiatowy Inspektorat Weterynarii słusznie postępuje jako płatnik traktując jako przychody zwolnione z podatku dochodowego w oparciu o art.21 ust.1 pkt 16 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dokonywane na rzecz osób fizycznych, nie będących pracownikami Powiatowego Inspektoratu Weterynarii - zwroty udokumentowanych kosztów dojazdu, o jakich mowa w §1 ust.1 pkt 2 lit.a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U.Nr 178 poz.1837)?


Pismem z dnia 07.02.2005 r. ( wpływ do tut. organu podatkowego 09.02.2005 r.) Powiatowy Inspektorat Weterynarii w XXX wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, składając ponadto w dniu 04.03.2005 r. dodatkowe wyjaśnienia w sprawie będącej przedmiotem zapytania. Do wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji Inspektorat Weterynarii załączył wzór decyzji wydawanej na podstawie art.16 ust.1 i 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz wzór umowy zawieranej w następstwie wydania w/w decyzji.

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Stosownie do przepisów § 1 ust.1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U. Nr 178, poz.1837) lekarzom weterynarii oraz innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 i art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, przysługuje wynagrodzenie obejmujące:

1) część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia; 2) zwrot udokumentowanych kosztów:a) dojazdu według stawek określonych w przepisach w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, związanego z wykonywaniem czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w poz. 1-6, 8, 10, 16, 20, 21, 23-25, 26 pkt 3 oraz poz. 27-30, z tym że w przypadku nadzoru nad ubojem, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia w poz. 8, zwrot udokumentowanych kosztów dojazdu przysługuje w razie dojazdu do rzeźni o małej zdolności produkcyjnej,b) użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych, w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w poz. 1-6, 20, 21, 23-24, 27 i 28.

Wyznaczenie osób do wykonywania czynności, o których mowa w art.16 ust.1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii, a wykonywanie przedmiotowych czynności następuje po zawarciu umowy przez tegoż powiatowego lekarza z wyżej wymienionymi osobami . Umowa określa zakres i miejsce wykonywania czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności .Zgodnie z art.16 ust.7 cyt. ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej wykonywanie czynności , o których mowa w ust.1 tego przepisu - nie stanowi zatrudnienia w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.Z treści § 5 ust.1 umów zawieranych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w XXX z osobami wykonującymi czynności wskazane w decyzjach administracyjnych ( wzór decyzji i umowy załączony do zapytania) wynika, że za wykonanie przedmiotu tych umów w/w osoby otrzymują wynagrodzenie w wysokości określonej stosownymi przepisami oraz zwrot udokumentowanych kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem czynności. Zgodnie z § 5 ust.4 umowy Inspektorat Weterynarii jako "Zleceniodawca" potrąca z przysługujacego wynagrodzenia zaliczkę na podatek oraz składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Wynagrodzenie ( § 5 ust.2 umowy) wypłacane jest na podstawie rachunku przedłożonego "Zleceniodawcy" przez "Zleceniobiorcę" wraz z zestawieniem wykonanych czynności. Natomiast zwrot kosztów związanych z wykonaniem zleconych czynności następuje na podstawie odrębnego rachunku po przedłożeniu wymaganej dokumentacji.

W związku z wyżej wymienionymi uregulowaniami prawnymi Powiatowy Inspektorat Weterynarii w XXX powziął wątpliwość " czy otrzymywane przez te osoby zwroty udokumentowanych kosztów, o których mowa w § 1 ust.1 pkt 2 przytoczonego wcześniej rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. stanowią wypłaty wolne od opodatkowania w myśl art. 21 ust.1 pkt 16 lit.b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?" Jak wynika z końcowej części skierowanego do tut. organu podatkowego zapytania - wątpliwość dotyczy w szczególności zwrotu kosztów dojazdu, o jakich mowa pod lit.a) w § 1 ust.1 pkt 2 w/w rozporządzenia.

W ocenie Inspektoratu Weterynarii w/w zwroty kosztów korzystają ze zwolnienia od opodatkowania, bowiem spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust.1 pkt 16 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za takim stanowiskiem - według Inspekcji - przemawia specyfika wykonywanych zadań przez osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w XXX stosownymi decyzjami administracyjnymi jak też zapisy zawieranych umów na wykonywanie tych czynności. W dodatkowych wyjaśnieniach z dnia 04.03.2005 r. poza przytoczeniem stosownych przepisów ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej mających znaczenie w sprawie podkreślony został ponadto status wyznaczonych lekarzy weterynarii jako urzędowych lekarzy weterynarii oraz fakt wyodrębnienia w budżetach wojewodów środków na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych, badania kontrolne zakażeń zwierząt, itp.

