Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUSPP/443/31/9/10192/2005
z 13 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSPP/443/31/9/10192/2005
Data
2005.04.13



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
sprzedaż premiowa
wydanie towarów


Pytanie podatnika
Czy nieodpłatne wydanie klientowi towaru (telewizora) w ramach premii - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Pana "X" w zakresie podatku od towarów i usług, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2005 r., które wpłynęło w dniu 20.01.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wydanej nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej nagrody w postaci telewizora jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.01.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż w dniu 12.11.2004 r. dokonał Pan zakupu telewizora, a następnie w dniu 31.12.2004 roku wydał nieodpłatnie przedmiotowy telewizor jako premię klientowi, który w miesiącu grudniu dokonał największego zakupu w Pana firmie. Z pisma wynika również, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr.54, poz. 535) dokonał Pan obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej zakup telewizora.

Pytanie podatnika - czy nieodpłatne wydanie towaru w ramach sprzedaży promocyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem podatnika - nieodpłatnie wydanie klientowi towaru (telewizora) należy uznać za sprzedaż premiową, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sprzedaż premiowa jest jednym ze środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzającym do zachęcenia do nabycia określonego towaru. Celem zastosowania premii jest zatem uatrakcyjnienie sprzedaży, prowadzące w konsekwencji do pozyskania nowych klientów bądź zwiększenia wartości dokonanych przez nich zakupów, co w istocie wypełnia treść reklamy. Reklama bowiem to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Istotną cechą sprzedaży premiowej jest fakt, iż wydanie upominku (towaru) nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego, jaką jest przyrzeczenie publiczne, do wydania upominku każdemu, kto dokona określonej czynności, w omawianym przypadku dokonania zakupu towarów lub usług o wartości przekraczającej, jednorazowo bądź w oznaczonym przedziale czasu, określoną kwotę. Tut. organ po przeanalizowaniu powyższych wywodów informuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne, niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Następnie art. 7 ust. 3 stanowi, iż ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie(wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Jak wynika z treści analizowanych przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, (w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek) na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Tut. Organ podatkowy rozpatrując Pana zapytanie w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zakupu telewizora, wydanego następnie w postaci nagrody, klientowi w ramach sprzedaży promocyjnej, postanowieniem Nr PBI/P/415-1/05 z dnia 18.03.2005 r., stwierdził, iż zakup przedmiotowego telewizora, stanowi koszt uzyskania przychodów, bowiem celem podjętego przez Pana działania było zachęcenie potencjalnych klientów do większych zakupów, a tym samym przyczyniło się lub mogło się przyczynić do zwiększenia przychodów. W świetle przedstawionych uregulowań prawnych, czynność nieodpłatnego przekazania w ramach sprzedaży premiowej telewizora, nabytego w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w sytuacji gdy Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tej czynności, jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj