Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-134-3-GK/04
z 18 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-134-3-GK/04
Data
2005.02.18



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
koszt
podatek naliczony
zakład


Pytanie podatnika
Czy prawidłowym jest obciążanie Zakładów ponoszonymi kosztami na podstawie not obciążeniowych?Czy prawidłowym jest wystawianie faktur VAT dokumentujących przekazanie materiałów do zużycia na terytorium państw członkowskich innych niż terytorium RP?Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z ponoszonymi kosztami?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych pomiędzy Spółką a Jej zakładem poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zawarte w piśmie z dnia 19 sierpnia 2004 r. , uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2004 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19 sierpnia 2004 r. (złożonym w tut. Urzędzie 19 sierpnia 2004 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2004 r. (złożonym w tut. urzędzie 26 października 2004 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jednostka posiada zakłady na terytorium państw członkowskich, innych niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakłady są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium państw członkowskich właściwych z uwagi na miejsce prowadzenia działalności. Usługi realizowane poprzez zakłady, gdyby były wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Spółka obciąża zakłady kosztami ogólnymi zarządu oraz innymi kosztami m.in. zakupionych usług obcych, kosztami zakupionych materiałów do realizacji usług poza granicami RP, kosztami płac, ubezpieczeń społecznych, kosztami nowo zakupionych składników majątkowych przekazanych czasowo zakładom w celu realizacji usług poza granicami RP, których przekazanie nie stanowi na podstawie art 13 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej „ustawą” dostawy wewnątrzwspólnotowej. Spółka obciąża Zakłady także kosztami związanymi z towarami zużytymi do świadczenia usług poza granicami RP.
Spółka zadała następujące pytania:

Czy prawidłowym jest obciążenie Zakładów ponoszonymi kosztami na podstawie not obciążeniowych? Czy prawidłowym jest wystawianie faktur VAT, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy, dokumentujących przekazanie materiałów do zużycia na terytorium państw członkowskich innych niż terytorium RP? Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z ponoszonymi kosztami?

W opinii Podatnika poniesione koszty związane z obsługą zakładu winny być dokumentowane notami obciążeniowymi i Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Natomiast przemieszczenie towarów do Zakładu w innym kraju członkowskim w celu realizacji usług winno być dokumentowane fakturą VAT jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Na wstępie informuje się, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Z powyższego wynika, iż przedmiotem interpretacji udzielonej przez naczelnika urzędu skarbowego mogą być jedynie ogólnego prawa podatkowego oraz szczególnego, materialnego prawa podatkowego dotyczącego podatków, dla których właściwym jest naczelnik urzędu skarbowego. Tym samym tut. organ podatkowy nie odnosi się w niniejszym piśmie do kwestii związanych ze stosowaniem przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2004 r. nr 76, poz. 694 ze zm.)

Ponadto informuje się, iż na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka posiada osobowość prawną oraz wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 17 ust. 2 ustawy, który stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Począwszy od dnia 1 maja 2004 r. podatnikami podatku od towarów i usług mogą być m.in. osoby prawne, nie mogą natomiast być nimi oddziały, zakłady osób prawnych nie posiadające samodzielnej osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się m.in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z powyższego wynika, iż aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
  2. świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  4. świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.

W opinii tut. organu podatkowego o ile w przedstawionym stanie faktycznym zostaną spełnione warunki wymienione w pkt 1,2 i 4, to niewątpliwie nie zostanie spełniony warunek wymieniony w pkt 3. Bowiem czynności wykonywane pomiędzy oddziałem osoby prawnej a „Spółką matką”, nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innej osoby prawnej. Bowiem jak wywiedziono na wstępie czynności te są świadczone w ramach tej samej osoby prawnej. Zatem w przypadku obciążania przez Spółkę swoich zakładów ponoszonymi kosztami nie dojdzie do świadczenia usług. Spółka nie powinna dokumentować tej czynności fakturą VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą m.in. świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. W opinii tut. organu podatkowego Spółka nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wykonywanymi czynnościami, bowiem czynności te podlegają opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w przypadku gdyby czynności te były wykonywane na terytorium RP, przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Ponadto na podstawie art. 87 ust. 4 pkt 2 ustawy na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia ulega podwyższeniu, jeżeli podwyższenie tej kwoty jest uzasadnione kwotą podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1. W związku z faktem, iż Spółka wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jak i świadczy usługi poza terytorium kraju powyższe przepisy będą miały zastosowanie w przedmiotowej sprawie. W tym miejscu należy zauważyć, iż Spółka winna być w posiadaniu dokumentów świadczących, iż poniesione wydatki dotyczą usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej poza terytorium RP. W szczególności dokumentami takimi winny być uwierzytelnione kopie faktur dokumentujących wykonanie usług przez zakład na rzecz kontrahentów. Dla wykazania związku pomiędzy poniesionymi wydatkami w Polsce a obrotem uzyskanym poza terytorium RP wskazane byłoby by Spółka posiadała również kopie zamówień kontrahentów lub innej dokumentacji handlowej.

Reasumując powyższe ww. czynności wykonywane pomiędzy Spółką, a jej Zakładem nie są odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju w rozumieniu ustawy, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług poza terytorium RP na zasadach ogólnych.

Jak słusznie stwierdza Jednostka, w przypadku przemieszczenia towarów z terytorium RP na terytorium państwa członkowskiego innego niż RP (z siedziby Spółki do Zakładu) w celu zużycia tych towarów do świadczenia usług, dojdzie do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Powyższe wynika z art. 13 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. Czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT, na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 22 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to m.in. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy są zobowiązani do udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów fakturą VAT.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 oraz art.223 § 1 w związku z art. 239 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj