Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/16/PDI/4115-4/2005
z 3 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/16/PDI/4115-4/2005
Data
2005.03.03
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
remanent
środek trwały
zakup towarów
Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem wyposażenia i towarów handlowych dokonanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani X z dnia 25-01-2005 r., uzupełnionego w dniu 09-02-2005 r. o interpretację w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem wyposażenia i towarów handlowych dokonanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny: Pani X rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej (Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe) w dniu 02-01-2005 r. - na zasadach ogólnych, prowadząc księgę przychodów i rozchodów - natomiast w grudniu 2004 r. dokonała zakupu towarów handlowych oraz składników majątku przedsiębiorstwa tj. kasy fiskalnej, regałów sklepowych oraz wagę uchylną - których wartość jednostkowa (netto) nie przekraczała 3.500 zł. Ponadto Pani X jest podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonała odliczenia podatku naliczonego od w/w zakupów. Pytanie strony: Czy wydatki poniesione w związku z zakupem w/w towarów handlowych i wyposażenia przed rozpoczęciem działalności gospodarczej będą ujęte w zeznaniu rocznym, czy też koszty te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w miesiącu styczniu tj. w miesiącu rozpoczęcia działalności gospodarczej? Zdaniem strony wydatki na zakup kasy fiskalnej, wagi uchylnej i regałów sklepowych winny być ujęte w ewidencji środków trwałych i zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w formie amortyzacji jednorazowej, w dniu oddania ich do użytkowania tj. w miesiącu styczniu 2005 r. Z kolei towary handlowe zostaną ujęte w księdze przychodów i rozchodów w formie remanentu początkowego. Ocena prawna stanu faktycznego: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. W myśl przepisu art. 22 ust. 4 powołanej ustawy koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Odstępstwo od tej zasady, polegające na potrącaniu kosztów tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, ma zastosowanie do podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe (art. 22 ust. 5 ustawy) oraz do tych podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający stale tj. w każdym roku podatkowym, wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego (art. 22 ust. 6 ustawy) - odpowiednio do okresu, w którym zostały uzyskane dotyczące ich przychody. W kwestii wydatków poniesionych na zakup towarów handlowych to stosownie do § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury" na (...) dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego. Zasady sporządzania i wyceny spisu z natury regulują przepisy § 27-29 cytowanego rozporządzenia m. in. podatnik ma obowiązek wycenić materiały i towary handlowe objęte remanentem według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia, w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu. Wobec powyższego niezbędnym warunkiem umożliwiającym uwzględnienie w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup materiałów jest ujęcie ich w spisie z natury oraz wpisanie ich do księgi przed jej zaprowadzeniem. Z kolei wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności na zakup składników majątku zaliczonych następnie do środków trwałych staną się kosztem uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o czym stanowi art. 22 ust. 8 ustawy. Zgodnie z art. 22a ust. 1 cytowanej ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia: W oparciu o art. 22f ust. 3 powołanej ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. Reasumując powyższe stanowisko strony jest prawidłowe. Powyższa interpretacja: - dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoja moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.