Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/58/WD/423/25/05/TC
z 2 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/58/WD/423/25/05/TC
Data
2005.03.02
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
darowizna
łowiectwo
ochrona środowiska
odliczenie od dochodu
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy: możliwości zakwalifikowania do darowizn odliczanych od dochodu przed opodatkowaniem przekazanych w roku 2004 i przekazanych w roku bieżącym dla kół myśliwskich z pokwitowaniem i udokumentowanych fakturą VAT odpadów użytecznych powstałych w wyniku odczyszczenia zbóż stanowiących surowiec do produkcji pasz.
POSTANOWIENIE
w świetle art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) do zadań publicznych, o których mowa w ustawie zalicza się również, ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego, a ponieważ Polski Związek Łowiecki posiada status stowarzyszenia, zatem w świetle art. 3 ust. 2 może być beneficjentem darowizny, którą darczyńca może odliczyć od dochodu.Stanowisko swoje Spółka dodatkowo uzasadnia interpretacją zamieszczoną w gazecie prawnej, z, której wynika że, jeśli forma prawna obdarowanego i cel darowizny jest zgodny z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to taka darowizna (przy odpowiednim udokumentowaniu faktu przekazania i otrzymania darowizny) może być odliczona od dochodu przed jego opodatkowaniem. Ustosunkowując się do powyższego zagadnienia Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uprzejmie informuje, że w 2004 roku podstawą do odliczania przez darczyńców darowizn jest przepis art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn.zm), który stanowi, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu, to darowizna musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki. Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast, prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych: organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku), kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Prawo do odliczenia przysługuje jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Ponieważ instytucję darowizny określają przepisy art. 888 � 902 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jako umowę polegającą na zobowiązaniu się darczyńcy do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku (na zasadzie dobrowolności), to pamiętać należy, że darowizna posiadać przymiot nieekwiwalentności. Zmniejszenie dochodu nie dotyczy wpłat oraz darowizn na rzecz osób fizycznych oraz organizacji pożytku publicznego prowadzącej działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami. Tak więc, w związku z tym, że odliczeniu podlegają tylko darowizny przekazane określonym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, dokonując odliczenia od dochodu przekazywanej darowizny, darczyńca powinien posiadać dokumenty, z których wynikać będzie, że obdarowany podmiot wskazany jest w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy, realizujący cel lub cele tożsame z wymienionymi w art. 4 tej ustawy. Takim dokumentem może być statut danej organizacji bądź jej akt założycielski, gdyż z dokumentów tych wynikać będzie zarówno status tego podmiotu (stowarzyszenie, fundacja), cele jego działalności oraz założyciele. Reasumując, w każdym przypadku kwoty przekazane przez darczyńcę na rzecz obdarowanego, żeby mogły być uznane za darowizny przede wszystkim muszą realizować cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - przywołanych powyżej, przekazane muszą być organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w/w ustawie, realizującym te cele - łącznie do wysokości 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Łączna kwota odliczeń z tytułu wymienionych w art. 18 ust. 1 - na rzecz organizacji pożytku publicznego i ust. 7 - na rzecz kultu religijnego nie może przekroczyć 10% dochodu. Jednocześnie przekazane darowizny nie mogą wiązać się ze świadczeniem wzajemnym ze strony obdarowanego względem darczyńcy. Zatem, darowizny przekazane na rzecz kół myśliwskich, jeżeli prowadzą - określoną w statucie lub innym akcie założycielskim lub innego typu dokumentach - działalność pożytku publicznego, w sferze zadań publicznych obejmujących zadania określone w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. mogą być odliczone od dochodu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.