Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005/0917/04
z 7 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005/0917/04
Data
2005.03.07



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
wartość początkowa
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1) Czy otrzymana dotacja powinna zostać wykazana przez podatnika w deklaracji PIT-5 lub zeznaniu rocznym?
2) Czy koszt opracowania przez firmę konsultingową wniosku o dotację oraz obsługę kredytu (odsetki) podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości czy jedynie w 60% tj. w takiej wysokości w jakiej podatnik pokrywa inwestycję z własnych środków?
3) Czy przyznana dotacja pomniejszy wartość początkową maszyny do celów amortyzacji o 40%?


Stan faktyczny:

Spółce jawnej została w 2004r. przyznana dotacja w ramach programu SAPARD na zakup nowej maszyny wraz z wyposażeniem w wysokości 40% planowanego przedsięwzięcia. Pozostały koszt inwestycji w wysokości 60% w tym koszt kredytu firma pokryje z własnych środków.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad.1)

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 47a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są: dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).

Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. korzystają również dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Mając na uwadze treść wyżej powołanych przepisów udzielona podatnikowi dotacja jeśli pochodziła z budżetu państwa korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 47a ustawy z dnia 26 lipca 1991r., jeżeli zaś udzielona została ze środków Unii Europejskiej wolna jest od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a tej ustawy. W związku z tym podatnik nie będzie miał obowiązku wykazania otrzymanej dotacji w PIT-5 czy w zeznaniu rocznym.

Ad.2)

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48.

Zatem w sytuacji, gdy dotacja otrzymana przez podatnika korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych jak w przedstawionym stanie faktycznym to wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tej dotacji nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Odnośnie zaś do zaliczenia w koszty wydatków poniesionych z własnych środków poniesionych na usługi konsultingowe oraz spłatę odsetek od kredytu podatnika, obowiązuje ogólna zasada wynikająca z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r., zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991r., jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zasadę tą w myśl art. 22 ust. 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym koszt poniesiony przez podatnika z tytułu opracowania przez firmę konsultingową wniosku o dotację w myśl wyżej powołanych przepisów nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, gdyż został poniesiony w celu uzyskania przychodu zwolnionego od opodatkowania (dotacji).

Odnośnie zaś do odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie 60% inwestycji w świetle art. 23 ust. 1 pkt 8 lit a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów) z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Z powyższego przepisu wynika więc, że podatnik może ująć w koszty uzyskania przychodów zapłacone ze środków własnych odsetki od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie 60% inwestycji w pełnej wysokości, bowiem wydatki te w tym przypadku pozostają w ścisłym związku z przychodem.

Jednocześnie zauważa się, że w przedstawionym stanie faktycznym zapłacone przez podatnika odsetki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu dopiero od chwili przekazania maszyny do użytkowania i wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych, zaś odsetki naliczone wcześniej powiększą wartość początkową tego środka.

Ad.3)

Zgodnie z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem z odpisów amortyzacyjnych należy wydzielić taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanej dotacji (w tym przypadku 40%) i ta wydzielona część nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj