Interpretacja Urzędu Skarbowego w Cieszynie
PP/443/I-59/05
z 11 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/I-59/05
Data
2005.04.11



Autor
Urząd Skarbowy w Cieszynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czynność przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności dokonana w drodze decyzji przez przez organ samorządu terytorialnego - burmistrza miasta ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2005 r., który wpłynął w dniu 12 stycznia 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 23.02.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 3 marca 2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenia.

Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie :

Jednostka samorządu terytorialnego dokonuje przekształceń prawa wieczystego użytkowania w prawo własności. Przekształcenie to nie odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej lecz w drodze decyzji burmistrza, która stanowi podstawę dokonania wpisu w księgach wieczystych. Z pisma uzupełniającego z dnia 03.03.2005 r. wynika ponadto, że czynność ta należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, zatem wykonywana jest we własnym imieniu i na własny rachunek.

Zdaniem pytającego czynność ta jest zwolniona z podatku na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia i podlega ewidencjonowaniu w zakresie podatku VAT.

Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego :

Na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że opisana czynność jest wykonywana przez jednostkę samorządu terytorialnego we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, nie na podstawie umów cywilnoprawnych lecz w drodze decyzji burmistrza miasta, zatem spełnia warunki do zwolnienia jej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z ww. unormowaniami przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Stosownie zaś treści przepisu art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającą kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z uwagi na fakt, że do sporządzenia deklaracji VAT-7 (wg wzoru określonego rozporządzeniem Ministera Finansów z dnia 26.05.2004 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 1292) niezbędne są dane o wysokości sprzedaży zwolnionej, przychód uzyskiwany z tytułu dokonywania ww. czynności podlega ewidencjonowaniu w urządzeniach księgowych prowadzonych na potrzeby podatku od towarów i usług przez dokonującego sprzedaż podatnika podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko Strony wyrażone w opisanej sprawie w zapytaniu z dnia 12 stycznia 2005 r. jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj