Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1110/443/13/2005/IW
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/13/2005/IW
Data
2005.04.18



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
pokoje na wynajem
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
czy sprzedaż usług wynajmu pokoi winna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej i gdzie winna być zainstalowana kasa rejestrująca?


W dniu 24.01.2005r. Pani Ewa ....... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 16.02.2005r. Wnioskodawca złożył do tut. organu podatkowego uzupełnienie do w/w wniosku.
Jak wynika przedstawionego stanu faktycznego Podatniczka w dniu 15.01.2005r. rozpoczęła działalność gospodarczą polegającą na wynajęciu pokoi gościnnych w ilości 4 szt. Zgodnie z wnioskiem oraz załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. poz. 2706 Podatniczka prowadzoną działalność gospodarczą zakwalifikowała pod symbolem PKWiU ex 55.23.15 - "usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych"- poz. 5 załącznika , co jest zgodne z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług obowiązującą od 01.05.2004r.
Pytanie podatniczki: czy w/w sprzedaż usług winna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej i gdzie winna być zainstalowana kasa rejestrująca?

Stanowisko Podatniczki:
Zdaniem podatniczki prowadzenie powyższej działalności nie wymaga ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Powyższe wynika z § 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r., gdyż działalność ta znajduje się pod poz. 5 tego załącznika.

Stanowisko Organu Podatkowego:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. nr 273 poz. 2706) w powiązaniu z poz. 5 załącznika do niniejszego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych o symbolu PKWiU - ex 55.23.15.
Zgodnie z § 3 ust. 3 cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r. , z zastrzeżeniem ust. 4 również podatników rozpoczynających sprzedaż po 31 grudnia 2004r., o której mowa w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach, kiedy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2005r. - będzie wyższy niż 70%.
Zgodnie z § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia zwolnienie o którym mowa w ust. 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie , w którym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej od od obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem, działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub mniejszy niż 70%- w przypadku podatników rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2005r.
Zatem jeżeli Pani Ewa ..... świadczy usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych o symbolu PKWiU - ex 55.23.15, obrót i podatek należny z tytułu świadczenia tych usług będzie zwolniony z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31.12.2005r. pod warunkiem spełnienia cytowanych wyżej przepisów.
Mieć należy na względzie, że niniejsze postanowienie nie rozstrzyga o poprawności zakwalifikowania do odpowiedniego symbolu PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę w/w usług.
Właściwym do dokonania w/w klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 05 listopada 2002r. ( Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych ( PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.
Ponadto zaznacza się, że miejscem instalacji kasy rejestrującej jest miejsce, w którym dokonywana jest sprzedaż usług. Zgodnie § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia w terminach wynikających z § 2 pkt 1 i 2, § 3 ust. 2 i 4-7 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.
Z przepisu tego wynika, że kasy rejestrujące winny być instalowane w miejscu prowadzenia sprzedaży.
Jeżeli sprzedaż będzie prowadzona w miejscu zamieszkania tam winna być zainstalowana kasa rejestrująca.

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. cyt. wyżej na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29.08.1997r. cyt. wyżej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj