Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych
US PD/415/002/05
z 18 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US PD/415/002/05
Data
2005.02.18



Autor
Urząd Skarbowy w Ustrzykach Dolnych


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dokształcanie
doskonalenie zawodowe
nauczyciel


Pytanie podatnika
Czy wypłacone w 2004 r. dopłaty do czesnego dla studiujących nauczycieli, korzystają ze zwolnienia podatkowego wymienionego w art. 21 ust. 3 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na pisemny wniosek Urzędu Miejskiego z dnia 3.02.2005 r. w sprawie interpretacji zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych postanawia uznać stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione w ww. wniosku za prawidłowe.

W dniu 3.02.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek Urzędu Miejskiego o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w 2004 r. Urząd Miejski dokonał dwukrotnie wypłat świadczeń w formie dopłat do czesnego dla studiujących nauczycieli. Wydatki te finansowane były ze środków budżetowych. Z dniem 1.01.2004 r. utracił moc przepis art. 21 ust. 3 pkt 86 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalniający od podatku dopłaty do czesnego dla studiujących nauczycieli finansowanych ze środków budżetowych. W związku z tym Urząd Miejski od wypłaconych kwot potrącił i odprowadził zaliczki na podatek dochodowy. Jednakże w chwili obecnej, po ukazaniu się w "Głosie Nauczyciela" artykułu na ten temat, wnioskodawca uznał, że w tym przypadku miałby zastosowanie przepis art. 21 ust. 3 pkt 90 ww. ustawy o podatku dochodowym, w myśl którego wolna od podatku jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podwyższenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Zdaniem Urzędu Miejskiego takim odrębnym przepisem jest Karta Nauczyciela oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.12.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się i świadczeń związanych z tym kształceniem (Dz. U. z 2001 r. Nr 1, poz. 5) i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.03.2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz. U. Nr 46, poz. 730). Wypłaty dopłat do czesnego dla studiujących nauczycieli dokonano w oparciu o ww. przepisy. W związku z tym wnioskodawca uważa, że wypłacone w 2004 r. dopłaty do czesnego dla studiujących nauczycieli, korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 3 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i niesłusznie dokonano od nich potrącenia podatku.

Po przeprowadzeniu analizy przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie, a także obowiązujących w tym zakresie przepisów podatkowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych stwierdza, co następuje:

Według obowiązującego do dnia 31.12.2003 r. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 86 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego były m.in. dopłaty do czesnego dla studiujących nauczycieli finansowane ze środków budżetowych. Przepis ten został uchylony z dniem 1.01.2004 r. na podstawie art. 1 pkt 10 lit. a tiret 33 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Powołany przez Urząd Miejski we wniosku art. 21 ust. 3 pkt 90 ww. ustawy o podatku dochodowym stanowi, że wolna od podatku jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podwyższenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Na 2004 r. cytowany przepis nie uległ zmianie w stosunku do lat poprzednich. Odrębnymi przepisami, które regulują zasady finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, jest ustawa z dnia 26.01.1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.) oraz wydane jej podstawie akty wykonawcze.

Na podstawie art. 70a ust. 1 ww. ustawy w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego - w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenie osobowe nauczycieli. Szczegółowe zasady i tryb dystrybucji, wydzielonych w myśl powyższego przepisu, środków na dofinansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.03.2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz. U. Nr 46, poz. 730). Zgodnie z § 2 ust. 2 powyższego rozporządzenia ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, przyznanych na podstawie art. 70a ust. 1 powyższej ustawy, dofinansowuje się w części lub w całości:

  1. opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli,
  2. opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki,
  3. koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.

W myśl § 7 cytowanego rozporządzenia organ prowadzący szkołę, w porozumieniu z dyrektorami szkól i placówek, ustala corocznie maksymalną kwotę dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane.

Jeżeli zatem wypłacone dopłaty do czesnego dla studiujących nauczycieli zostały przyznane i sfinansowane zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami, to korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Urzędu Miejskiego zawarte w rozpatrywanym wnioski należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj