Interpretacja Urzędu Skarbowego w Myślenicach
PD-1 415/10/2003
z 14 listopada 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1 415/10/2003
Data
2003.11.14
Autor
Urząd Skarbowy w Myślenicach
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
zwolnienia przedmiotowe
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1. Czy dotacja otrzymana z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzieć w ramach programu SAPARD jest dochodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. W jaki sposób należy rozliczyć koszty na realizację programu w przypadku otrzymanych dotacji? 3. Jakie są przypadki oraz zasady zwrotu podatku naliczonego podatnikom dokonującym zakupów towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Pana zapytanie z dnia 24 września 2003 r. w sprawie przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich SAPARD, zaliczania wydatków związanych z realizacją danego przedsięwzięcia w ciężar kosztów uzyskania przychodów, zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów pracowników oraz rozliczenia podatku od towarów i usług, wyjaśnia: Podatek dochodowy od osób fizycznych. 1. Z treści złożonego zapytania wynika, że Pana zamiarem jako firmy mającej siedzibę naterenie wiejskim, prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie doradztwa podatkowego jeststworzenie dodatkowego miejsca pracy na obszarze wiejskim w ramach SpecjalnegoPrzedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich SAPARD, któryzapewnia częściowe finansowanie inwestycji. Planowane przedsięwzięcie polegać ma na adaptacjistrychu mieszkalnego na pomieszczenia biurowe oraz zmodernizowaniu i unowocześnieniu sprzętubiurowo-komputerowego. Modernizowany lokal wchodzi w skład wielokondygnacyjnegowolnostojącego budynku mieszkalnego, zlokalizowanego w XXX, stanowiącegowspółwłasność XXX. Pod tym samym adresem znajduje sięsiedziba firmy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich SAPARD. W zapytaniu podnosi Pan również problem wyboru metody zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów ponoszonych wydatków. Zauważyć należy, że planowane przez Pana przedsięwzięcie mające polegać na pozyskaniu nowej przestrzeni biurowej poprzez adaptację strychu ma charakter inwestycji. Ponieważ przedmiotowy lokal wchodzi w skład wielokondygnacyjnego wolnostojącego budynku mieszkalnego, zlokalizowanego w XXX stanowiącego współwłasność XXX wydatki, które Pan poniesie na jego modernizację stanowić będą nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym. Realizowana przez Pana inwestycja obejmować będzie zarówno wydatki refundowane jak również nie refundowane przez SAPARD, pomiędzy którymi istnieje ścisły związek funkcjonalny. Z Pana zapytania wynika, że wypłata ze środków programu SAPARD nastąpi po zamknięciu przedsięwzięcia i dopiero wtedy wiadomo będzie w jakiej części realizowanainwestycja zostanie zrefundowana (dotacja może wynieść maksymalnie 50% poniesionychwydatków). Tutejszy organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska wyrażonego w zapytaniu, iż każdy z kosztów, który byłby poniesiony w celu uzyskania przychodu, jest kosztem uzyskania przychodu, niezależnie od tego czy dany koszt ma związek z dochodem/przychodem opodatkowanym czy też zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. 2. W odpowiedzi na zapytanie nr 3, dotyczące zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów pracowników Pana Firmy, korzystającej ze środków bezzwrotnej pomocy od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych oraz przychody zleceniobiorców i osób wykonującychumowy o dzieło, bezpośrednio realizujących program objęty pomocą unijną - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach informuje: Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt.46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
Z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Podatek od towarów i usług. Przypadki i zasady zwrotu podatku podatnikom dokonującym zakupu towarów i usług, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały uregulowane w rozdziale 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze. zm.).
Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także pochodzące ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej środki finansowe, które zostały przekazane polskim podmiotom na sfinansowanie programów naukowo-badawczych, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej, oraz środki przekazane w ramach innych programów Unii Europejskiej (ust. 4 § 15 ww. rozporządzenia). Wyżej wymieniony zwrot można uzyskać składając wniosek do właściwego organu podatkowego po spełnieniu warunków określonych w tymże rozdziale. Jednakże jako podatnikowi podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 50, poz. 11 ze zm.), przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Odliczenie następuje niezależnie od spełnienia warunków związanych z zaliczeniem poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ do zakupów sfinansowanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie stosuje się przepisów art. 25 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, o czym stanowi § 26 ust. 1 wyżej powołanego rozporządzenia. Zasada ta ma również zastosowanie w przypadkach, w których podatnik dokonał w deklaracji VAT-7 rozliczenia kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług na ogólnych zasadach, a następnie zakupy te objęte zostały refundacją ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.