Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1624/04/CIP/09
z 30 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1624/04/CIP/09
Data
2004.09.30
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
gmina
pieniądze
podatek od towarów i usług
przekazanie
remonty
Pytanie podatnika
Gmina zapytuje czy wykonanie remontów budynków prywatnych z funduszy gminnych wymaga wcześniejszego uzgodnienia z urzędem skarbowym oraz czy przekazanie środków pieniężnych objęte jest podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Zapytującego nie ma potrzeby wcześniejszego powiadamiania urzędu skarbowego o przekazaniu środków pieniężnych na w/w remonty.
Stan faktyczny: Gmina podjęła uchwałę o przeprowadzeniu remontów budynków mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych. Przeprowadzenie remontów sfinansowane będzie ze środków własnych gminy. Objęte planem remontów zostały budynki, które w 50% zajęte są przez lokatorów z tzw. „kwaterunku” i w których nie ma lokali użytkowych. Procedura wykonywania prac remontowych to określenie zakresu i kosztu planowanych prac, wybór wykonawcy, wprowadzenie go na budowę, nadzór nad robotami, umowa między wykonawcą a gminą, rozliczenie wykonanych robót. Ocenia prawna stanu faktycznego: Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
Towarami zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt. 6 cyt. ustawy są to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 , o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt.1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza przeznaczyć część własnych środków pieniężnych na pokrycie w części remontu wybranych budynków mieszkaniowych w których nie ma lokali użytkowych, a co najmniej 50% powierzchni mieszkań zajmowanych jest przez najemców na podstawie decyzji administracyjnych. W myśl art. 30 ust. 1 i 2 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowiącego, iż wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa. Do zadań wójta należy w szczególności:
Prezydent Miasta działając w oparciu o przytoczony powyżej przepis może przekazywać środki finansowe przeznaczone na pokrycie 50% wartości remontu na konto prywatnego właściciela budynku, w którym nie ma lokali użytkowych, a co najmniej 50% powierzchni mieszkań zajmowanych jest przez najemców na podstawie decyzji administracyjnych. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz prawny stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania przez gminę środków pieniężnych przeznaczonych na remont budynku mieszkalnego. Przekazanie przez Gminę pieniędzy na konto osoby fizycznej nie stanowi bowiem dostawy towarów gdyż „pieniądz” nie mieści się w definicji „towaru”, zawartej w art. 2 pkt. 6 cyt. ustawy. W tym przypadku nie można również mówić o „świadczeniu usług”, gdyż przekazaniu pieniędzy przez Gminę nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony właściciela budynku mieszkalnego na konto którego wpłynęły środki pieniężne. W związku z tym, iż przekazanie pieniędzy przez Gminę na rachunek właściciela budynku mieszkalnego nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zawartym w art. 5 cyt. ustawy nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają uregulowań w sprawie uzależnienia dokonania czynności np. przekazania środków pieniężnych od decyzji naczelnika urzędu skarbowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.