Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza
PP-2-443/25/03
z 17 czerwca 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-2-443/25/03
Data
2003.06.17
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek akcyzowy --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
olej
podatek akcyzowy
prowadzenie ewidencji
Pytanie podatnika
W jaki sposób należy ewidencjonować zakup oleju przepracowanego od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej?
Urząd Skarbowy Kraków - Krowodrza w odpowiedzi na pismo nr (...) z dnia 15.04.2003 r. (data wpływu do Urzędu - 29.04.2003 r.), uzupełnione o uiszczenie opłaty skarbowej w dniu 13.05.2003 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, że: Z treści pisma wynika, że Spółka zajmuje się wyłącznie skupem olejów przepracowanych i dostarczaniem ich do utylizacji do Rafinerii Nafty Jedlicze. Dostawcami olejów są głównie firmy prowadzące działalność gospodarczą. Spółka kupuje olej przepracowany również od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Tutejszy Urząd informuje, że zasady postępowania z odpadami zostały określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.). W art. 3 ust. 3 ww. ustawy zostały zdefiniowane m.in. pojęcia:
- w pkt 13 posiadacza odpadów - rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną); domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości. Zasady prowadzenia przez posiadacza odpadów ewidencji odpadów zostały określone w art. 36 ustawy o odpadach oraz w wydanym na podstawie art. 36 ust. 14 ww. ustawy rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 152, poz. 1736). Zgodnie z przepisem art. 36 ustawy o odpadach:
- ust. 2 W przypadku odpadów komunalnych ewidencję prowadzą podmioty, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 60, poz. 369 i Nr 121, poz. 770 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 272). - ust. 3 Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na własne potrzeby. - ust. 4 Ewidencję, o której mowa w ust. 1, prowadzi się, z zastrzeżeniem ust. 5, z zastosowaniem następujących dokumentów ewidencji odpadów:
2) karty przekazania odpadu.
- ust. 5 Posiadacz odpadów prowadzący działalność wyłącznie w zakresie transportu odpadów prowadzi ewidencję z zastosowaniem tylko karty przekazania odpadów. - ust. 6 Dokumenty ewidencji odpadów powinny zawierać następujące dane: imię i nazwisko, adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby posiadacza odpadów. - ust. 7 Posiadacz odpadów, który przejmuje odpad od innego posiadacza, jest obowiązany potwierdzić przejęcie odpadu na karcie przekazania odpadu, o której mowa w ust. 4 pkt 2, wypełnionej przez posiadacza, który przekazuje ten odpad. - ust. 8 Kartę przekazania odpadu sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdego z posiadaczy, o których mowa w ust. 7. - ust. 9 Dopuszcza się sporządzanie zbiorczej karty przekazania odpadu, obejmującej odpad danego rodzaju przekazywany łącznie w czasie jednego miesiąca kalendarzowego temu samemu posiadaczowi. - ust. 10 Posiadacz odpadów ma obowiązek przechowywać dokumenty sporządzone na potrzeby ewidencji przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty, z zastrzeżeniem art. 37 ust. 4. - ust. 11 Posiadacz odpadów jest obowiązany przedstawić dokumenty ewidencji odpadów na żądanie organów przeprowadzających kontrolę. - ust. 12 Marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce wytwarzania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, w drodze decyzji, może zobowiązać posiadacza odpadów do przedłożenia dokumentów ewidencji odpadów. - ust. 13 Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się szkodliwością odpadów oraz potrzebą wprowadzenia ułatwień dla małych i średnich przedsiębiorców, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje odpadów lub ich ilości, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, oraz kategorie małych i średnich przedsiębiorców, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów. - ust. 14 Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów, z wyodrębnieniem ewidencji komunalnych osadów ściekowych. - ust. 15 Minister właściwy do spraw środowiska, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 14, będzie kierował się potrzebą ujednolicenia tych dokumentów oraz zapewnienia ilościowej i jakościowej kontroli:
2) obrotu odpadami. Zdaniem tutejszego Urzędu dokumentem potwierdzającym zakup od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej jest umowa sprzedaży. Urząd Skarbowy Kraków - Krowodrza nie podziela stanowiska Spółki dotyczącego przedstawionego w ww. piśmie sposobu ewidencjonowania zakupu oleju przepracowanego od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.