Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach
PDIII/005-3/3/2005
z 30 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIII/005-3/3/2005
Data
2005.03.30



Autor
Urząd Skarbowy w Tarnowskich Górach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarka gruntami
grunty
grunty rolne
sprzedaż gruntów
wspólnoty


Pytanie podatnika
Czy „Wspólnota” może korzystać ze zwolnienia przedmiotowegoz podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli całość dochodu przeznacza na cele rozwoju wsi oraz na cele społeczne, w tym również dochód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości, będących w posiadaniu Wspólnoty.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2005 r., który wpłynął w dniu 17.01.2005 r. i uzupełnione pismem z dn. 14.02.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jest w części prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 07.02.2005 r. Organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 14.02.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik wniósł zapytanie: czy „Wspólnota" może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli całość dochodu przeznacza na cele rozwoju wsi oraz na cele społeczne, w tym również dochód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości, będących w posiadaniu Wspólnoty.

Wskazany przez Podatnika przepis art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) formułuje zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dla podatników „których celem statutowym” jest działalność wymieniona w tym przepisie „w części przeznaczonej na te cele”. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że przepis art. 17 ust. 1 pkt. 4, jako wprowadzający przywilej podatkowy w postaci zwolnienia od podatku, jest istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a zatem jego wykładnia powinna być ścisła, a nie rozszerzająca. Ustawodawca określił zwolnienie od podatku dochodów tych podatników, których celem statutowym jest działalność w zakresie "wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę". Brak natomiast takiego wskazania w odniesieniu do ogólnie pojętego "rozwoju wsi" czy „celów społecznych”. Zawężenie możliwości finansowania inicjatyw społecznych na rzecz wsi tylko do wymienionych w zapisie art. 17 ust. 1 pkt. 4 nie może być generalizowane i nie może prowadzić do wniosku, że w pozostałych dziedzinach działań społecznie użytecznych występuje również uprawnienie do zwolnienia podatkowego.
W przypadku Spółki w pkt. 1 § 5 Statutu określono: „Przedmiotem działalności spółki jest sprawowanie zarządu nad wspólnotą i jej racjonalne zagospodarowanie”. Podstawą utworzenia Spółki była Ustawa z dn. 29.06.1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wspólnotami gruntowymi (Dz.U. Nr 28, poz. 169 ze. zm.), na mocy której wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne wymienione szczegółowo w przepisie art. 1 ust. 1 Ustawy, a które cechuje wspólna własność lub wspólne posiadanie lub wspólne użytkowanie przez określona grupę ludzi. Celem statutowym spółki dla zagospodarowania wspólnotą gruntową jest więc zarządzanie gruntami i innymi nieruchomościami wspólnoty gruntowej, a tego rodzaju działalność nie została wymieniona w przepisie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zapisy statutowe zezwalają członkom wspólnoty na podejmowanie decyzji w przedmiocie przeznaczania części dochodów spółki na cele gospodarcze, społeczne i kulturalne – w § 12 ust. 1 pkt. 15 Statutu określono zakres działań ogólnego zebrania członków spółki, w tym m.in. podejmowanie uchwał tego rodzaju – jest to jednak forma prawnego przyzwolenia na podjęcie określonych działań, nie świadczy jednak o ukierunkowaniu działalności Spółki na działalność kulturalną.
W związku z powyższym w opinii tut. Organu podatkowego Spółce nie przysługuje prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 Ustawy.
Natomiast przysługuje Spółce prawo do zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. w zakresie dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.
Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy z 15.11.1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze .zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.
Z przedłożonych przez Spółkę dokumentów oraz wyjaśnień wynika, że Spółka, przed dokonaniem sprzedaży dwóch działek, posiadała grunty sklasyfikowane jako użytki rolne o powierzchni łącznej przekraczającej 1 ha. Zostały więc spełnione przesłanki, pozwalające uznać nieruchomości znajdujące się w posiadaniu Spółki za gospodarstwo rolne na mocy ustawy o podatku rolnym.
Dokonując sprzedaży dwóch działek, na których posadowiona była obora, Spółka dokonała sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż jedna z działek - najpóźniej nabyta przez Wspólnotę - była w jej posiadaniu od września 1998 r., a sprzedaży dokonano we wrześniu 2004 r. tj. po upływie 6 lat, można uznać za zasadne zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
W związku z powyższym dochód osiągnięty z tej sprzedaży - w myśl art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest wolny jest od podatku, a co za tym stanowisko w tym zakresie, przedstawione przez Spółkę, jest właściwe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj