Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US I PB-415/10/05
z 22 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US I PB-415/10/05
Data
2005.03.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bon towarowy
emeryci
likwidacja
placówka oświatowa
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia rzeczowe
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy od wydanych z funduszu socjalnego bonów towarowych emerytom przejętym po zlikwidowanej szkole należy naliczyć podatek dochodowy?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 2.03.2005 r. (uzupełnionego w dniu 11.03.2005 r.) w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 2.03.2005 r., uzupełnionym 11.03.2005 r. Gimnazjum zwróciło się z zapytaniem czy od wydanych z funduszu socjalnego bonów towarowych emerytom przejętym po zlikwidowanej szkole należy naliczyć podatek dochodowy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uchwałą nr X/49/99 z dnia 9.03.1999 r. Rada Miasta zlikwidowała Szkołę Podstawową, natomiast w wykonaniu tej uchwały zarządzeniem nr IV/706/04 Prezydent Miasta z dnia 8.09.2004 r. nakazał przejęcie obowiązków po zlikwidowanej Szkole Podstawowej między innymi w zakresie prowadzenia odpisów na fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli, emerytów i rencistów - Gimnazjum.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 4.03.1997 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 70, poz. 335 ze zm.) pracodawca może zwiększyć fundusz nie tylko na byłych pracowników - emerytów i rencistów, a więc osoby, które zatrudniał po raz ostatni przed nabyciem uprawnień emerytalnych lub rentowych, ale także na emerytów i rencistów ze zlikwidowanych zakładów pracy. Zapis art. 53 ust. 3a ustawy z dnia 26.01.1982 (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.) mówi, że w przypadku likwidacji szkoły organ prowadzący szkołę jest obowiązany wskazać inną szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole.

Jeśli pracodawca obejmuje opieką socjalną emeryta ze zlikwidowanego zakładu pracy i otrzymuje on z tego zakładu pracy świadczenia rzeczowe (w tym również bony towarowe), to będzie miał tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy przedstawione we wniosku zaszłości są zgodne ze stanem faktycznym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj