Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-21-2/05
z 30 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-21-2/05
Data
2005.03.30



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
pomoc bezzwrotna
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii warunków i trybu dokonania zakupu towarów i usług ( tj. zakup sprzętu biurowego oraz prowadzenie szkoleń w ramach zadania utworzenia Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego) z zastosowaniem obniżonej do poziomu 0% stawki VAT , oraz na jakich warunkach możliwe jest dokonanie zwrotu podatku VAT przez Urząd Skarbowy po zakupie towarów i usług zawierających podatek VAT .


POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 10.02.2005r. jest prawidłowe .

UZASADNIENIE Pismem z dnia 25 stycznia 2005 r. Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Fundacja jest organizacją wspierającą lub uczestniczącą w działaniach na rzecz rozwoju Śląska oraz inicjatyw lokalnych we wszystkich dziedzinach życia społecznego . Jednostka otrzyma dotację ze środków przedakcesyjnych programu PHARE 2002r.

Cele statutowe Fundacji realizowane są poprzez udzielanie zwrotnej oraz bezzwrotnej pomocy finansowej. Pomoc bezzwrotna Fundacji adresowana jest głównie do towarzystw i stowarzyszeń mniejszości niemieckiej na Śląsku i obejmuje pokrycie kosztów ich działalności a także wspieranie projektów z zakresu infrastruktury technicznej . Środki , którymi dysponuje Fundacja pochodzą głównie z dotacji udzielonych jej przez niemieckie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem dwóch spółek niemieckich .

Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii warunków i trybu dokonania zakupu towarów i usług ( tj. zakup sprzętu biurowego oraz prowadzenie szkoleń w ramach zadania utworzenia Regionalnego Ośrodka Szkoleniowego Europejskiego Funduszu Społecznego) z zastosowaniem obniżonej do poziomu 0% stawki VAT , oraz na jakich warunkach możliwe jest dokonanie zwrotu podatku VAT przez Urząd Skarbowy po zakupie towarów i usług zawierających podatek VAT .

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przepis ten jednak ma swój ciąg dalszy. Otóż zakaz odliczania podatku naliczonego nie obowiązuje, jeżeli brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Z takim właśnie przypadkiem mamy do czynienia w sytuacji, gdy wydatki w części lub w całości pokrywane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe.

Biorąc pod uwagę powyższe, zakup dokonywany za środki "pomocowe" nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego, a nawet do żądania jego zwrotu.

W szczególnych bowiem przypadkach podatnicy korzystający ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, na mocy przepisów zawartych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz. U. nr 97, poz. 970), mogą żądać zwrotu zapłaconego podatku z tytułu nabywania towarów i usług finansowanych ze środków "pomocowych".

Zwrot podatku naliczonego przysługuje na mocy § 23 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów, za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej - w myśl § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie VAT są: • bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących np:1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej Phare , w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

Zwrot dotyczy także zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym ulokowane są środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zgodnie z przepisem § 24 rozporządzenia w sprawie VAT, zwrotu podatku nie stosuje się do kwot podatku naliczonego:
· o które został lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
· które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów, bądź
· w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach.

Zwrot podatku naliczonego przysługuje podatnikom w przypadku gdy spełniają oni następujące warunki:
· złożą zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
· prowadzą ewidencję zawierającą dane niezbędne do określenia kwoty zwrotu podatku,
· w całości zapłacą należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
· posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
· posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków przekazanych polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 rozporządzenia, przedstawią takie zaświadczenie, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego tego zażąda, w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Zwrot podatku dokonywany jest na pisemny wniosek podatnika dołączony do deklaracji podatkowej, który powinien zawierać dane dotyczące wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot, a także kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik. Do składanego wniosku podatnik musi dołączyć: 1) kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
2) dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zwrot następuje w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku, przy czym termin ten może zostać przedłużony na zasadach określonych w art. 87 ust. 2 ustawy o VAT. Przedstawione powyżej zasady zwrotu podatku naliczonego dotyczą również sytuacji, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane tylko w części ze środków z rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Podatek wykazany w fakturze lub dokumencie celnym podlega w takim przypadku zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury. Jeżeli umowy stanowią, że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie mogą być przeznaczone na opłacenie podatku, wówczas wyliczając procentowy udział, o którym mowa powyżej, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych. Zgodnie z § 26 ust. 4 rozporządzenia w sprawie VAT, faktura lub dokument celny dokumentujący transakcję dotyczącą towarów i usług, których nabycie lub import zostały w części sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, może być podstawą tylko do jednokrotnego wystąpienia podatnika o zwrot podatku.

Ponadto, w tym samym rozporządzeniu Ministra Finansów zawarto szczegółowe warunki, przy spełnieniu których podatnicy nabywający usługi, finansowane w całości lub w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, mogą korzystać z opodatkowania według stawki 0%. Obniżoną stawkę stosować można przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

W przypadku świadczenia usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, i w części z innych środków finansowych, stawkę 0% stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przypadku zakupu usług opodatkowanych wg stawki 0% już na etapie zakupu nie powinien się pojawić podatek VAT (w części finansowanej ze środków "pomocowych"), podczas gdy w trybie opisanym powyżej usługodawca nalicza podatek według stawki właściwej ze względu na rodzaj usług, a nabywca (beneficjent) po dokonaniu zapłaty należności może dopiero w dalszej kolejności odzyskać w całości lub w części zapłacony uprzednio podatek, bądź poprzez odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, bądź też żądając zwrotu na rachunek bankowy w oparciu o przepisy rozdziału 12 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT. W sytuacji gdy zawarta umowa o świadczenie usług nabywanych ze środków "pomocowych" zostaje zarejestrowana przez U K i E - świadczący usługę stosuje stawkę 0% do tej części usługi, która jest finansowana z ww. środków.
· Jeżeli umowa o świadczenie usług nie została zarejestrowana, wówczas usługodawca opodatkowuje usługę wg stawki właściwej dla tej usługi, zaś nabywca bądź odlicza VAT naliczony, bądź też może żądać jego zwrotu.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj