Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
I-2/443-174/04/SS/1
z 13 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/443-174/04/SS/1
Data
2004.12.13



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
próbki
przedmiot opodatkowania
reklama
reprezentacja
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz potencjalnych klientów egzemplarzy promocyjnych czasopism będzie podlegało opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów?


Spółka zwróciła się pismem z dnia 3.12.2004 r. do Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego z prośbą o uzupełnienie pisemnej informacji dotyczącej zwolnienia z podatku od towarów i usług czynności wydawania potencjalnym nabywcom egzemplarzy promocyjnych czasopism z dnia 19.11.2004 r.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zajmuje się sprzedażą wydawanych przez siebie czasopism specjalistycznych, gazet oraz książek. Sprzedaż gazet oraz książek opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wg stawki 22 %, ponieważ z uwagi na nakład, nie spełniają one wymogów określonych w art. 146 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Cała sprzedaż dokonywana przez Spółkę opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Spółka w celu uzyskania na 2005 r., nabywców czasopism i gazety, prowadzi różnego rodzaju akcje reklamowe i inne czynności promujące wydawane przez siebie tytuły. W celu zachęcenia czytelników do prenumeraty na 2005 r, zleciła obcej firmie wydrukowanie egzemplarzy promocyjnych dwóch tytułów czasopism, natomiast gazetę wysłaną jako egzemplarz promocyjny, wydrukowała we własnym zakresie. Egzemplarze promocyjne różnią się od sprzedawanych tytułów tych czasopism gdyż:

    1) są wydrukowane na cieńszym papierze,
    2) są rozprowadzane do bazy klientów bez dodatków, 3) zawierają nakładkę z informacją "Egzamplarz promocyjny".

Natomiast gazeta stanowiąca egzemplarz promocyjny, jest wysyłana po dacie jej wydania. Za wykonaną usługę druku czasopism stanowiących tzw. "egzemplarze promocyjne" otrzymuje fakturę VAT. Podatek naliczony z tej faktury, a także z faktur dokumentujących wydatki na wydrukowanie gazety odlicza od należnego, gdyż jest on bezpośrednio związany z czynnościami opodatkowanymi (tj. sprzedażą czasopism i gazety wg stawki VAT 22%). Jednocześnie wysyłane do potencjalnych prenumeratorów egzemplarze promocyjne, traktuje jako próbki wyrobów niebędące odpłatną dostawą towarów.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, przekazywane egzemplarze promocyjne czasopism i gazety jako spełniające wymogi próbki zdefiniowane w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT.

Działając w oparciu o art. 14 a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wyjaśnia:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W art. 7 ust. 2 ustawodawca rozszerza definicję odpłatnej dostawy towarów o przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. jest najmniejsza ilość towaru pobrana z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy - art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku próbek, jak wynika z brzmienia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie wprowadzono ograniczających limitów ich przekazywania na cele reprezentacji i reklamy, wskazując jedynie, że ich ilość i wartość nie może wskazywać na handlowy charakter ich przekazania.

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym egzemplarze promocyjne różnią się od sprzedawanych tytułów tych czasopism użytym materiałem (wydrukowane są na cieńszym papierze), uboższą wersją (rozprowadzane są do bazy klientów bez dodatków), posiadają informację o tym, iż stanowią reklamę właściwych produktów (zawierają nakładkę z informacją "Egzamplarz promocyjny"), a ich dystrybucja nie jest odpłatną dostawą. Powyższe jednoznacznie wskazuje na ich niehandlowy charakter.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy uznać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz potencjalnych klientów egzemplarzy promocyjnych czasopism nie będzie podlegało opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj