Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-29-1-2/05
z 15 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-29-1-2/05
Data
2005.03.15
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
koszt
najem
podatek od towarów i usług
refakturowanie
Pytanie podatnika
Jak należy dokumentować koszty osobowe i koszty eksploatacyjne związane z wynajmem pomieszczeń biurowych ?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku strony nr WIW.DG-GW-030 z 07.02.2005r. uzupełnionego pismem nr WIW.DG-GW-030/14/05 z 21.02.2005r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia jak należy dokumentować koszty osobowe i koszty eksploatacyjne związane z wynajmem pomieszczeń biurowych - stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 09 lutego 2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki nr WIW.DG-GW-030 z 07.02.2005r. uzupełniony pismem nr WIW.DG-GW-030/14/05 z 21.02.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Jednostki w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), są czynności wymienione w tym przepisie, a wśród nich także czynności odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, przez które rozumie się - według art. 8 ust. 3 - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy o podatku VAT jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Umowa najmu należy do umów cywilnoprawnych, uregulowanych w przepisach art. 659- 692 Kodeksu cywilnego. Przez umowę najmu - w myśl art. 659 § 1 K.c. - wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, natomiast najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Przepisy cywilne nie ingerują w formę rozliczeń między podmiotami zawierającymi umowę najmu, istotne jest jedynie, aby sposób rozliczeń określony był w tej umowie. W przypadku umów najmu dopuszczalne jest tylko refakturowanie usług towarzyszących usługom najmu, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki odrębnego zastrzeżenia w umowie najmu rozliczenia kosztów najmu (np. za usługi w zakresie rozprowadzania wody, za zużycie energii elektrycznej, zużycie ciepła, odbiór nieczystości płynnych rozmowy telefoniczne i inne) pomieszczeń przez świadczącego usługę oraz uwzględnienie przez niego tej samej stawki podatku VAT, która była określona w fakturze wystawionej przez usługodawców usług towarzyszących. Natomiast nie można wyłączyć z opodatkowania tak jak to przedstawiła Jednostka kosztów osobowych ( płace narzuty na płace pracowników uczestniczących w obsłudze). Koszty osobowe stanowią zawsze część kwoty należnej z tytułu usługi najmu - i to niezależnie od faktu wyodrębnienia go z czynszu. Nie ma możliwości rozbicia kwoty czynszu na poszczególne składniki, a wynajmujący powinien ustalić wysokość czynszu w taki sposób, aby uwzględnić w nim wszystkie niezbędne koszty. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega bowiem świadczenie usługi najmu jako całości. Podstawą opodatkowania jest bowiem kwota należna z tytułu odpłatnie świadczonych usług potraktowana jako kwota globalna, nie zaś rozbita na czynniki pierwsze. Tak więc w sytuacji, gdy strony najmu lokalu ustaliły, że elementem składowym czynszu jest opłata z tytułu kosztów osobowych, kwoty te należy traktować jako część obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT, tj. stanowiącego podstawę liczenia tego podatku. W świetle powyższego Jednostka winna opodatkować koszty osobowe wg stawki podatku VAT 22%. Natomiast przyjęty sposób rozliczania opłat za media pomiędzy Jednostką a wynajmującym jest również nieprawidłowy. Obciążanie kosztami usług typu opłaty za wodę, kanalizację, wywóz nieczystości czy za dostawy energii cieplnej; winno nastąpić poprzez tzw. refakturowanie tych usług, polegające na przeniesieniu kosztów z jednego podmiotu na inny. "Refakturowanie" usług oznacza bowiem nic innego jak "fakturowanie" usług świadczonych przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej. Jedynymi faktycznymi odbiorcami usług: rozprowadzania wody i gospodarki ściekami są podmioty czerpiące z tych usług korzyści, czyli najemcy pomieszczeń. Do podstawy opodatkowania odsprzedawanych usług nie ujmuje się jednak wartości brutto, jak wskazuje podatnik, lecz wartość netto, gdyż podatek VAT naliczony zalicza się do kosztów najmu pomieszczeń wyłącznie w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług. W omawianym natomiast przypadku podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a Jednostka z tego prawa nie korzysta. Fundamentalną zasadą podatku od towarów i usług - jest prawo przysługujące podatnikowi do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Natomiast o statusie podatnika podatku od towarów i usług z jednej strony decyduje jego podmiotowość prawnopodatkowa, z drugiej strony wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Tak więc Wojewódzki Inspektorat Weterynarii będąc podatnikiem podatku od towarów usług może realizować prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Jednostki wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe. Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje; Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 PLN i po 0,50 PLN na każdy załącznik ( art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.