Interpretacja Urzędu Skarbowego w Puławach
US.IV-406/11/2005/VAT
z 11 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV-406/11/2005/VAT
Data
2005.03.11



Autor
Urząd Skarbowy w Puławach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Utrata zwolnienia


Słowa kluczowe
poddzierżawa
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy w opisanym stanie faktycznym podatnik utracił zwolnienie podmiotowe od podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach postanawia, że nie jest prawidłowe stanowisko podatnika w sprawie zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług zawarte we wniosku z dnia 11.02.2005 r., który wpłynął 14.02.2004 r., a następnie został uzupełniony w dniu 07.03.2005 r. pismem z dnia 03.03.2005 r.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika z dnia 12.02.2004 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Na wezwanie z dnia 23.02.2005 r., nr US.IV-4461/68/2005/VAT, doręczone 28.02.2005 r. wniosek uzupełniono pismem z dnia 03.03.2005 r., które wpłynęło 07.03.2005 r.

Podatnik jest spółką z o.o. świadczącą głównie usługi z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej (okulistyka 8511), które zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) są zwolnione od VAT. Wartość tych usług w 2004 r. wyniosła 3.725.000,00 zł. Działalność wykonywana jest w obiektach dzierżawionych na podstawie umowy dzierżawy z czynszem miesięcznym netto 12.820,70 zł + VAT 2.820,55 zł = 15.641,25 zł. Czynsz dzierżawny w wysokości brutto zaliczany jest do kosztów działalności. Jednocześnie sala operacyjna podnajmowana jest innej spółce, która także wykonuje usługi w zakresie ochrony zdrowia - zabiegi ortopedyczne, usługi zwolnione od VAT. Za podnajem podatnik nalicza czynsz miesięczny i wystawia fakturę VAT - netto 3.278,69 zł, VAT 721,31 zł, razem 4.000,00 zł brutto. Koszty dzierżawy w roku 2004 r. wyniosły netto 152.401,68 zł + VAT 33.528,32 zł = brutto 185.930,00 zł. Przychody z tytułu podnajmu wyniosły w roku 2004 netto 42.622,96 zł, VAT 9.377,04 zł = brutto 52.000,00 zł i zostały zaliczone w całości do ogólnych przychodów. Zdaniem podatnika w 2004 r. nie została przekroczona kwota osiągniętych obrotów opodatkowanych 43.800 zł, a tym samym nie utracił on prawa do zwolnienia podmiotowego.

Uzupełniając wniosek podatnik poinformował, że sala operacyjna podnajmowana jest tej samej spółce od 01.01.2001 r., a czynsz obejmuje także koszty eksploatacyjne tj. woda, ścieki, ogrzewanie, wywóz śmieci. Za świadczenie tych usług wystawiana jest faktura VAT (refaktura części kosztów). Natomiast w 2003 r. wartość sprzedaży zwolnionej podatnika wyniosła 4.069.063,00 zł, a sprzedaży opodatkowanej 39.344,00 zł.

Podatnik prosi o interpretację czy należało sporządzać deklarację VAT-7? Czy należy prowadzić ewidencję sprzedaży i zakupu dla całości działalności, czy wystarczy uproszczoną dotyczącą tylko sprzedaży i zakupu opodatkowanego? Czy powinien indywidualnie występować o zgodę na prowadzenie takiej ewidencji?

Zdaniem podatnika nie miał on obowiązku rozliczania podatku VAT ze względu na niską wartość sprzedaży opodatkowanej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego informuje, że:

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Na podstawie art. 113 ust. 2 tej ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 168 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w 2004 r. kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1, przyjmuje się w wysokości określonej przepisem wykonawczym wydanym na podstawie art. 14 ust. 11 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 175 - czyli ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), która utraciła moc z dniem 01.05.2004 r., z wyjątkiem art. 9, który utracił moc z dniem 12.04.2004 r. Kwota ta wynosiła w okresie od 01.01.2003 r. do 31.12.2003 r. 40.900 zł - § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 2002 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2002 r. nr 190, poz. 1588), natomiast od 01.01.2004 r. do 31.12.2004 r. 45.700 zł - § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2003 r. nr 202, poz. 1962). Od 1 stycznia 2005 r. kwota, o której mowa w art. 113 ust. 1, wynosi 43.800 zł - § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 253, poz. 2528).

Natomiast zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 168 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 kwietnia 2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 175 (cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10 000 EURO. Art. 4 pkt 8 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. stanowi natomiast, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży towarów - rozumie się przez to również dostawę, odpłatne świadczenie usług oraz wykonywanie innych czynności określonych w art. 2.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach nie podziela stanowiska podatnika i stwierdza, że w 2004 r. nie może on korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ w roku 2003 jego wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług zwolnionych oraz opodatkowanych znacznie przekroczyła kwotę 10 000 euro - art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. oraz art. 113 ust. 1, art. 168 ust. 1 i 3 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Podatnik nie może także korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w 2005 r., ponieważ jego wartość sprzedaży w 2004 r. od stycznia do kwietnia z tytułu świadczenia usług zwolnionych i opodatkowanych oraz od maja do grudnia z tytułu świadczenia usług opodatkowanych również znacznie przekroczyła kwotę 10 000 euro - art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. oraz art. 113 ust. 1, 2, art. 168 ust. 1 i 3 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W związku z tym podatnik winien w 2004 r. i 2005 r. rozliczać się z VAT na ogólnych zasadach i prowadzić ewidencje VAT oraz składać deklaracje VAT-7.

Pomimo że nie jest to przedmiotem zapytania zawartego w niniejszym wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach dodatkowo informuje, że podatnik winien rozliczać się na zasadach ogólnych z VAT co najmniej od stycznia 2001 r., ponieważ zgodnie z pismem uzupełniającym do niniejszego wniosku sala operacyjna jest wynajmowana od dnia 01.01.2001 r., a w zeznaniu rocznym dla podatku dochodowego od osób prawnych za 2000 r. oraz za lata następne podatnik wykazywał przychód w kwotach znacznie przekraczających kwotę, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Do ewentualnego zażalenia należy załączyć znaczki skarbowe: za 5,00 zł od zażalenia oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj