Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB2/415/43/03/MK
z 16 maja 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PB2/415/43/03/MK
Data
2003.05.16
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia przedmiotowe
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Kasy rejestrujące
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
koszty uzyskania przychodów
prawa autorskie
reklama publiczna
usługi edukacyjne
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
- Czy wystepuje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług organizacji obozów jezykowych i sportowych dla dzieci i młodzieży oraz usług wyjazdowego intensywnego kursu języka angielskiego dla dorosłych?
- Czy wystąpi obowiązek rejestracji ww. usług za pomocą kasy fiskalnej? - Czy z tytułu stworzenia strony internetowej, projektu plakatu i ulotek oraz zawartej umowy o dzieło dotyczącej przygotowania programu obozu dla dzieci - koszty uzyskania przychodu można określić w wysokości 50% uzyskanego przychodu?
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 08.04.2003 r. (data wpływu 16.04.2003 r.) w sprawie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie wyjaśnia, co następuje: ad. 1) Art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) stanowi, iż zwalnia się od podatku od towarów i usług oraz od podatku akcyzowego świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 2, gdzie w poz. 4 ujęto „usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" PKWiU 55.23.11 a w poz. 19 „usługi w zakresie edukacji" PKWiU 80 . Stosownie do § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971) - do dnia 31 grudnia 2004 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników sprzedających towary lub usługi wymienione w poz. 1 - 46 załącznika nr 1 do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów ze sprzedaży tych towarów i usług w obrotach ogółem podatnika z tytułudziałalności wymienionej w art. 29 ust. 1 ustawy był większy niż 70%. Zgodnie z tym załącznikiem w czynnościach zwolnionych do 31.12.2004 r. z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono w poz. 5 „usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" PKWiU 55.23.11 , a w pozycji 36 „usługi w zakresie edukacji" PKWiU 80. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że wykonuje Pani wyłącznie usługi zaklasyfikowane zgodnie z załączoną opinią Urzędu Statystycznego w Krakowie wg PKWiU 55.23.11-00.00 oraz PKWiU 80.42.10-00.00. Usługi powyższe są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto w świetle cytowanych wyżej przepisów nie ma Pani również do 31.12.2004 r. obowiązku ewidencjonowania sprzedaży tych usług za pomocą kasy fiskalnej. ad. 2, 3 i 5 W rozumieniu art. 3 pkt 2 tej ustawy przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) koszty uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Odrębnymi przepisami, o których mowa w powołanym art. 22 ust. 9 pkt 3 jest ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.). W sprawie interpretacji przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych właściwy jest Departament Praw Autorskich przy Ministerstwie Kultury i Sztuki w Warszawie, ul. Świętokrzyska 12. W przypadku wątpliwości należy się zwrócić do tego organu z zapytaniem, czy stworzenie i wykonanie autorskiego programu, jak również stworzenie strony internetowej, projektu plakatu i ulotek oraz zawarta umowa o dzieło z dyrektorem programowym programu obozu dla dzieci jest przedmiotem prawa autorskiego.W przypadku gdy Departament Praw Autorskich przy Ministerstwie Kultury i Sztuki w Warszawie oceni, że czynności te mogą stanowić przedmiot prawa autorskiego płatnik może zastosować normę kosztów uzyskania przychodu, o której mówi art. 22 ust. 9 pkt 3 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Jednocześnie Urząd informuje, że przywołany wyrok NSA dotyczy rozstrzygnięcia w indywidualnej sprawie i nie może być podstawą prawną do rozstrzygania w innych sprawach. ad. 4) Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie uważa się za koszt uzyskania przychodu kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna, ogólna, nie prywatna. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie jawnie. Reklama w wybranym kręgu odbiorców, współpracujących z podatnikiem stanowi reklamę nie mającą charakteru publicznego. Rozwój nowoczesnych technologii, głównie internetu, otworzył nowe możliwości dla firm i przedsiębiorstw, które coraz częściej z nich korzystają. Internet, w sensie użytkowym, jest zbiorem niezliczonej ilości informacji na różne tematy dla nieograniczonej ilości osób. Mamy więc tu do czynienia z masowością dostępu i nieograniczoną liczbą odbiorców, co jest wyznacznikiem do zakwalifikowania internetu do środków masowego przekazu, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie. Wydatki poniesione na prowadzenie reklamy w postaci rozpowszechniania w miejscach publicznych plakatów i ulotek, można zaliczyć do kosztów reklamy prowadzonej w inny publiczny sposób. Reasumując, wydatki na stworzenie ulotek i plakatów, strony internetowej stanowią wydatki na reklamę prowadzoną publicznie, będąc tym samym kosztem uzyskania przychodu w całości. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.