Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-19b/05/JC
z 28 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-19b/05/JC
Data
2005.02.28



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
dzierżawa
miejsce świadczenia przy dostawie towarów


Pytanie podatnika
Miejsca świadczenia oraz opodatkowania usług dzierżawy wagonów i cystern kolejowych?


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. miejsca świadczenia oraz opodatkowania usług dzierżawy wagonów i cystern kolejowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że otrzymuje Ona od kontrahentów z Niemiec i Słowacji faktury za wynajem wagonów i cystern kolejowych. Kontrahenci niemieccy naliczają 16 % niemiecki podatek od wartości dodanej (Merhwertsteuer), natomiast kontrahenci słowaccy wystawiają fakturę bez naliczenia podatku, wykazując w rubryce "podatek" kwotę "0". Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku faktury posiadają numery VAT UE. Zdaniem Strony miejscem świadczenia usług dzierżawy tych wagonów / cystern jest zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejsce, gdzie nabywca usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i to on ma obowiązek rozliczenia podatku z tego tytułu. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie zauważa, co następuje.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 w/w ustawy zasadą w przypadku świadczenia usług jest, iż miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy. Niemniej m.in. w przypadku usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, gdy są one świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 4 pkt 6 w związku z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

W sytuacji więc, w której - zgodnie z przedstawionym przez Stronę opisem - dzierżawi Ona od kontrahentów z terytorium innych państw Wspólnoty rzeczy ruchome - wagony i cysterny kolejowe, które nie spełniają kryteriów uznania ich za środki transportu (vide też postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 28.02.2005 r. nr 1471/NTR1/443-19a/05/JC), miejscem świadczenia tych usług zgodnie z powołanym wyżej art. 27 ust. 3 i 4 pkt 6 ustawy jest miejsce, gdzie posiada Ona jako nabywca usług siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego usługi te są świadczone, tj. terytorium RP. W konsekwencji usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podatek należny z tytułu ich świadczenia winien być naliczany przez Stronę stosownie do art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym celu powinna Ona m.in. wystawić fakturę wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy. Z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług jest przy tym bez znaczenia, iż jeden z kontrahentów Strony dokumentuje świadczone przez siebie usługi fakturami, w których uwidacznia podatek od wartości dodanej naliczony wg zasad obowiązujących w kraju jego pochodzenia. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj