Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-649/04
z 28 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-649/04
Data
2005.02.28



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dokumenty
korekta
zaginięcie dokumentu


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z prośbą o potwierdzenie własnego stanowiska w kwestii odliczenia podatku w przypadku zaginięcia faktury VAT.


Spółka, prezentując stan faktyczny informuje, iż w deklaracji VAT - 7 za miesiąc sierpień 2004 r., w poz. 39, wykazała kwotę nadwyżki z poprzedniej deklaracji w wysokości 322.015,00 zł. Natomiast w deklaracji VAT - 7 za lipiec 2004 r. kwota do przeniesienia, z pozycji 55, wyniosła 368.900,00 zł. Różnica ta, w wysokości 46.855,00 zł, jest związana z fakturą za wykonaną usługę, która została przez Podatnika zapłacona. Wnioskująca stwierdziła brak przedmiotowej faktury i podjęła decyzję o nieuwzględnieniu kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury w deklaracjach VAT 7, począwszy od sierpnia 2004 r. Podatek naliczony od tej faktury został uwzględniony po raz pierwszy w deklaracji za miesiąc listopad 2002 r. i wykazywany był w kolejnych deklaracjach, aż do miesiąca lipca 2004 r.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, Spółka nie widzi potrzeby skorygowania podatku naliczonego w deklaracjach od miesiąca listopada 2002 roku do miesiąca sierpnia 2004 roku.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie mają następujące przepisy prawa podatkowego;

- art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. z 1993 r.Nr 11, poz. 50 ze zm.), zgodnie z którym, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną,

- art. 19 ust. 2 przywoływanej ustawy, stanowiący, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2, a w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego,

- art. 19 ust. 3 pkt 1 w/w ustawy podatkowej, stosownie do którego obniżenie kwoty podatku należnego, o której mowa w ust. 1, następuje nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, i nie później niż w rozliczeniu za miesiąc następny, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

- § 48 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 268 ze zm.), stosownie do którego, podstawę do obniżenia przez nabywcę kwoty podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, stanowią wyłącznie oryginały faktur lub faktur korygujących, albo ich duplikaty, o których mowa w § 49,

- § 50 ust. 1 przywoływanego rozporządzenia, zgodnie z którym, podatnicy są obowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur, faktur korygujących i not korygujących, a także duplikaty tych dokumentów w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym wystawiono fakturę, fakturę korygującą lub notę.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z przepisami art. 19 ust. 3 przywoływanej ustawy podatkowej o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony następuje nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, i nie później niż w rozliczeniu za miesiąc następny. Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z § 48 ust. 3 przywoływanego rozporządzenia nie stanowią podstawy, do obniżenia przez nabywcę, kwoty podatku należnego, zwrotu podatku lub zwroty podatku naliczonego, dokumenty inne niż oryginały faktur, faktur korygujących, albo ich duplikaty.

Zatem, skoro Podatnik z prawa do odliczenia podatku naliczonego, skorzystał w miesiącu listopadzie 2002 roku (na podstawie faktury otrzymanej w tym miesiącu), obowiązany jest do korekty deklaracji za w/w miesiąc. Brak tej faktury powoduje , że nie jest w stanie udokumentować prawa do odliczenia właśnie za ten miesiąc.

Reasumując, w świetle przywołanych wyżej przepisów, Spółka powinna dokonać korekty zobowiązania podatkowego w deklaracjach podatku od towarów i usług VAT-7 w okresie od miesiąca listopada 2002 r. do miesiąca sierpnia 2004 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj