Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-I-005/5/StS/05
z 9 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PF-I-005/5/StS/05
Data
2005.03.09
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odsetki od kredytu
odszkodowania
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychód
środek trwały
Pytanie podatnika
1) Czy zapłacone odsetki bankowe od kredytu zaciągniętego na zakup samochodu ciężarowego, stanowiącego środek trwały prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych, liczone od dnia zniszczenia tego samochodu wskutek wypadku drogowego do dnia zakończenia procedury odszkodowawczej (likwidacji szkody) stanowią koszty uzyskania przychodu ? 2) Czy jest przychodem podatnika odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia tego samochodu, w sytuacji gdy kwota ubezpieczenia została wypłacona przez ubezpieczyciela bezpośrednio bankowi, którego kredyt ( na zakup w/w samochodu ) był zabezpieczony cesją wierzytelności z tytułu ubezpieczenia majątkowego stwierdzonego polisą ubezpieczeniową ?
Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie przepisu art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. ) zmienia informację udzieloną Panu w piśmie Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 12 czerwca 2003 r. o numerze PD-I-415/INT/22/JŚ/03. Ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu z dnia 21 maja 2003r. wynika, że w listopadzie 2002r. nabył Pan na kredyt samochód ciężarowy, który zaliczony został następnie do środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej. Samochód ten został ubezpieczony w zakładzie ubezpieczeń, przy czym - dla zabezpieczenia kredytu - przeniósł Pan na bank kredytujący swoją wierzytelność przysługującą w stosunku do zakładu ubezpieczeń (cesja). W piśmie z dnia 21 maja 2003 r. wystąpił Pan o udzielenie informacji : Pana zdaniem odsetki od kredytu na zakup samochodu zapłacone w okresie likwidacji szkody stanowią koszt prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast wartość odszkodowania wypłaconego - w związku z cesją polisy - bankowi nie stanowi przychodu z tej działalności. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. W świetle powyższej zasady nie ma podstaw, ażeby uznać, że przedsiębiorcy nie przysługuje prawo do zaliczenia do kosztów podatkowych również odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup środka trwałego. Kredyt, z którego sfinansowano zakup samochodu, nie był bowiem związany z eksploatacją pojazdu, ale przede wszystkim z prowadzoną działalnością gospodarczą, a mianowicie nabyciem środka trwałego firmy w postaci samochodu ciężarowego. W konsekwencji uznać trzeba, że stanowisko Urzędu Skarbowego przedstawione Panu w piśmie Nr PD-I415/INT/22/JŚ/03 nie odpowiada prawu materialnemu. Prawidłowe jest także Pana stanowisko, iż za okres od dnia zniszczenia tego samochodu do dnia sprzedaży jego wraku nie można zaliczyć w koszty działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych. Stosownie do art. 22 ust. 8 powołanej ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych ( odpisy amortyzacyjne od kompletnych i zdatnych do używania maszyn i urządzeń ) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23. W związku ze zniszczeniem składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, tj. przedmiotowego samochodu ciężarowego, w styczniu 2003 r. Powszechny Zakład Ubezpieczeń przyznał i wypłacił odszkodowanie. Przedmiotowe odszkodowanie zostało w całości wypłacone V.B.P. S.A. z siedzibą w Warszawie, który udzielił podatnikowi kredytu na zakup pojazdu. W umowie kredytowej, w celu zabezpieczenia kredytu przeniósł Pan na ten Bank swoją wierzytelność z tytułu ubezpieczenia majątkowego. Uważa Pan, że nie ma obowiązku ewidencjonowania po stronie przychodów wypłaty ww. odszkodowania, dokonanego na konto banku w którym zaciągnięty był kredyt na zakup samochodu. Nadto podaje Pan , iż w takim przypadku, jaki zaistniał , ubezpieczyciel nie ma obowiązku informowania kredytobiorcy o procedurze przekazania wypłaty odszkodowania. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności gospodarczej uważa się otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.Przepis art. 21 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, zwalnia od podatku dochodowego kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem jednak odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (....) , z których dochody opodatkowane są zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy. Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, w przypadku zaistnienia szkody w środku trwałym, otrzymane z tego tytułu odszkodowanie stanowić będzie - co do zasady - w dniu jego uzyskania ( np. wpływu na rachunek bankowy podatnika), przychód z działalności gospodarczej . Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.