Naczelnik Urzędu Skarbowego mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę jak również obowiązujący w 2005 roku stan prawny, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Powiatowy Inspektorat Weterynarii w XXX jest jednostką, która zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej jest organem Inspekcji Weterynaryjnej. Zgodnie z art.5 ust.2 niniejszej ustawy zadania organów Inspekcji wykonują: 1) lekarze weterynarii i inne osoby zatrudnione w Inspekcji oraz lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności; 2) osoby niebędące lekarzami weterynarii wyznaczone do wykonywania określonych czynności o charakterze pomocniczym.Ust.3 powołanego przepisu stanowi, iż lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności oraz osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2 tego przepisu, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji. Lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności są urzędowymi lekarzami weterynarii (art.5 ust.4 ustawy). Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej przewiduje w art.16 ust.1 pkt 1 możliwość wyznaczenia na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do: a) ochronnych szczepień i badań rozpoznawczych, b) sprawowania nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt, c) badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawiania świadectw zdrowia, d) sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju, e) badania mięsa zwierząt łownych, f) sprawowania nadzoru nad rozbiorem, przetwórstwem lub przechowywaniem mięsa i wystawiania wymaganych świadectw zdrowia, g) sprawowania nadzoru nad punktami odbioru mleka, jego przetwórstwem oraz przechowywaniem produktów mleczarskich, h) sprawowania nadzoru nad wyładowywaniem ze statków rybackich i statków przetwórni produktów rybołówstwa, nad obróbką, przetwórstwem i przechowywaniem tych produktów oraz produktów akwakultury, ślimaków i żab, i) sprawowania nadzoru nad przetwórstwem i przechowywaniem jaj konsumpcyjnych i produktów jajecznych, j) pobierania próbek do badań, k) sprawowania nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią;- jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, jak również w ust.1 pkt 2 - uprawnienia do wyznaczenia w takim przypadku osób niebędących pracownikami Inspekcji, posiadających odpowiednie kwalifikacje celem wykonywania niektórych czynności pomocniczych.Równocześnie ustawa nakłada obowiązek wydania przez powiatowego lekarza weterynarii decyzji administracyjnej określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania, z zastrzeżeniem, iż wykonywanie czynności, o których mowa wyżej może nastąpić po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z osobami, o których mowa w art.16 ust. 1ustawy, określającej w szczególności sposób, zakres i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.Wątpliwości przedstawione w zapytaniu sprowadzają się do potwierdzenia, czy Powiatowy Inspektorat Weterynarii słusznie postępuje jako płatnik traktując jako przychody zwolnione z podatku dochodowego w oparciu o art.21 ust.1 pkt 16 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dokonywane na rzecz osób fizycznych, nie będących pracownikami Powiatowego Inspektoratu Weterynarii - zwroty udokumentowanych kosztów dojazdu, o jakich mowa w §1 ust.1 pkt 2 lit.a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz.U.Nr 178 poz.1837).

W myśl art.21 ust.1 pkt 16 lit.a) i b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.Dz.U. Z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są :" diety i inne należności za czas:a) podróży służbowej pracownika,b) podróży osoby niebędącej pracownikiemdo wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13".

W obowiązującym stanie prawnym zwolnienie może być zastosowane do wysokości określonej w "odrębnych ustawach lub przepisach..." , czyli do wysokości określonej:-w przepisach art.52, art.159 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz.U. Z 2004 r. Nr 241,poz. 2416 ze zm. ),- w przepisach art.3 ust.3, art.5 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym (Dz. U. Nr 49, poz.445 ze zm.),w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Z 2002 r. Nr 236, poz.1991ze zm.),w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Z 2002 r. Nr 236, poz.1990ze zm.),oraz -w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Z 2002 r. Nr 27, poz. 271 ze zm.).

Kolejnym warunkiem jest zastrzeżenie zawarte w przepisie art.21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące treści ust.13 tego artykułu. Zgodnie z brzmieniem art.21 ust.13 cyt. ustawy " Przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione: 1) w celu osiągnięcia przychodów lub 2) w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub 3) przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub 4) przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji".

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "podróży służbowej". W tym zakresie częściowo można oprzeć się na przepisach prawa pracy. Przepis art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), stanowi, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Z brzmienia powyższej definicji wywieść można, że podróżą służbową jest wyjazd poza miejscowość stałego wykonywania pracy (siedziby pracodawcy) na służbowe polecenie pracodawcy, który to wyjazd związany jest z wykonywaniem zadania służbowego. Samo pojęcie "podróż" jest natomiast pojęciem szerokim, stąd nie musi wiązać się z wyjazdem poza miejscowość wykonywania pracy (siedziby pracodawcy).

W sprawie będącej przedmiotem zapytania należy uznać , iż zachodzą przesłanki do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 16 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrotu kosztów dojazdu, o których mowa w zapytaniu, bowiem:świadczenia z tego tytułu nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu u osoby otrzymującej te świadczenia,zwrot kosztów następuje według stawek określonych w odrębnych przepisach / wyżej powołanych/,koszty dojazdu są ponoszone w celu realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego oraz zapewnienia ochrony zdrowia publicznego realizowanych przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii jako jednostkę działającą na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej

Reasumując, tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko wyrażone w zapytaniu z dnia 09.02.2005 r. .Zgodnie z art.14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - art.14b § 2 w/w ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji wzory dokumentów, tj. umowy i decyzji nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj