Interpretacja Prezydenta Miasta Będzina
BM.II.3110-20/05
z 3 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BM.II.3110-20/05
Data
2005.02.03
Autor
Prezydent Miasta Będzina
Temat
Podatki i opłaty lokalne
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
podatek od nieruchomości
stawki podatku
usługi weterynaryjne
Pytanie podatnika
Proszę o przedstawienie jednoznacznej wykładni stawki podatku od nieruchomości na rok 2005 od budynków, w których świadczone są usługi weterynaryjne.
Postanowienie Na podstawie art. 14 a, art. 14 b § 1, § 2 i § 7, art. 216, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj. z 2005 roku Dz.U. Nr 8, poz. 60/, art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Dz. Nr 9, poz. 84 ze zm.) wniosku Strony ......., z siedzibą w B. z dnia 03 stycznia 2005 roku o przedstawienie jednoznacznej wykładni stawki podatku od nieruchomości za rok 2005 od budynków w których świadczone są usługi weterynaryjne Stwierdzam iż:budynki ..... z siedzibą w B. są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej i podlegają w 2005 roku opodatkowaniu według stawki podatku od nieruchomości – 17,55 złotych od 1 m kw. powierzchni użytkowej zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Będzinie Nr XXIX/345/2004 z dnia 29 listopada 2004 roku w sprawie wysokości stawek, zwolnień, wzorów formularzy w podatku od nieruchomości i wysokości stawek, zwolnień w podatku od posiadania psów obowiązujących na terenie miasta Będzina od 1 stycznia 2005 roku. U z a s a d n i e n i e Po przeanalizowaniu wniosku Strony ......... z siedzibą w B z dnia 03 stycznia 2005 roku o przedstawienie jednoznacznej wykładni stawki podatku od nieruchomości na rok 2005 od budynków, w których świadczone są usługi weterynaryjne informuję, co następuje. W pismach Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z dnia 03 lipca 2003 roku Nr LK-2526/LP/02/MS i z dnia 11 lipca 2003 roku Nr LK-1617/LP/MS, Ministerstwo w celu określenia budynków i ich części zajętych na udzielanie świadczeń zdrowotnych odwołuje się do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładów opieki zdrowotnej oraz ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) budynki lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych podlegają opodatkowaniu niższą, preferencyjną stawką w stosunku do budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innego rodzaju. Definicja pojęcia „świadczenia zdrowotne” znajduje się w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zm.). Zgodnie z art. 2 powołanej ustawy zakładem opieki zdrowotnej jest:
2) przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, 3) pogotowie ratunkowe, 4) medyczne laboratorium diagnostyczne, 5) pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji, 6) zakład rehabilitacji leczniczej, 7) żłobek, 8) inny zakład, spełniający warunki określone w ustawie. Art. 3 ustawy stanowi, że świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z:
2) leczeniem, 3) badaniem i terapią psychologiczną, 4) rehabilitacją leczniczą, 5) opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem, 6) opieką nad zdrowym dzieckiem, 7) badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną, 8) pielęgnacją chorych, 9) pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi, 10) opieką paliatywno - hospicyjną, 11) orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia, 12) zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne, 13) czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji, 14) czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. Natomiast w art. 4 ww ustawy określa, jakie podmioty mogą udzielać świadczeń zdrowotnych. Należą do nich zakłady opieki zdrowotnej, osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny oraz grupowe praktyki lekarskie, grupowe praktyki pielęgniarek i położnych........... prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług z zakresu medycyny weterynaryjnej i ochrony zdrowia zwierząt uregulowanych w przepisach ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku o zakładach leczniczych dla zwierząt (Dz.U. z 2004 roku Nr 11, poz. 95), ustawy z dnia 21 grudnia 1990 roku o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (tekst jedn. z 2002 roku Nr 187, poz. 1567 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt:„ Usługa weterynaryjna jest czynnością mającą na celu zachowanie, ratowanie lub poprawę zdrowia zwierząt i ich produkcyjności, polegającą w szczególności na:
2) rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu chorób zwierząt; 3) leczeniu zwierząt; 4) udzielaniu porad i konsultacji; 5) pielęgnacji zwierząt; 6) wydawaniu opinii i orzeczeń; 7) wykonywaniu czynności związanych z określeniem zdolności rozrodczych zwierząt i ich zaburzeń oraz biotechniką rozrodu; 8) wykonywaniu detalicznego obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi, paszami leczniczymi oraz wyrobami medycznymi przeznaczonymi dla zwierząt, na zasadach określonych w odrębnych przepisach; 9) wykonywaniu badań laboratoryjnych i innych badań diagnostycznych, zwanym dalej "usługami laboratoryjnymi". Art. 4. ust. 1. Zakładem leczniczym dla zwierząt jest:
2) przychodnia weterynaryjna; 3) lecznica weterynaryjna; 4) klinika weterynaryjna; 5) weterynaryjne laboratorium diagnostyczne. Art.4 ust. 2 określa: „Weterynaryjne laboratorium diagnostyczne jest przeznaczone do świadczenia usług laboratoryjnych, w szczególności badań diagnostycznych, na rzecz innych zakładów leczniczych dla zwierząt lub innych podmiotów”. Z przytoczonej interpretacji przepisów Ministerstwa Finansów w sprawie stosowania stawki w podatku od nieruchomości dla nieruchomości związanych z działalnością gospodarczą w zakresie świadczenia usług zdrowotnych wyraźnie wynika, że stawka ta odnosi się do budynków określonych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej świadczących usługi zdrowotne dla ludzi, a nie zakładów leczniczych dla zwierząt.Ustawodawca nie kieruje się Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), w której między innymi w Sekcji N Ochrona Zdrowia i Pomoc Społeczna sklasyfikowano: 85.11 Z – szpitalnictwo, Wskazanie we wniosku, że działalność weterynaryjna określona PKD 85.2, znajduje się w tej samej Sekcji N Ochrona Zdrowia i Pomoc Społeczna, która ma być podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku przewidzianej dla świadczeń zdrowotnych, nie stanowi przesłanki do zaakceptowania stanowiska Strony, bowiem ustawodawca kieruje się wyłącznie przepisami ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, bez określenia klasyfikacji PKD.Jak już wyżej wykazano w Sekcji N sklasyfikowano również działalności: pomocy i opieki społecznej, opieki wychowawczej dla dzieci i młodzieży, które nie świadczą usług zdrowotnych. Określając preferencyjną stawkę dla nieruchomości zajętych na świadczenie usług zdrowotnych ustawodawca miał na uwadze trudną sytuację finansową zakładów opieki zdrowotnej, przede wszystkim: szpitali, które są zobowiązane nieść pomoc ogółowi ludności bez względu na to czy osoba, chora lub poszkodowana jest objęta ubezpieczeniem.Stale pogarszająca się sytuacja finansowa szpitali, poradni i przychodni specjalistycznych Zakładów Opieki Zdrowotnych jest nieporównywalna do sytuacji finansowej lecznic dla zwierząt. Reasumując, z przedstawionych w pismach Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru jednoznacznie wynika, że stawka preferencyjna dotyczy budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług zdrowotnych dla ludności określonych w przepisach ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, która nie reguluje świadczenia usług weterynaryjnych. Lecznice dla zwierząt świadczą usługi weterynaryjne za wynagrodzeniem, które ma charakter umowny.Posiadacz zwierzęcia jest obowiązany do pokrycia wszelkich kosztów związanych z profilaktyką i leczeniem zwierzęcia oraz unieszkodliwieniem zwłok zwierzęcia w przypadku jego śmierci, chyba, że przepisy stanowią inaczej. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Prezydenta Miasta, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.