Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1624/04/CIP/09
z 30 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1624/04/CIP/09
Data
2004.09.30



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
gmina
pieniądze
podatek od towarów i usług
przekazanie
remonty


Pytanie podatnika
Gmina zapytuje czy wykonanie remontów budynków prywatnych z funduszy gminnych wymaga wcześniejszego uzgodnienia z urzędem skarbowym oraz czy przekazanie środków pieniężnych objęte jest podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Zapytującego nie ma potrzeby wcześniejszego powiadamiania urzędu skarbowego o przekazaniu środków pieniężnych na w/w remonty.


Stan faktyczny:

Gmina podjęła uchwałę o przeprowadzeniu remontów budynków mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych. Przeprowadzenie remontów sfinansowane będzie ze środków własnych gminy. Objęte planem remontów zostały budynki, które w 50% zajęte są przez lokatorów z tzw. „kwaterunku” i w których nie ma lokali użytkowych. Procedura wykonywania prac remontowych to określenie zakresu i kosztu planowanych prac, wybór wykonawcy, wprowadzenie go na budowę, nadzór nad robotami, umowa między wykonawcą a gminą, rozliczenie wykonanych robót.

Ocenia prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Towarami zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt. 6 cyt. ustawy są to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 , o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt.1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza przeznaczyć część własnych środków pieniężnych na pokrycie w części remontu wybranych budynków mieszkaniowych w których nie ma lokali użytkowych, a co najmniej 50% powierzchni mieszkań zajmowanych jest przez najemców na podstawie decyzji administracyjnych.

W myśl art. 30 ust. 1 i 2 pkt. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowiącego, iż wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa. Do zadań wójta należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
  2. określanie sposobu wykonywania uchwał,
  3. gospodarowanie mieniem komunalnym,
  4. wykonywanie budżetu,
  5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Prezydent Miasta działając w oparciu o przytoczony powyżej przepis może przekazywać środki finansowe przeznaczone na pokrycie 50% wartości remontu na konto prywatnego właściciela budynku, w którym nie ma lokali użytkowych, a co najmniej 50% powierzchni mieszkań zajmowanych jest przez najemców na podstawie decyzji administracyjnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz prawny stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania przez gminę środków pieniężnych przeznaczonych na remont budynku mieszkalnego.

Przekazanie przez Gminę pieniędzy na konto osoby fizycznej nie stanowi bowiem dostawy towarów gdyż „pieniądz” nie mieści się w definicji „towaru”, zawartej w art. 2 pkt. 6 cyt. ustawy. W tym przypadku nie można również mówić o „świadczeniu usług”, gdyż przekazaniu pieniędzy przez Gminę nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony właściciela budynku mieszkalnego na konto którego wpłynęły środki pieniężne.

W związku z tym, iż przekazanie pieniędzy przez Gminę na rachunek właściciela budynku mieszkalnego nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zawartym w art. 5 cyt. ustawy nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają uregulowań w sprawie uzależnienia dokonania czynności np. przekazania środków pieniężnych od decyzji naczelnika urzędu skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj