Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zawierciu
PDI/410/P-4/05
z 7 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/410/P-4/05
Data
2005.03.07
Autor
Urząd Skarbowy w Zawierciu
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
deklaracje
korekta podatku
księga przychodów i rozchodów
Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku z dnia 25 stycznia 2005 r. stanu faktycznego wynika, że podatnik zaewidencjonował fakturę VAT w ewidencji zakupu VAT w miesiącu sierpniu 2004 roku, natomiast omyłkowo faktura ta nie została ujęta w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt. Podatnik zwraca się z zapytaniem czy istnieje możliwość zaksięgowania ww. faktury przy rozliczeniu rocznym za 2004 r.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2005 r., który wpłynął do tutejszego organu podatkowego w dniu 25 stycznia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zaksięgowania w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego od osób fizycznych, nieujętej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktury z miesiąca sierpnia – jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 25 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zawierciu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 2 lutego 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 10 lutego 2005 r. Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z przedstawionego we wniosku z dnia 25 stycznia 2005 r. stanu faktycznego wynika, że podatnik zaewidencjonował fakturę VAT w ewidencji zakupu VAT w miesiącu sierpniu 2004 roku, natomiast omyłkowo faktura ta nie została ujęta w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt. Podatnik zwraca się z zapytaniem czy istnieje możliwość zaksięgowania ww. faktury przy rozliczeniu rocznym za 2004 r. Zasady ewidencjonowania operacji gospodarczych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zgodnie z treścią § 12 ust. 3 pkt 1 podstawą zapisów w podatkowej księdze są między innymi faktury VAT. Jak stanowi przepis zawarty w § 17 ust. 1 rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30 niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jak stanowi § 17 ust. 2 rozporządzenia, zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że faktura wystawiona w miesiącu sierpniu dotycząca zakupu winna być zaewidencjonowana w tymże miesiącu. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że pomimo poniesienia kosztu i posiadania faktury nie dokonał on zaewidencjonowania przedmiotowej operacji gospodarczej prawidłowo w miesiącu sierpniu, jednakże zamierza ująć tą fakturę do rozliczenia za rok. Biorąc pod uwagę stan faktyczny opisany we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu stwierdza w oparciu o zapisy zamieszczone w art. 81a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), iż podatnik może dokonać korekt złożonych deklaracji podatkowych w związku z niezaewidencjonowniem w podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktury dotyczącej poniesionego kosztu. Stosownie do treści art. 81a § 1 tejże ustawy jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklarację), jeżeli:
§ 2. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje: 1. płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali:
2. inkasentom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali:
Zgodnie z treścią przepisu zawartego w art. 81b § 1 uprawnienie, o którym mowa w art. 81a:
§ 2. Korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych. Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy, w przedstawionym stanie faktycznym nie wystarczy zaksięgowanie w rozliczeniu rocznym nieujętej w miesiącu sierpniu faktury dotyczącej poniesionego kosztu. O wartość wynikającą z omyłkowo niezaksięgowanej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktury, wystawionej w miesiącu sierpniu należy powiększyć koszty i dokonać korekt wcześniej złożonych do tutejszego organu podatkowego - deklaracji na zaliczki miesięczne na podatek dochody od osób fizycznych. Jednocześnie na podstawie z art. 81 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1, § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.