Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-2350/04/CIP/08
z 16 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-2350/04/CIP/08
Data
2004.12.16



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
części
podstawa opodatkowania
statek
stawka preferencyjna podatku
wyposażenie


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy dostawa części zamiennych do silników okrętowych na rzecz odbiorcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie będącego armatorem morskim, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, czy też wewnatrzwspólnotowa dostawa nie występuje ze względu na rodzaj dostarczanego towaru. Pytający wnosi również o udzielenie informacji jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować przedmiotową sprzedaż oraz czy stawka w tej samej wysokości będzie miała zastosowanie do transportu dostarczanego towaru.
Podatnik wykazuje przedmiotową sprzedaż jako dostawę wewnatrzwspólnotową. Zdaniem Pytającego usługa transportu jest jednym z elementów wykonania dostawy i powinna być opodatkowana stawką właściwą dla sprzedaży części zamiennych do silników okrętowych.


Stan faktyczny:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje części do silników okrętowych oraz podzespoły do silników na rzecz armatorów oraz wyspecjalizowanych firm zajmujących się obsługą statków. Dostawa odbywa się za pośrednictwem firm spedycyjnych do portów całego świata. Podatnik obciąża nabywcę również kosztami transportu towarów.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez wewnatrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. W myśl przywołanego ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwpólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Jednocześnie na podstawie art. 13 ust. 8 ustawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1, 3, 6, 10 i 18.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Przywołany pkt 1 wymienia:

  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

W świetle przywołanego przepisu ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów nie będzie występowała w przypadku, gdy towary będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Podatnika będą stanowić części lub wyposażenie statków zakwalifikowanych do grupowania wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” w przepisach cyt. ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

Należy również zauważyć, iż z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika wprost zakres odesłania do pkt 1. Jest to odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego (odesłanie przedmiotowe), a nie odesłanie w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe).

Bez znaczenia pozostaje więc, iż przedmiotowa dostawa następuje na rzecz podmiotu nie będącego armatorem morskim.

Zatem, jeżeli towary będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Podatnika odpowiadają pojęciom „części” lub „wyposażenia” w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz są dostarczane na statki zakwalifikowane do grupowania PKWiU wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotowa sprzedaż nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tego tytułu. Dostawę tę należy więc traktować jako dokonaną na terytorium kraju podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika również, iż Podatnik jest zobowiązany dostarczyć części i podzespoły do silników okrętowych do miejsca wskazanego przez nabywcę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zatem, jeżeli usługa transportu towarów do wyznaczonego przez nabywcę miejsca jest realizowana w ramach tej samej umowy co ich dostawa, a kwota należna z tytułu sprzedaży części i podzespołów do silników okrętowych, będąca podstawa opodatkowania, zawiera również koszt ich transportu, podlega ona opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w tej samej wysokości jak przedmiotowa dostawa.

Jeżeli transport w/w towarów jest realizowany w ramach odrębnej umowy oraz jest przedmiotem odrębnej wyceny i fakturowania, Podatnik nie będzie mógł zastosować do świadczonej usługi obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj